Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

Jag ska återigen sätta mig i bänken och skriva högskoleprovet. Man kan säga att jag är en veteran efter sju gånger. Äntligen har jag funnit en nivå med mat och energidryck som håller mig pigg hela dagen och ser fram emot att kunna tänka hela dagen :smart:

Ska även nöta hpguiden sista månaden och se om det är något att ha eller om jag lägger mig på samma gamla tråkiga snitt.

Vilka andra skall skriva? Hur brukar ni förbereda er? Vad brukar ni äta?

Alla har vi olika sätt.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nyberg89 skrev:Jag ska återigen sätta mig i bänken och skriva högskoleprovet. Man kan säga att jag är en veteran efter sju gånger. Äntligen har jag funnit en nivå med mat och energidryck som håller mig pigg hela dagen och ser fram emot att kunna tänka hela dagen :smart:

Ska även nöta hpguiden sista månaden och se om det är något att ha eller om jag lägger mig på samma gamla tråkiga snitt.

Vilka andra skall skriva? Hur brukar ni förbereda er? Vad brukar ni äta?

Alla har vi olika sätt.
Jag ska göra hp för första gång och därför har Jag köpt boken för att lära mig de olika medtoder för att lösa frågor. Jag kan säga att boken var underbart trots att jag skippade några delar av boken på grund av mina fattiga kunskap i Svenska språket. Delar som jag skippade var Svensk och Engelsk läsförståelse samt ordförståelse. Jag lärte mig dock tekniken för att svara på frågor men jag tycker att det skulle hjälpa mycket om man själv är Svensk eller föddes i Sverige.
Vad gäller mat, så jag tänker inte att äta mycket innan provet eftersom det skulle leda till att mycket blod går till magsäcken för att nedbryta maten vilket jag inte vill, ty blodet är viktig för hjärnan och därmed är viktig för att tänka bra :flinar:
Jag vill gärna höra vad andra har för åsikter ! :cool:
Mustafa Al-Attar
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

nabster skrev: Jag ska göra hp för första gång och därför har Jag köpt boken för att lära mig de olika medtoder för att lösa frågor. Jag kan säga att boken var underbart trots att jag skippade några delar av boken på grund av mina fattiga kunskap i Svenska språket. Delar som jag skippade var Svensk och Engelsk läsförståelse samt ordförståelse. Jag lärte mig dock tekniken för att svara på frågor men jag tycker att det skulle hjälpa mycket om man själv är Svensk eller föddes i Sverige.
Vad gäller mat, så jag tänker inte att äta mycket innan provet eftersom det skulle leda till att mycket blod går till magsäcken för att nedbryta maten vilket jag inte vill, ty blodet är viktig för hjärnan och därmed är viktig för att tänka bra :flinar:
Jag vill gärna höra vad andra har för åsikter ! :cool:
Du borde satsa på svenskan, du vinner på det på flera plan.

Sedan det här med maten är individuellt.. om man inte äter kommer det kännas. Gäller bara att ha en jämn nivå med mat i magen under hela dagen så man slipper att hormonnivåerna får kroppen att skrika efter mat.
ramalama

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av ramalama »

Jag skall skriva hp i höst för första gången... Förhoppningsvis sista också! Jag undrar hur länge provet tar allt som allt? Vilket klockslag slutar det?

Är det många pauser mellan delproven? Är det tillåtet att ha med sig digitalt armbandsur?

mvh
Meezo
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 okt 2012, 13:16

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Meezo »

ramalama skrev:Jag skall skriva hp i höst för första gången... Förhoppningsvis sista också! Jag undrar hur länge provet tar allt som allt? Vilket klockslag slutar det?

Är det många pauser mellan delproven? Är det tillåtet att ha med sig digitalt armbandsur?

mvh

Hej!
Provet tar i stort sett hela dagen, börjar 8.30 och slutar runt kl 16. Vad gäller pauser så är det paus mellan varje delprov (totalt 5 varav ett är ett ''övningsprov'' som inte räknas med i ditt resultat men det knepiga är att du inte vet vilket delprov det är) så att man får röra lite på sig. Klart att du får ha armbandsur, det uppmuntras tom eftersom det inte finns klockor i alla skrivsalar. På så vis kan du själv kontrollera tiden!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

ramalama skrev:Jag skall skriva hp i höst för första gången... Förhoppningsvis sista också! Jag undrar hur länge provet tar allt som allt? Vilket klockslag slutar det?

Är det många pauser mellan delproven? Är det tillåtet att ha med sig digitalt armbandsur?

mvh
Armbandsuret får dock inte pipa, då tar dom det.

Ungefärligt schema:
8.30–9.00 Information till deltagarna
9.00–9.55 Provpass 1
10.00–10.30 Rast
10.30–11.25 Provpass 2
11.30–11.50 Rast
11.50–12.45 Provpass 3
12.50–14.00 Lunch
14.00–14.55 Provpass 4
15.00–15.20 Rast
15.20–16.15 Provpass 5
16.15–16.20 Information till deltagarna
ramalama

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av ramalama »

Tack för svaren!

