Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av Wiiizzy »

Normeringstabellerna för höstens högskoleprov är släppta!

Det finns en tabell för den kvantitativa delen och en tabell för den verbala delen. Man tar sedan medelvärdet av de två normerade poängen. Skulle man då få en andra decimal. Så är det vad jag förstår vanliga avrundningsregler som gäller. Med andra ord så avrundas exempelvis 1,95 till 2,0.

Kvantitativ tabell: http://www.studera.nu/download/18.7dac9 ... _kvant.pdf

Verbal tabell: http://www.studera.nu/download/18.7dac9 ... B_verb.pdf

Totaltabell: http://www.studera.nu/download/18.7dac9 ... B_hela.pdf


Det har tidigare här på forumet diskuterats att antagningsgränsen kanske kommer att höjas vid läkarprogrammen då det nya testet har mer matte och att naturvetare därför borde prestera bättre på det i jämförelse med resten av befolkningen. En faktor som går emot denna teori är att ett toppresultat på matten (säg 80/80) inte ger mer än 71/80. Då båda normeras till 2.0.
guest

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av guest »

Jag orkar/kan inte analysera närmare, men det finns väl inget som talar mot att avrunda som vanligt?
hellome

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av hellome »

Det har tidigare här på forumet diskuterats att antagningsgränsen kanske kommer att höjas vid läkarprogrammen då det nya testet har mer matte och att naturvetare därför borde prestera bättre på det i jämförelse med resten av befolkningen. En faktor som går emot denna teori är att ett toppresultat på matten (säg 80/80) inte ger mer än 71/80. Då båda normeras till 2.0.[/quote]


Jag förstår inte varför det talar emot teorin. kan du utveckla det är du snäll :)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av Wiiizzy »

hellome skrev:
Jag förstår inte varför det talar emot teorin. kan du utveckla det är du snäll :)
Okej jag ska försöka. Det talar inte emot teorin om att framtida läkarstudenter presterar bättre på matten, för det är troligen fallet. Men de som presterar riktigt bra på matten får inte ut något extra från det. De kan ändå "bara" få 2.0 som högst på mattedelen. Gapet mellan maxpoängen på kvantitativa delen (80) och den lägsta poäng som ger 2.0 (71) är större än de gap som normalt finns mellan normeringsstegen. Med detta nya sätt att räkna ut en snittpoäng missgynnas man alltså om man har alla eller nästan alla rätt på en av delarna men presterar sämre på den andra.

Å andra sidan tror jag inte att det är så många personer som maxat eller nästan maxat matten (säg 75p+). Det var nämligen endast 1 % (422 personer) som hade 2.0 på matten öht. Sen är det är ju troligtvis ännu färre som hade 75+ , och ännu färre av dessa som sökt till läkarprogrammet. Så det är fullt möjligt att denna effekt inte skapar någon märkbar skillnad i antagningspoängen. Men det var en liten teori jag hade.
Hoppas jag inte rört ihop det för mycket :glad:
Hannes2

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av Hannes2 »

Wiiizzy skrev: Okej jag ska försöka. Det talar inte emot teorin om att framtida läkarstudenter presterar bättre på matten, för det är troligen fallet. Men de som presterar riktigt bra på matten får inte ut något extra från det. De kan ändå "bara" få 2.0 som högst på mattedelen. Gapet mellan maxpoängen på kvantitativa delen (80) och den lägsta poäng som ger 2.0 (71) är större än de gap som normalt finns mellan normeringsstegen. Med detta nya sätt att räkna ut en snittpoäng missgynnas man alltså om man har alla eller nästan alla rätt på en av delarna men presterar sämre på den andra.

