Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av nzqrc »

Jag har varit sugen på att skaffa medlemsskapet, men det känns som en jävligt cynisk bluff i mina ögon. Sjukt överpris framför allt... Det finns säkert matnyttigt material, men jag tror man kan hitta mycket av vad man söker gratis på internet eller bibliotek.
Senast redigerad av Nils den 18 aug 2008, 23:13, redigerad totalt 3 gång.
Anledning: detta inlägg flyttades ut till en egen tråd eftersom den andra tråden är tänkt för reflektioner utifrån en personlig erfarenhet. Den andra trådens inledande inlägg har redigerats för att tydligare kommunicera detta.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av empezar »

HPGuidens ORD-program är betydligt bättre än något annat du kommer hitta på internet. Har du ett dåligt ORD-resultat kan HPG hjälpa dig öka 10-15 poäng med lite möda.

Det finns nog många som tycker det är värt 700 kronor att få börja sin drömutbildning ett halvår eller mer tidigare.

Du skulle såklart kunna lägga några hundra timmar på att sammanställa en egen ORD-lista med exempelmeningar och synonymer genom att köpa (synonym)ordböcker, men somliga värderar (tro det eller ej) hundratals timmar av sitt liv högre än 700 kronor (och frågan är hur mycket du tjänar på att köpa ordböcker istället för att köpa HPG:s tjänst).

Såvida du inte bor i Afrika och 700 kronor är din årslön tycker jag det är värt pengarna.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av Nils »

Priset ligger på 1000 kr nu.
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av nzqrc »

empezar skrev:Såvida du inte bor i Afrika och 700 kronor är din årslön tycker jag det är värt pengarna.
Vilket passionerat inlägg. Pengar är ju bara pengar. Skulle jag garanteras en plats på läkarlinjen skulle det vara värt tusentals kronor, så mycket jag kunde undvara (dock inte sagt att jag stödjer mutor). Priset kan ju jämföras med en lärobok i t.ex. fysiologi som ju bekant kostar ca 1000 kr (någon av de man använder på läkarlinjen t.ex.) Ett pris är aldrig dyrt för den som har råd, dock tycker jag att det är väldigt kaxigt att ta så mycket för en webbaserad tjänst som i princip saknar insyn, man vet ju inte riktigt vad man får.

Det faktum att det kostar så mycket får mig att ana oråd snarare än att ta det som ett tecken på en kvalitativ tjänst.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av empezar »

Visst kanske priset är oskäligt för vad man direkt får av dem, men vad man indirekt får ut av tjänsten är värt många gånger mer än 1000 kr.

Och som jag tidigare nämnde skulle det kräva åtskilliga timmar att sätta ihop något som ens vagt liknade ETT utav deras träningsprogram. Ser man på det som vunna timmar är det ett enkelt val. Åtminstone om man har mycket att göra om dagarna. Själv jobbar och pluggar jag heltid så lediga timmar är värda ganska mycket för mig.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
butchok-
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:20

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av butchok- »

De sänker priset allteftersom provdagen närmar sig. Jag köpte mitt medlemskap för 500 kr ca en månad före provet men kunde inte börja använda det förrän en vecka före provet eftersom min dator gick sönder. Jag ångrade att jag inte hade väntat med att skaffa medlemskap då de sänkte priset ännu mer runt en vecka före provet.

HT07 var mitt resultat 1.7. ORD-delprovet var min akilleshäl så jag köpte en synonymordbok för att träna men det var för trist. Brukade få hälften fel på ORD men efter en veckas plugg på hpguiden (hann med hälften av ordlistorna) gick det ner till 6 fel och det räckte till 2.0.
butchok-
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:20

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av butchok- »

[Vad har du för erfarenheter av Högskoleprovguidens VIP-medlemskap? Vad tycker du om de olika träningsdelarna?

Jag använde endast ORD-delen. Jag tyckte att ordlistorna med morfemer var bäst och att det vore bra om det fanns mer sådant. Det var också bra att orden man svarade fel på upprepades tills man fick rätt.

Hade tidigare försökt plugga in ord med en synonymordbok men det var hur trist som helst och jag tyckte inte att jag kom ihåg något efteråt.

Har du förbättrat ditt högskoleprovsresultat med hjälp av Högskoleprovguiden? Vad var ditt mål när du köpte VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden? Har du uppnått det?

Ja, höjde från 1.7 till 2.0.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av empezar »

En veckas plugg alltså. Du måste ha bra gener.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
butchok-
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:20

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av butchok- »

empezar skrev:En veckas plugg alltså. Du måste ha bra gener.
Det hänger nog mer på (o)vanan att plugga i sista minuten.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: VIP-medlemskap hos Högskoleprovguiden?

Inlägg av Nils »

butchok- skrev:Det hänger nog mer på (o)vanan att plugga i sista minuten.
Försök att arbeta bort den tidigt i läkarprogrammet, en veckas heltidspluggande blir rätt snabbt minimum (åtminstone på orterna med terminstentor).
Skriv svar