Hur ska man plugga inför högskoleprovet?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Gustavf
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 okt 2014, 16:03

Hur ska man plugga inför högskoleprovet?

Inlägg av Gustavf »

Jag tog studenten i år och kom ganska sent på att jag ville börja på läkarutbildningen. Då mina betyg inte räckte bestämde jag mig för att skriva högskoleprovet nu i höst.

Jag fick 50/80 på den verbala delen och 73/80 på den kvantitativa delen. Enligt den senaste normeringstabellen motsvarar det 1,55. Det känns väldigt osannolikt att jag blir antagen på något av lärosätena. Jag får istället satsa på provet som kommer i vår.

Hur ska man plugga inför högskoleprovet? (Då syftar jag främst på den verbala delen). Är hp-guiden värt att köpa eller finns det något bättre sätt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur ska man plugga inför högskoleprovet?

Inlägg av Nils »

Högskoleprovguiden är användbar ifall du ser till att faktiskt träna med sajten (och inte skjuta upp allting till sista veckan före provet).

Några generella tips finns även här:
http://läkarstudent.se/hogskoleprovet.html#tips
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Hur ska man plugga inför högskoleprovet?

Inlägg av svante »

Hej.
Jag fick 2.0 på senaste HP's verbala del.
Så här skulle jag göra för att förbättra mig om jag hade velat.

Börja med att analysera vad dina svagheter är. ORD, LÄS, ENG eller MEK.
om det är
ORD : kolla in http://www.memrise.com/ det finns en hel del HP-ord-listor du kan träna på. Funkar både i mobil, pad och web.
LÄS : Läs BRA böcker och debattartiklar. Hitta något du gillar så du slipper lita på disciplin. Jag rekommenderar att du börjar från en lista på klassiker. Men vänj dig vid att stanna efter varje kapitel och fundera på vad du läste.
MEK : Svårt, pröva på de få gamla prov som finns.
ENG : Läs böcker och tidningen. New York times är bra tycker jag. Bokrekommmendation : Kan du klara av att läsa" Jane Austen" så kommer du klara engelskan. Skriv ner de ord du inte kan i en memrise lista, träna på dem i memrise.
Skriv svar