Hur rangordnas HP-ansökare inbördes?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
ciasim
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2011, 13:46

Hur rangordnas HP-ansökare inbördes?

Inlägg av ciasim »

Hej Nils ( och alla andra! )

Jag har 1,8 på högskoleprovet men skulle behöva ha klarhet i några grundläggande frågor!

1. Om jag söker in på högskolekvoten med mina 1,8 - spelar det då någon roll vad mina "medtävlande" har i betyg - dvs. om jag och "Lisa" båda har 1,8 - kommer då våra gymnasiebetyg jämföras för att avgöra vem som skall få platsen?

2. Om så inte är fallet - hur går eg lottningen till bland de som har 1,8 som jag? Går det att på något sätt göra en "sannolikhets -beräkning"?
Finns det några siffror man "lite löst" skulle kunna räkna med - tex. det finns 50 sökande med 1,8 , varav x antas?
Har svårt att med hjälp av tidigare antagningsstatistik greppa hur stor chansen är att komma in med 1,8.
( förstår att det varierar mellan olika orter också, naturligtvis)

Tack för förhand!

Hälsningar

Cecilia
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: klargörande fråga!

Inlägg av cortege »

ciasim skrev:Hej Nils ( och alla andra! )

Jag har 1,8 på högskoleprovet men skulle behöva ha klarhet i några grundläggande frågor!

1. Om jag söker in på högskolekvoten med mina 1,8 - spelar det då någon roll vad mina "medtävlande" har i betyg - dvs. om jag och "Lisa" båda har 1,8 - kommer då våra gymnasiebetyg jämföras för att avgöra vem som skall få platsen?

2. Om så inte är fallet - hur går eg lottningen till bland de som har 1,8 som jag? Går det att på något sätt göra en "sannolikhets -beräkning"?
Finns det några siffror man "lite löst" skulle kunna räkna med - tex. det finns 50 sökande med 1,8 , varav x antas?
Har svårt att med hjälp av tidigare antagningsstatistik greppa hur stor chansen är att komma in med 1,8.
( förstår att det varierar mellan olika orter också, naturligtvis)

Tack för förhand!

Hälsningar

Cecilia
1. nej i HP-kvoten så kollar de enbart på HP-resultatet. Ej betyg, ej kön, ej ålder och så vidare.

2. i statistiken på den här sidan kan man, om det är gul text, hålla muspekaren över siffran och se till exempel att "y antal av x personer med Z,W på högskoleprovet blev antagna efter urval 2". För 1.8 ska du räkna med att komma in som reserv och den informationen är inte riktigt lika utförlig.
Livet går vidare.
cecilia

Re: klargörande fråga!

Inlägg av cecilia »

Tack för ditt svar !


Har även en annan fråga:

Jag är ännu inte behörig, då jag inte gått naturvetenskapligt basår - men funderar på att ta ett basår nu till hösten.
Undrar dock vad som händer när jag sedan söker in?

Vilken urvalsgrupp hamnar jag i då? ( eftersom jag har betygskompletterat)

Kan jag fortfarande söka in på HP-urvalet - eller kommer jag på automatik söka på betyg och i gruppen "komplettering" som har betydligt färre platser per lärosäte?

Jättetacksam för svar på detta!

MVH

Cecilia
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: klargörande fråga!

Inlägg av DrAmirando »

cecilia skrev:Tack för ditt svar !


Har även en annan fråga:

Jag är ännu inte behörig, då jag inte gått naturvetenskapligt basår - men funderar på att ta ett basår nu till hösten.
Undrar dock vad som händer när jag sedan söker in?

Vilken urvalsgrupp hamnar jag i då? ( eftersom jag har betygskompletterat)

Kan jag fortfarande söka in på HP-urvalet - eller kommer jag på automatik söka på betyg och i gruppen "komplettering" som har betydligt färre platser per lärosäte?

Jättetacksam för svar på detta!

MVH

Cecilia
Då kommer du att söka i BG2 och HP så det är bara att köra :ja:
sofiamedf
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 okt 2014, 16:32

Urskiljning i HP-gruppen

Inlägg av sofiamedf »

Hej!

Jag hittar information om hur det går till om flera har samma gymnasiebetyg. Men hur går urvalet till i HP-gruppen? Antalet sökande med 1,70 från högskoleprovet (ett exempel totalt gripet ur luften förstås :visslar:) borde ju kunna vara ganska stort, och inte alla kommer in. Vad går man då på? Blir det betygen? Kan det bero på vilket universitet vi pratar om? Skulle man kunna tänka sig att det tas hänsyn till vad man redan pluggat, säg att man (ännu ett exempel gripet ur luften förstås) redan har en vårdutbildning i bagaget. Skulle det kunna göra att man kommer in fast man har dåliga gymnasiebetyg?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Urskiljning i HP-gruppen

Inlägg av Nils »

Ingen urskiljning görs i HP-kvoterna, det är bara lottning som används för att bestämma turordningen bland dem med samma hp-poäng.
sofiamedf
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 okt 2014, 16:32

Urskiljning i HP-gruppen

Inlägg av sofiamedf »

Tack får snabbt svar.

Aha! Då vet jag det. Det är vänta och hoppas på slumpen som gäller :)
Skriv svar