Å andra sidan tror jag inte att det är så många personer som maxat eller nästan maxat matten (säg 75p+). Det var nämligen endast 1 % (422 personer) som hade 2.0 på matten öht. Sen är det är ju troligtvis ännu färre som hade 75+ , och ännu färre av dessa som sökt till läkarprogrammet. Så det är fullt möjligt att denna effekt inte skapar någon märkbar skillnad i antagningspoängen. Men det var en liten teori jag hade.
Hoppas jag inte rört ihop det för mycket :glad:
Jag hade 75 på matten och 68 på Läs (1p från 1.95=2.0) och vill läsa läkare så nog påverkar det :ledsen:
Jag tänkte läsa läkare i Lund eller på KI, kommer förmodligen få 22.4-22.5 i betyg och kanske höjer mig till 2.0 på hp. Borde jag göra PIL till KI? eller kommer jag med god säkerhet in på någon av ställena till höst iallafall? tacksam för alla svar :glad:
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av Wiiizzy »

Hannes2 skrev: Jag hade 75 på matten och 68 på Läs (1p från 1.95=2.0) och vill läsa läkare så nog påverkar det :ledsen:
Jag tänkte läsa läkare i Lund eller på KI, kommer förmodligen få 22.4-22.5 i betyg och kanske höjer mig till 2.0 på hp. Borde jag göra PIL till KI? eller kommer jag med god säkerhet in på någon av ställena till höst iallafall? tacksam för alla svar :glad:
1.9 är inte dåligt! Du borde definitivt iaf komma in i Lund. Om du räknar med vårintaget också så är dina chanser att komma in i Lund i både HP kvoten och i betygkvoten stora. (Betygskvoten om du har 22,5 i BII eller 22+ i BI.)

Känner du att du vill läsa på just karolinska så är PIL ingen dålig idé, speciellt om du vill in till hösten redan. Men har du 22,5 i BI så behövs det absolut inte. Då är det så säkert det kan vara. Är nog bara en handfull människor som sitter på så starka meriter.
Guest

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av Guest »

Wiiizzy skrev: 1.9 är inte dåligt! Du borde definitivt iaf komma in i Lund. Om du räknar med vårintaget också så är dina chanser att komma in i Lund i både HP kvoten och i betygkvoten stora. (Betygskvoten om du har 22,5 i BII eller 22+ i BI.)

Känner du att du vill läsa på just karolinska så är PIL ingen dålig idé, speciellt om du vill in till hösten redan. Men har du 22,5 i BI så behövs det absolut inte. Då är det så säkert det kan vara. Är nog bara en handfull människor som sitter på så starka meriter.
Varför bekymrar du dig ens om att svara, typiskt fall av "se på mig"... Känns högst osannolikt att en som faktiskt har 22,4+ i betyg och 1,9 på HP inte skulle vara läskunnig och på något otroligt sätt kunna undgå den information som finns på sidan i och med den senaste antagningens utveckling...

Ingen kritik mot dig egentligen, vi är förmodligen många som uppskattar att du tar dig tiden! Bara lite småtrött på bekräftelsetörstiga fjantar...
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av Wiiizzy »

Guest skrev: Varför bekymrar du dig ens om att svara, typiskt fall av "se på mig"... Känns högst osannolikt att en som faktiskt har 22,4+ i betyg och 1,9 på HP inte skulle vara läskunnig och på något otroligt sätt kunna undgå den information som finns på sidan i och med den senaste antagningens utveckling...

Ingen kritik mot dig egentligen, vi är förmodligen många som uppskattar att du tar dig tiden! Bara lite småtrött på bekräftelsetörstiga fjantar...
Det är fullt möjligt att du har rätt... Men jag tycker att om någon ställer en fråga och säger att man är tacksam för svar och jag har möjlighet att leverera svar så tar jag mig gärna den tiden. Vidare har alla inte full koll på statistiken, utan många (vad jag skulle tro även högpresterande personer) har hört ryktesvägarna och tror kanske fortfarande att det är lika svårt som det var för bara något år sedan. Det är omöjligt för mig att veta... och om inte annat så hjälper man kanske någon annan. Vidare kan det vara trevligt med lite bekräftelse både av den insats man gjort själv och en bekräftelse på att man tolkat statistiken korrekt och inte missat något.

