Hur ska jag höja mig?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Guest

Hur ska jag höja mig?

Inlägg av Guest »

Hp-funderingar i hp-tider...

Jag skrev alltså högskoleprovet för andra gången i lördags och tror mig få 0,9 denna gång (tog studenten i somras). Jag skrev 0,7 i ettan på gymnasiet. Dvs, jag är ingen naturbegåvning.

Jag har 2 ggr till på mig att skriva, innan jag ska söka in, i höst och våren 2015, målet är väl att åtminstone fixa 1,3 nästa vår. Jag är beredd att PLUGGA.

Hur skulle ni lägga upp planen? Bra böcker att läsa? Kurser att gå? Vad som helst... Behöver lite inspiration...

Supertacksam för tips! Berätta hur ni gjorde!
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Hur ska jag höja mig?

Inlägg av Emmy »

Hej!
Jag skrev mitt första hp i höstas utan någon direkt förberedelse och fick då 1,4. Nu i vår höjde jag mig till 1,65 (troligtvis, enligt tidigare normeringstabeller).
Mitt tips är att kolla igenom dina tidigare prov och se vilka som var dina svagaste delar.
En riktigt bra hjälp är hp-guiden.se (anmäl dig till vip-medlemskap). Det kostar en hel del tyvärr, men som sagt har man ett mål man vill uppnå så tycker åtminstone jag att det var värt pengarna!
Jag höjde mig på kvantitativa delen från 1,2 till 1,8 genom några veckors plugg med hp-guiden. Oturligt nog så gick verbala delen lite sämre denhär gången där jag fick 1,5.
Ett billigare alternativ är boken "den kompletta guiden till högskoleprovet" - där står mycket matnyttigt men det ryms såklart bara en bråkdel av antalet uppgifter som finns på hp-guiden.se

I slutändan tror jag det är viljan som avgör, vill du bli läkare kommer du bli det en dag :)
Lycka till!
Guest

Re: Hur ska jag höja mig?

Inlägg av Guest »

Oj, duktigt! Ja, jag tänker att jag ska försöka plugga lite långsiktigt för att slippa panikplugget veckorna innan. Fick även tips om att läsa tidningen varje dag, haha, det klarar jag nog av! Låna ett antal böcker på engelska och nöta matten. Jag har ju ändå läst maD så jag borde ju klara av det här... Hp-guiden kan det ju vara värt att investera i, värt varenda krona om det hjälper!
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Re: Hur ska jag höja mig?

Inlägg av Elodone »

Jag har haft en stor fördel på den verbala delen tack vare att jag har engagerat mig i ideella föreningar. Det har breddat mitt ordförråd och gjort att jag vant mig vid att läsa olika typer av texter, ofta mer formella. Så det kan vara ett tips :). Det beror ju förstås på vad man gör i föreningen men styrelsearbete och olika demokratiprocesser (årsmöten m.m.) har hjälpt mig mycket, och det behövs ju i de flesta föreningar. Även typ evenemangsplanering där man samarbetar med externa parter och gärna något internationellt (du får med engelskan ;)) ger mycket, likaså något som har med samhällsfrågor att göra. Mitt tips är egentligen att göra saker utanför skolan för att bredda språket man stöter på och även att jag tror att mer "livserfarenhet" gör att man är mer förberedd på att skriva ett sånt här prov. Utöver det skulle jag repetera matematik 1b-kursen och öva på gamla prov. Jag har lånat en högskoleprovsguide-bok på biblioteket men den gav inte särskilt mycket och jag skulle inte betala för en kurs, jag tror att annat ger mer både för provet och för att klara studierna bra. Lycka till!
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Re: Hur ska jag höja mig?

Inlägg av penfold »

Träna online för att få förståelse efter hur det är uppbyggt, kolla http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet där kan du göra flera gamla prov online, även deras övningsprov (som är lite svårare.)
Där kan du också ladda hem gamla prov, de har tex inte lagt upp de två senaste som HTML eller vad det heter.
KVA och XYZ
Som sagt kolla upp och fatta hur frågorna är ställda, skaffa en mattebok, det verkar vara omtvistat om 5000serien eller Origo är bäst, förmodligen fungerar en gammal Matemetik A-bok lika bra.
Konjugat- och kvadreringsreglerna.
Multiplicera och dividera bråk.
Multiplicera och dividera kvadratrötter.
Linjens ekvation.
Pythagoras sats.
Liggande stolen.
Trigonometri och allmän geometri.

