Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
elina1993

Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Inlägg av elina1993 »

Hej jag heter Elina och jag går sista året på gymnasiet och jag har sedan en tid velat studera till läkare. Min studievägledare och mina vännner har sagt att jag borde försöka bli något annat. Jag har därför inte vågat kämpa för att komma in för än nu!

Jag har inte läst fysik och jag har bara 21 i betyg. Min fråga är om man kan söka in i HP gruppen trotts att man läst upp betyg? (alltså trotts att man annars tillhör gruppen med betygskompletering) Någon som vet???

Har faktiskt fått 1.9 på hp

Mvh
Elina
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Inlägg av Wiiizzy »

elina1993 skrev:Hej jag heter Elina och jag går sista året på gymnasiet och jag har sedan en tid velat studera till läkare. Min studievägledare och mina vännner har sagt att jag borde försöka bli något annat. Jag har därför inte vågat kämpa för att komma in för än nu!

Jag har inte läst fysik och jag har bara 21 i betyg. Min fråga är om man kan söka in i HP gruppen trotts att man läst upp betyg? (alltså trotts att man annars tillhör gruppen med betygskompletering) Någon som vet???

Har faktiskt fått 1.9 på hp

Mvh
Elina
Grattis till 1.9 på hp. Det är irrelevant om du läst upp betyg eller inte om du söker i HP-kvoten. Det enda viktiga är att man uppnår behörighetskraven. Du kan alltså behörighetskomplettera genom att läsa fysik B och komma in i HP-kvoten. Du är då så gott som garanterad antagning med 1.9. :tummeupp:
elina1993

Re: Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Inlägg av elina1993 »

Tack så mycket för svaret

super glad nu :)
WavyCrockett

Re: Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Inlägg av WavyCrockett »

elina1993 skrev:Tack så mycket för svaret

super glad nu :)
Har folk avrått dig från att söka och haft vetskap om att du fått 1.9 på HP? Tråkigt ignoranta i så fall..
elina1993

Re: Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Inlägg av elina1993 »

WavyCrockett skrev: Har folk avrått dig från att söka och haft vetskap om att du fått 1.9 på HP? Tråkigt ignoranta i så fall..

Ja min syo sa att jag inte skulle klara av studierna eftersom jag inte har 22,5
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Inlägg av Spock »

Jag tycker att det låter som att din SYO är dum i huvudet.
Grattis till resultatet och lycka till!
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Högskoleprov ? Hjälp snälla!

Inlägg av Doktoranden »

Inte för att vara kritisk mot din SYO, men jag klarar läkarutbildningen alldeles utmärkt och hade i gymnasiebetyg 18.2, så han/hon har faktiskt inte en susning vad de pratar om.
Skriv svar