Med det sagt, så förstår jag din poäng.
hannes2

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av hannes2 »

Jag tar ovanstående inlägg som att det är ganska säkert att jag kommer in :glad: Tack för svar.

Angående mitt självbekräftelsebehov :glor: Tycker dock inte att det är så självklart utifrån statistiken. Det finns bara direktbetyg statistik för två tidigare intagningar varav det vid en krävdes ett resultat jag förmodligen inte kommer få (22.5). På båda hade några personer kommit in med 1.8 (höstterminer) men högskoleprovet har ändrats och tänkte att det finns en lite risk att fler kommer få 1.9 vid nästa tillfälle. Det, då de flesta då kommer ha bättre koll på vad som kommer på provet och kan öva. Kändes också bra att fråga då det kan ha varit (och förmodligen är) mycket jag inte tänkt på.

Sen funderar jag på om det inte vore bra för samhället i stort om de som lyckas med något inom skolans värld får uppskattning, spelar roll om det är p.g.a självbekräftelsebehov eller ej. Måste finnas någon uppskattningsmotpol till exempelvis utseendet. Inte bra för Sverige om framtida forumkollare inte ser att betyg uppskattas (okej, betygen är tämligen opålitliga, men ändå).

Ledsen för sånt här gnällinlägg, men man måste ju iallafall försöka försvara sin heder.
Guest

Re: Normering av Högskoleprovet hösten 2011 släppt

Inlägg av Guest »

hannes2 skrev:Jag tar ovanstående inlägg som att det är ganska säkert att jag kommer in :glad: Tack för svar.

Angående mitt självbekräftelsebehov :glor: Tycker dock inte att det är så självklart utifrån statistiken. Det finns bara direktbetyg statistik för två tidigare intagningar varav det vid en krävdes ett resultat jag förmodligen inte kommer få (22.5). På båda hade några personer kommit in med 1.8 (höstterminer) men högskoleprovet har ändrats och tänkte att det finns en lite risk att fler kommer få 1.9 vid nästa tillfälle. Det, då de flesta då kommer ha bättre koll på vad som kommer på provet och kan öva. Kändes också bra att fråga då det kan ha varit (och förmodligen är) mycket jag inte tänkt på.

Sen funderar jag på om det inte vore bra för samhället i stort om de som lyckas med något inom skolans värld får uppskattning, spelar roll om det är p.g.a självbekräftelsebehov eller ej. Måste finnas någon uppskattningsmotpol till exempelvis utseendet. Inte bra för Sverige om framtida forumkollare inte ser att betyg uppskattas (okej, betygen är tämligen opålitliga, men ändå).

Ledsen för sånt här gnällinlägg, men man måste ju iallafall försöka försvara sin heder.
Nu bor vi i Sverige och här handlar det inte om att vara bäst din uppstudsiga snorvalp! ( :blinkar: :blinkar: :blinkar: )

Håller helt klart med dig om att man ska få vara stolt över att ha nått höga resultat och det är också ( :tunga: ) något jag irriterar mig på. Det är också en av huvudorsakerna till varför jag starkt överväger att flytta utomlands i framtiden, så för min del är det alldeles självklart att en med dina resultat ska vara stolt och få uppmuntran/beröm. Det jag däremot stör mig på är den falska ödmjukhet många kör med, med syfte att få folk att ge uppmärksamhet. Ställ dig upp och vråla "Tjoho jag är BÄST, SUCKERS!" men stå för fan inte och förnedra dig själv genom att säga "ehhh, jag har 22.5 + 2,0, tror ni det finns någon möjlighet att jag kommer in på juristprogrammet i Uppsala?".

Stort grattis till dina fina resultat och lycka till med kommande antagning och utbildning!
Skriv svar