Hur kommer det sig att rasterna är så långa; vad är det tänkt att man ska syssla med under dessa? Vandra omkring, vässa pennor kanske?
Har man tillgång till sin mobil och andra personliga tillhörigheter under rasterna?

Angående maten kan jag tänka mig att ett stadigt intag av förhållandevis snabba kolhydrater kan vara fördelaktigt, just p.g.a. att sockret upptas i blodomoppet snabbt (hjärnan försörjs stadigt med glukos, samt att själva matsmältningen inte kräver mängder av energi och blodtillförsel.). Nåt i stil med russin och fruktbitar. Kanske lite nötter då och då för att undvika svackor i blodsockernivån...? Sen kan man kanske svepa någon kaffe i samband med lunchen, espresso ger energi men driver inte ut så mycket vätska jämfört med en större kopp vanligt kaffe, skulle jag tro iaf.
Sopplunch vore kanske att föredra, eller vad tror ni? (Vätsketillförsel, längre mättnadskänsla, lättsmält).

Jag tror mina styrkor kommer att vara de språkliga momenten, då jag brukar få full pott i samtliga då jag gör övningsprov på studeravidare.se och ordprov.se. Tyvärr är jag sedan hopplös på DTK och NOG. Fullkomligt hatar att lusläsa diagram och göra ungefärliga uppskattningar från en datorskärm. XYZ går väl an, men på de andra matematiska momenten tenderar jag få ca hälften av uppgifterna fel... Jag blir så himla bortkollrad och osäker, då jag varken är van med formatet eller tidspressen. Övning ger färdighet, men tror ni att jag har en reell chans att förbättra mina framtidsutsikter på dessa (25) dagar som återstår till provet?

mvh
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Nyberg89 »

ramalama skrev:Tack för svaren!

Hur kommer det sig att rasterna är så långa; vad är det tänkt att man ska syssla med under dessa? Vandra omkring, vässa pennor kanske?
Har man tillgång till sin mobil och andra personliga tillhörigheter under rasterna?

Angående maten kan jag tänka mig att ett stadigt intag av förhållandevis snabba kolhydrater kan vara fördelaktigt, just p.g.a. att sockret upptas i blodomoppet snabbt (hjärnan försörjs stadigt med glukos, samt att själva matsmältningen inte kräver mängder av energi och blodtillförsel.). Nåt i stil med russin och fruktbitar. Kanske lite nötter då och då för att undvika svackor i blodsockernivån...? Sen kan man kanske svepa någon kaffe i samband med lunchen, espresso ger energi men driver inte ut så mycket vätska jämfört med en större kopp vanligt kaffe, skulle jag tro iaf.
Sopplunch vore kanske att föredra, eller vad tror ni? (Vätsketillförsel, längre mättnadskänsla, lättsmält).

Jag tror mina styrkor kommer att vara de språkliga momenten, då jag brukar få full pott i samtliga då jag gör övningsprov på studeravidare.se och ordprov.se. Tyvärr är jag sedan hopplös på DTK och NOG. Fullkomligt hatar att lusläsa diagram och göra ungefärliga uppskattningar från en datorskärm. XYZ går väl an, men på de andra matematiska momenten tenderar jag få ca hälften av uppgifterna fel... Jag blir så himla bortkollrad och osäker, då jag varken är van med formatet eller tidspressen. Övning ger färdighet, men tror ni att jag har en reell chans att förbättra mina framtidsutsikter på dessa (25) dagar som återstår till provet?

mvh
Rasterna är långa för att ledarna ska kunna fixa allt med blocken innan det är dags för nästa, samt att de också vill ha rast. De flesta av dem brukar sitta och lösa korsord under provet och bryr sig inte nämnvärt om de som skriver.

Du har tillgång till mobilen under rasterna om du tar den innan du går ut, men kom ihåg att lägga tillbaka den innan nästa provdel börjar (risk för att delen tas bort annars).

Jag brukar äta frukt och dricka energidryck, samt ha en dricka med mineraler och salter. Vindruvor funkar bra. Pizza är nog värst att äta på rasten, strax efter donken. Jag brukar äta sallad med fetaost och grillat kött. Man blir riktigt seg under dagen så något uppiggande behövs verkligen.

Jag ska börja sätta igång med hpguiden.se och 25 dagar är ganska mycket ändå, iaf för att lära sig NOG och DTK. Har egentligen inte lagt så mycket tid på det som jag borde gjort (när jag ändå betalat för det). Men höjer jag mig inte så får jag tillbaka det mesta ändå.
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Magnus A »

Jag ska skriva... Var ett bra tag sedan jag skrev sist så det ska bli spännande att se om jag har skärpan kvar... tror provet har gjorts om sedan jag skrev sist så om jag misslyckas kanske jag kan skylla på det :visslar:

Magnus
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Vilka skriver HP den 27 oktober? (HT12)

Inlägg av Magnus A »

Inte så långt kvar nu, hur går det med förberedelserna?
Skriv svar