Glöm inte att värdet på X i till exempel X^2 kan sjunka om det är mellan 0 och 1. och även att negativa tal blir positiva om de kvadreras.

NOG
Handlar lika mycket om läsförståelse som logik, verkar vara svårast att träna på enligt tjejen jag hjälpte plugga :glad:
Här ska du kunna använda ekvationer i "verkliga situationer" eller åtminstone veta hur man tillämpar dem. Sannolikhetslära återkommer en del. "vita/röda bollar i påsen"
Bara att träna, se upp med att inte läsa frågan slarvigt.

DTK
Detta är den provdel som brukar ta mest tid, enklast är om du printar eftersom du vill mäta och dra streck, bara att träna.
En grej att notera är att i vissa diagram är det olika skalor på höger och vänster sida.
Procenträkning och lite överslag är vitalt.

45% av 12

Här kan man använda flera metoder tex

45% = 9/20 = (12/20)*9 = 0.6*9 = 5.4

eller

4*10% av 12 + 5% av 12 = 4*1.2 + 0.6 = 4.8+0.6= 5.4

0.45*12 = (12*0.5) -(0.05(12)) = 6-(0.05(12))= 6-0.6 =5.4

Eller varför inte bara ta 0.45*12 och ställa upp det?

När du ska ha ett exakt värde på "hur många bisexuella mellan 29-45, hunsade karlar och ensamma tanter gick på musikalen" så kan det räcka med att ta sista värdesiffran i varje grupp och jämföra med svarsalternativen dvs
9348 tanter 57322 ensamma karlar och 42 bisexuella mellan 29-45

8+2+2=12 Ditt svarsalternativ skall alltså sluta på 2 vilket gör att du kan utesluta de som inte gör det.

ORD
Det är svårt att lära sig en massa ord på kort tid men nordstedts app har jag hört gott om, annars finns
http://www.ordprov.se/ bra att döda tid med om inte annat. Läs en massa svårläst och slå upp ord du inte kan. http://www.synonymer.se

Läs
Mitt eget svåraste ämne, mitt tips är att printa och läsa texterna från gamla prov, läs rent allmänt
och få upp läshastigeten.
En del har överstrykningspennor och lovordar den metoden att de först läser frågorna och sedan färglägger styckena olika för att hitta snabbt.

ENG
Läs på engelska, kolla om du hittar någon bra blogg att följa, helst med ord du måste slå upp.

MEK
Till denna har du nytta av ordförråd, samma som ord.

Sen när du kört igenom proven flera gånger så kommer du märka att du kommer ihåg vilket som var rätt svar men inte nödvändigtvis hur du kom fram till det, detta är bra för då vet du vad du ska plugga på.
Jag gick från 1.7 till 2.0 på kvantitativa delen, men jag tyckte det var roligt att plugga inför provet.
Jag tror det krävs att man tycker det är kul för att bli bra.
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Re: Hur ska jag höja mig?

Inlägg av penfold »

Eller ja, värdet på X sjunker inte men X^2 är mindre än X om X är tex 0.5.
Guest

Re: Hur ska jag höja mig?

Inlägg av Guest »

Stort tack för alla tips! Jag ska fixa ett vip-medlemskap på hpguiden tror jag. Jag får ingen riktig struktur på mitt plugg. Hoppas att det löser sig då! :flinar:
bubbe

Re: Hur ska jag höja mig?

Inlägg av bubbe »

Testa att träna på olika onlinetjänster, det hjälpte mig för att höja mig förra gången.

Jag använde den här siten: http://hprovet.se

hälsningar pierre
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Hur ska jag höja mig?

Inlägg av svante »

Hej.
Jag fick 2.0 på senaste verbala del.

Börja med att analysera vad dina svagheter är. ORD, LÄS, ENG eller MEK.
om det är
ORD : kolla in http://www.memrise.com/ det finns en hel del HP-ord-listor du kan träna på. Funkar både i mobil, pad och web.
LÄS : Läs BRA böcker och debattartiklar. Hitta något du gillar så du slipper lita på disciplin. Jag rekommenderar att du börjar från en lista på klassiker. Men vänj dig vid att stanna efter varje kapitel och fundera på vad du läste.
MEK : Svårt, pröva på de få gamla prov som finns.
ENG : Läs böcker och tidningen. New York times är bra tycker jag. Bokrekommmendation : Kan du klara av att läsa" Jane Austen" så kommer du klara engelskan. Skriv ner de ord du inte kan i en memrise lista, träna på dem i memrise.
Skriv svar