"Män gynnas av nya högskoleprovet"

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

"Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av Nils »

Svenska Dagbladet skrev:År efter år har män lyckats bättre på högskoleprovet än kvinnor. Nu visar det sig att det nya provet med mer matte och färre ord gjort männens försprång ännu större.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-g ... 168203.svd
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av empezar »

Man kanske borde ha två olika normeringstabeller; en för män och en för kvinnor. Då får man en jämn uppdelning av resultaten mellan kvinnor och män. Jämställt och bra.

Eller inte.

Man kan ju tycka att 50% matte och 50% verbalt borde vara det mest rättvisa. Om kvinnor inte lyckas lika bra så må det vara hänt. De får ju bättre betyg i skolan, så om betygen har någon koppling alls till kognitiv förmåga så måste det här försprånget bero på andra saker. Kanske just att kvinnor får bättre betyg och att färre kvinnor därmed behöver söka alternativa vägar in på högskolan.

Det här är ett icke-problem.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
addmoll89

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av addmoll89 »

empezar skrev:Man kanske borde ha två olika normeringstabeller; en för män och en för kvinnor. Då får man en jämn uppdelning av resultaten mellan kvinnor och män. Jämställt och bra.

Eller inte.

Man kan ju tycka att 50% matte och 50% verbalt borde vara det mest rättvisa. Om kvinnor inte lyckas lika bra så må det vara hänt. De får ju bättre betyg i skolan, så om betygen har någon koppling alls till kognitiv förmåga så måste det här försprånget bero på andra saker. Kanske just att kvinnor får bättre betyg och att färre kvinnor därmed behöver söka alternativa vägar in på högskolan.

Det här är ett icke-problem.
Jag är kvinna och jag gynnas iaf :) Dock har jag invandrarbakgrund..
addmoll89

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av addmoll89 »

Kanske är det för att kvinnor har bra betyg redan och inte satsar lika mycket på högskoleprovet?
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av Spock »

I Sveriges sosse-feminist media är följande en tabubelagd fråga:

Kanske är det så att män (överlag) presterar bättre än kvinnor under press?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av Nyberg89 »

Det är ingen nyhet att män är bättre än kvinnor på högskoleprovet och det är ingen hemlighet att kvinnor har en bättre verbal förmåga, eftersom den utvecklas tidigare där. Men är inte lika begåvande på matte, vilket killar inte ska lida för. Bäst lämpad, bäst resultat. Provet är nu bra, det har lika många kvantitativa och verbala frågor. Det var inte bra förut när mer än halva provet var verbalt.
Susanne Tornert, arbetslagsledare på Naturvetenskapsprogrammet på Farsta gymnasium: – Det är vanligare att killar har ren matematisk begåvning, ser mönster i stora drag och utvecklar ett tankesätt som går utanför boxen. Men ändå är tjejer ofta bättre på att få högsta betyg för att de pluggar mer.
Utanför tjejernas box?
Spock skrev:I Sveriges sosse-feminist media är följande en tabubelagd fråga:

Kanske är det så att män (överlag) presterar bättre än kvinnor under press?

Tycker inte att du ska stämpla feminismens värderingar eftersom de är helt rätt. Det finns många bra liberala böcker där ute, varifrån feminismen kommer, läs dem.

Dock så finns det läskiga feminister.. Jag var på kongress med mina liberala vänner och det var en kvinna som stod och skrek på scenen så att tårarna sprutade. Sa att män skulle förgöras osv, det var läskigt. Hon ville dansa med mig senare på kvällen, vilket fick mig att lägga benen på ryggen ganska fort. Inget som gått till överdrift är särskilt kul.

Däremot så ligger det något i det du säger med stress, de flesta tjejer som jag känner med bättre betyg är oerhört stressade och mår inte bra av det.
herrblix
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 maj 2012, 19:48

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av herrblix »

På gamla högskoleprovet hade män i genomsnitt ca 6 poäng bättre än kvinnor. På nya ca 9.4.

På gamla provet var det 122 frågor, på nya 160 (eller 156 som det råkade bli senast). Så det är väl inte helt ologiskt? Att poängen det skiljer ökar när antalet frågor ökar? :ful-ler:
vrana
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 aug 2012, 22:12

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av vrana »

Kan det ha med förväntningar till viss del? Män anses generellt sätt "bättre" på de naturvetenskapliga ämnena, och det kan nog reflektera över könsfördelningen till viss del?

Inte så värst insatt i ämnet, men betygsinflation tycker jag i alla fall inte är ett icke-problem. Men jag håller absolut med om att 50/50 fördelning är det mer rättvisa.

Förövrigt är jag kvinna som är bra mer bekväm med den kvantitativa delen jämfört med verbala, men jag kommer från en familj som lagt enormt stor betydelse vid matematiska färdigheter sen barnsben så jag tror det påverkar mer än någon sorts könsspecifik fallenhet.
Grytlapp
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 aug 2012, 08:59

Re: "Män gynnas av nya högskoleprovet"

Inlägg av Grytlapp »

Män har statistiskt sett lite högre intelligens än kvinnor. Det finns en halvdan men relevant korrelation mellan HP och ett generellt IQ-test. Det enda sättet att göra något åt "problemet" torde därför vara att försöka snedfördela vilka män som gör högskoleprovet (t.ex. genom att på något sätt se till att det fanns fler välbetalda jobb).

Könskillnaderna inom specifika områden är däremot mer diffusa, och det bör vara väldigt svårt att justera poängen i politiskt anmodad riktning genom att öka andelen poäng som gynnar "verbal förmåga" och likande tilltag. Män kommer att prestera lite bättre på alla delar som ingår i högskoleprovet, statistiskt sett.
Skriv svar