Kemi 2 - många funderingar!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
marcuso
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 apr 2018, 17:19

Kemi 2 - många funderingar!

Inlägg av marcuso »

Hej!

Finns det någon vänlig student som har studerat Kemi 2 på distans och skulle vilja dela med sig av lite information kring denna kurs? Jag befinner mig nämligen i ett dilemma. Studerar för tillfället Kemi 1 på Vux och svårighetsgraden på proven är orimligt höga - därför tänkte jag att det eventuellt kunde vara enklare att få ett högre betyg på distans. Med ett högre betyg menar jag minst ett B.

Hur var svårighetsgraden allmänt tyckte ni? Var frågorna på uppdragen mycket svårare än bokens uppgifter? Hur svåra var frågorna på den muntliga examinationen?

Jag skulle vara oerhört tacksam för svar!
cajsandersen

Kemi 2 - många funderingar!

Inlägg av cajsandersen »

Hej!

Jag läste kemi 1 och 2 via NTI på distans.
Även jag tyckte det var två kluriga kurser, även på distans. De muntliga förhören görs via Skype eller via telefon. Jag är supernöjd med NTI:s upplägg. Där finns en bra planering som man kan följa för att hinna med hela kursen.
marcuso
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 apr 2018, 17:19

Kemi 2 - många funderingar!

Inlägg av marcuso »

Tack för svaret Cajsa! Vilken studentlitteratur använde ni för Kemi 2? Kemiboken 2 eller Syntes 2? Vilken nivå låg frågorna på de muntliga förhören på jämfört med bokens uppgifter? Är det något du skulle ha gjort annars nu när du har facit i hand?
Gäst

Kemi 2 - många funderingar!

Inlägg av Gäst »

Hej Marcus!

Jag har för mig att boken endast hette Kemi 2. Jag kommer dock ihåg att det var Gleerups förlag som tryckt boken.

De muntliga förhören låg bra i linje med frågorna i boken. För de högre betygen, utmanar ju givetvis läraren dig en del och frågorna lämnar boken lite.

Jag var väldigt nöjd med NTI och deras upplägg. Mycket smidigt och man kan bestämma studietakten själv.
Gäst

Kemi 2 - många funderingar!

Inlägg av Gäst »

Hej jag pluggade nyligen kemi 2 på distans och skrev proven med ordinarie elever och andra distansstuderande. Muntliga förhör fanns inte.

Jag pratade med några andra som pluggade på distans och de fick en smärre chock efter första tentan. Instuderingsfrågorna var på en för enkel nivå. Jag tror att du misstar dig om du tror att det är lättare att plugga kurserna på distans. Kanske om du har tur med läraren.

Det jag ofta tänkte på var att jag önskade att jag hade någon att fråga när jag hade kört fast. Du har ju tillgång till lärare, så då är det bara att fråga.

Mitt tips är att köra på och att avsätta tillräckligt med tid så att du ligger före boken.
Michelle P
Inlägg: 32
Blev medlem: 02 maj 2018, 09:08

Kemi 2 - många funderingar!

Inlägg av Michelle P »

Jag läste kemi 2 på distans via Jensen Education.
Jag upplevde proven och laborationerna som väldigt enkla. Det var väldigt låga krav och ingen fråga var mer avancerad än i boken "kemiboken 2".
Eftersom det är så låga krav och lätt att få höga betyg där, dock, lär man sig kanske inte på samma nivå som exempelvis på NTI. Om jag fick välja om idag skulle jag snarare läsa via NTI.
Skriv svar