Tidtagning på provet

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
selvira
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2012, 21:51

Tidtagning på provet

Inlägg av selvira »

eftersom varje provpass innehåller flera delprov måste man (antar jag) hålla reda på tiden själv. hur har ni som skrivit provet gjort? är det smart att ha ett eget armbandsur och klocka varje delprov så man inte slösar för mycket tid på för få frågor.. eller är det kanske bara stressande??
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Tidtagning på provet

Inlägg av Wiiizzy »

Nu är det kanske bara min subjektiva uppfattning men jag tycker definitivt att det är värt att ha klocka med sig. Bättre att man blir lite stressad under provets gång än att man måste chansa på flera frågor när det är någon enstaka minut kvar (kommer inte ihåg exakt när/om man får tidsvarning från provledare).

Dessutom kan det vara stressande i sig att inte ha koll på tiden. Att ha kontroll över en situation innebär ju i regel att man minskar risken för stress. Med det sagt bör man kanske inte stirra på klockan hela tiden och därmed tappa fokus på uppgiften. Vidare bör du undvika klockor som piper högt när man startar dem och självklart inte ställa ett alarm som piper när provtiden är slut då det inte är särskilt populärt bland provvakterna och de andra provdeltagarna. :glad:

Ett vanligt analogt armbandsur fungerar ju faktiskt ganska bra. Se bara till att ha koll på när provet börjar och slutar i så fall. Jag räknade själv fel på tiden på ett provpass :skam:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Tidtagning på provet

Inlägg av Nyberg89 »

Om man är i en sal med tavla så brukar man kunna be dem skriva upp när halva tiden gått och 10 min och 5 min kvar. Vissa säger det högt också. Ofta är klockan i nacken i större salar.
Skriv svar