Plugga inför verbala delen på HP

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Gäst

Plugga inför verbala delen på HP

Inlägg av Gäst »

Hej! vet att det redan finns tusen likadana trådar att läsa om detta, men då jag inte har hittat något som hjälpt mig så frågar jag här: Hur pluggar jag bäst inför HP? Tills skillnad från de flesta andra är det den verbala delen jag har problem med, har skrivit tre gånger och fått 2,0 på matten alla tre. Den verbala delen har jag haft 1,4 på de senaste gångerna vilket har gett ett sammanlagt resultat på 1,7. Jag vill jättegärna börja plugga HT14 och för att känna mig säker på att komma in skulle jag gärna vilja nå åtminstine 1,8.
Hur ska jag plugga inför den verbala delen? Jag har ganska mycket tid att plugga på då mitt jobb ger mig rätt mycket fritid. Min tanke är att försöka läsa så mycket jag bara hinner. Någon som har andra tips? Eller förslag på böcker som är bra i syftet att öka läsförståelsen och ordförrådet?
Vore jättetacksam för svar!
anonym

Re: Plugga inför verbala delen på HP

Inlägg av anonym »

Den verbala delen kan vara lite svårare att plugga än den kvantitativa men det är inte omöjligt. Jag har samma problem som du fast omvänt- har fått 2.0 på den verbala. Läsa mycket tror jag är jättebra och gärna lite svårare texter allteftersom. Slå upp ord du inte förstår men jag tror inte att det är någon större idé att råplugga ordlistor. Bättre att läsa mycket så tränar du upp läshastigheten och sätter dessutom svåra ord i ett sammanhang. Jag skulle nog också råda att läsa en hel del engelsk litteratur. Den engelska läsförståelsen är egentligen inte särskilt svår på HP så om du har fått upp vanan att läsa engelsk text så kommer det inte vara något problem.

Vad gäller böcker så tror jag det är bra att läsa lite äldre utkomna svenska böcker då enligt min erfarenhet många av de svårare orden från HP är lite mer ålderdomliga. Men det viktiga är att de väljer böcker som du tycker är (något) intressanta också så att du också läser ut dem.
Gäst

Re: Plugga inför verbala delen på HP

Inlägg av Gäst »

Debattartiklar i dagstidningar (SvD, DN) brukar hålla en hyfsad språklig nivå, kan vara bra träning för både ordförståelse och läsförmåga.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Plugga inför verbala delen på HP

Inlägg av svante »

Hej.
Jag fick 2.0 på senaste verbala del.

Börja med att analysera vad dina svagheter är. ORD, LÄS, ENG eller MEK.
om det är
ORD : kolla in http://www.memrise.com/ det finns en hel del HP-ord-listor du kan träna på. Funkar både i mobil, pad och web.
LÄS : Läs BRA böcker och debattartiklar. Hitta något du gillar så du slipper lita på disciplin. Jag rekommenderar att du börjar från en lista på klassiker. Men vänj dig vid att stanna efter varje kapitel och fundera på vad du läste.
MEK : Svårt, pröva på de få gamla prov som finns.
ENG : Läs böcker och tidningen. New York times är bra tycker jag. Bokrekommmendation : Kan du klara av att läsa" Jane Austen" så kommer du klara engelskan. Skriv ner de ord du inte kan i en memrise lista, träna på dem i memrise.
Skriv svar