Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.

Vilken normerad poäng tror du att du får?

Omröstningen slutade 18 apr 2009, 19:16

2,0
1
20%
1,9
1
20%
1,8
0
Inga röster
1,7
0
Inga röster
1,6
2
40%
1,5
0
Inga röster
1,4 eller lägre
1
20%
 
Antal röster: 5

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av Nils »

Gick det bra, dåligt eller hyfsat?
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av Bjorkman »

Ser ut som om jag hamnade på samma som förra gången.. 1,6. Räcker ju i och för sig om jag fixar klart betyget med 20,0 med hade hoppats på att öka i alla fall till 1,7, kanske i höst..? 8)
Det var alldeles för mycket slarvfel denna gången, speciellt i DTK-delen men LÄS kändes tung så där kunde jag inte gjort så mycket.

Jaja, bara att plugga på. :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av empezar »

Jag gjorde mitt bästa prov hittills (hemmaprov inräknat) och tangerade/slog rekord på alla delar.

Det blir förhoppningsvis 2,0 med 109 poäng.

Umeå HT'09 here I come ;D
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av Bjorkman »

Grattis! :) Då behöver du ju inte ens genomföra intervjun och det där i specialintaget.

Du var medlem i- och använde hpguiden.se va? Är det ett bra hjälpmedel att använda, lära sig nya strategier och traggla delarna etc?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av empezar »

Bjorkman skrev:Grattis! :) Då behöver du ju inte ens genomföra intervjun och det där i specialintaget.

Du var medlem i- och använde hpguiden.se va? Är det ett bra hjälpmedel att använda, lära sig nya strategier och traggla delarna etc?
Jag höjde mig 13 poäng på ORD-delen med hjälp av HPG:s ordlistor. Jag tror inte att ordprov.se/relaynode hade gett ett liknande resultat. Jag är helnöjd med tjänsten och har varit medlem i två år. Forumet är också riktigt bra (kanske inte för mig nu när jag mest ger hjälp i stället för att få den, men läraren är väl den som lär sig mest?). Övriga delar förbättrade jag mig genom gamla högskoleprov, inte HPG.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av judithstar »

empezar skrev:Jag gjorde mitt bästa prov hittills (hemmaprov inräknat) och tangerade/slog rekord på alla delar.

Det blir förhoppningsvis 2,0 med 109 poäng.

Umeå HT'09 here I come ;D
skönt:)
då ses vi i höst:)
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av Bjorkman »

empezar skrev: Jag höjde mig 13 poäng på ORD-delen med hjälp av HPG:s ordlistor. Jag tror inte att ordprov.se/relaynode hade gett ett liknande resultat. Jag är helnöjd med tjänsten och har varit medlem i två år. Forumet är också riktigt bra (kanske inte för mig nu när jag mest ger hjälp i stället för att få den, men läraren är väl den som lär sig mest?). Övriga delar förbättrade jag mig genom gamla högskoleprov, inte HPG.
Låter som något att satsa på till hösten då! Har nog faktiskt ganska gott om tid att sitta med det då. Hade 32 rätt på orden igår så kan inte höja mig 13p men gott och väl bli mycket bättre! :)
Det andra är bara att läsa noggrannare vad det frågas efter. Noggrannhet och vana!

Har du något tips på upplägg inför ord-övning, hur mycket tid la du ner i veckan? Hur ofta och hur länge osv?
Maiyah
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 dec 2008, 14:09

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av Maiyah »

suck, jag skrev samma som förra året, 1.8 och det räcker ju inte när jag vill in på KI. Kom in i göteborg senast men jag är gravid med barn 2 så det känns lite svårt. Frågan är hur stor chans man har att komma in via PIL när man har 3 veckor kvar till förlossningen när intervjuerna går...

suck, kändes som all intelligens runnit ut ur huvudet igår..

Ursäkta att jag lånade tråden och gnällde lite..
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur tror du att det gick på högskoleprovet?

Inlägg av empezar »

Bjorkman skrev:Låter som något att satsa på till hösten då! Har nog faktiskt ganska gott om tid att sitta med det då. Hade 32 rätt på orden igår så kan inte höja mig 13p men gott och väl bli mycket bättre! :)
Det andra är bara att läsa noggrannare vad det frågas efter. Noggrannhet och vana!

Har du något tips på upplägg inför ord-övning, hur mycket tid la du ner i veckan? Hur ofta och hur länge osv?
Jag tränade ungefär en timme om dagen två månader innan de senaste två proven. I bland litet mer, kanske två timmar.

Noggrannhet och vana är allt på högskoleprovet. DTK är inte speciellt svår att spika om man tränar på gamla prov och lär sig hur man ska lösa vissa sorters uppgifter, låt svarsalternativen guida dig i tabellerna och dina uträkningar. NOG handlar också om att känna igen vissa typer av uppgifter och att snabbt kunna ställa upp ekvationer. ELF och LÄS handlar BARA om att hitta stöd i texten. Det gäller att läsa snabbt och se vilka rader som ger svar på frågorna. Hitta inte på egen information som du kanske tycker är allmänt vedertagen, finns inget stöd i texten så tittar du på fel svarsalternativ.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar