Råd om HP

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Meezo
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:16

Råd om HP

Inlägg av Meezo »

Hej!
Jag ska skriva HP nu i slutet av denna månad och känner att jag är så beredd som jag någonsin kommer att bli. Men räcker det? Jag har lite svårt med att förstå exakt hur det går till med poängen osv. Jag vill komma in på läkarlinjen så att jag kan fortsätta mina studier som jag påbörjade utomlands och tvingades avbryta. Hur mkt poäng behöver jag på HP om jag vill ''garantera'' att jag kommer in? Det spelar just nu ingen som helst roll för var jag kommer in någonstans sp länge som jag kommer in. Skulle 1.7 räcka för att komma in i HP kvoten om vi bortser från mina betyg som endast ligger runt 15.2?

Tacksam för svar!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Råd om HP

Inlägg av Nyberg89 »

Meezo skrev:Hej!
Jag ska skriva HP nu i slutet av denna månad och känner att jag är så beredd som jag någonsin kommer att bli. Men räcker det? Jag har lite svårt med att förstå exakt hur det går till med poängen osv. Jag vill komma in på läkarlinjen så att jag kan fortsätta mina studier som jag påbörjade utomlands och tvingades avbryta. Hur mkt poäng behöver jag på HP om jag vill ''garantera'' att jag kommer in? Det spelar just nu ingen som helst roll för var jag kommer in någonstans sp länge som jag kommer in. Skulle 1.7 räcka för att komma in i HP kvoten om vi bortser från mina betyg som endast ligger runt 15.2?

Tacksam för svar!
Provet är ju 160 poäng sammanlagt (- felaktiga eller läckta uppgifter). För att få 1,7 behöver du få runt 120 poäng (118 i våras), skalan är beroende av alla andra som skriver så den kan gå både upp och ner.

Det är en liten ökning på antalet anmälda i höst, så nivåerna kan stiga, men man vet aldrig. För att kunna bli "garanterad" plats på en ospecificerad skola bör man lägga sig på 1,8.

När du söker HP-kvoten så ser de endast till om du har behörighet och om du har ett tillräckligt HP-resultat.
Meezo
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:16

Re: Råd om HP

Inlägg av Meezo »

Tack för inlägget, fick en ide om vad jag måste ligga på poängvis också.

Tack så mycket!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Råd om HP

Inlägg av Nyberg89 »

Meezo skrev:Tack för inlägget, fick en ide om vad jag måste ligga på poängvis också.

Tack så mycket!
Jag skriver för åttonde gången så ha tålamod. Istället för att vara blind och gå dit oförbered - sätt dig in i det. Ska jag göra den här gången. Har alltid haft lätt för mig, men HP går inte lika lätt som annat har jag märkt.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Råd om HP

Inlägg av Wiiizzy »

Det gäller ju bara att skriva så bra man kan. Tänk inte så mycket på vad som krävs poängmässigt när du skriver. Spara det till efter. Ge till exempel inte upp bara för att det kanske gick dåligt på ett av delproven. Då är det bara att ladda om till nästa. Ibland gick det bättre än man trott och med lite tur så är det utprövningsblocket man hade många fel på:)

Lycka till!
Meezo
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:16

Re: Råd om HP

Inlägg av Meezo »

Nyberg89 skrev: Jag skriver för åttonde gången så ha tålamod. Istället för att vara blind och gå dit oförbered - sätt dig in i det. Ska jag göra den här gången. Har alltid haft lätt för mig, men HP går inte lika lätt som annat har jag märkt.

Och hur har det gått för dig än så länge? Vad brukar du ligga på poängmässigt om du inte har ngt emot att tala om det.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Råd om HP

Inlägg av Nyberg89 »

Meezo skrev: Och hur har det gått för dig än så länge? Vad brukar du ligga på poängmässigt om du inte har ngt emot att tala om det.
Jag har inte nått nivån för att bli antagen via HP-kvoten än och jag har mig själv att skylla för det. Min nivå har blivit högre, men inte för att jag lärt mig mer, utan för att jag vet vad som kommer att komma och är bekväm med det. Men för att få den ökning som gör skillnad måste man sätta sig och plugga, något jag vetat om och blundat för.

Första gången la jag mig på 1,0 (VT09) och snittet idag ligger i nivå med alternativa urval. Så det är på tiden att man går tillbaka och ser vart felen ligger så att man klarar hp-kvoten.

Men HT09 hade jag hög feber och var inte riktigt pigg, hamnade på 0,7. Jag skäms inte över det för jag hade aldrig gått till jobb eller skola i det skicket. Högskoleprovet går ju inte varje dag.
Meezo
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:16

Re: Råd om HP

Inlägg av Meezo »

Nyberg89 skrev:Jag har inte nått nivån för att bli antagen via HP-kvoten än och jag har mig själv att skylla för det. Min nivå har blivit högre, men inte för att jag lärt mig mer, utan för att jag vet vad som kommer att komma och är bekväm med det. Men för att få den ökning som gör skillnad måste man sätta sig och plugga, något jag vetat om och blundat för.

Första gången la jag mig på 1,0 (VT09) och snittet idag ligger i nivå med alternativa urval. Så det är på tiden att man går tillbaka och ser vart felen ligger så att man klarar hp-kvoten.

Men HT09 hade jag hög feber och var inte riktigt pigg, hamnade på 0,7. Jag skäms inte över det för jag hade aldrig gått till jobb eller skola i det skicket. Högskoleprovet går ju inte varje dag.

Nej gud, nej!
Klart det inte är ngt att skämmas för vare sig du varit sjuk eller inte. Du kanske känner dig mer förberedd denna gång. Jag pluggar som en galning för jag vill verkligen komma in till våren men det känns inte ett dugg säkert, tyvärr.
Skriv svar