Behörighetskomplettering utan betygspåverkan?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
WannaBeDoctor

Behörighetskomplettering utan betygspåverkan?

Inlägg av WannaBeDoctor »

Hej!

Jag har 22.28 poäng och vill jätte gärna plugga till läkare då jag gillar biologi och även kemi (dock ej fysik&matte)...men jag har inte behörighet i matematik 4, kemi 2 och fysik 2 (konstigt nog har jag ett B i biologi 2 hehe).

Nu vet jag att det finns olika sätt att skaffa behörighet i osv. Jag undrar dock om detta kan fungera:

Jag har 22.28 i (examensbetyg) och kan jag då göra prövning i matematik 4, fys2 och kemi 2 (och då fixa minst E) samt bifoga betygspapper på prövningarna till antagning.se utan att jag lägger in detta i min examensbevis? Alltså: antagning.se ser att jag har 22.28 poäng samt jag bifogar betygspapper som visar att jag har betyg i matte 4, fy2 och kem2 utan att det räknas med i examen eller att det påverkar mitt jämförelsetal? Dvs, dessa betygspapper är indivduella. Då bifogar jag: examensbevis + individuella betygspapper på prövningarna utan att jämförelsetalet påverkas...

Hoppas ni förstod vad jag menade!
Gast

Betyg?

Inlägg av Gast »

Tror att alla ämnen som krävs för att komma in på ett program skall räknas med.
Gäst

Betyg?

Inlägg av Gäst »

Väldigt konstigt..tror knappast det går
Gäst

Betyg?

Inlägg av Gäst »

hahaha låter lite bisarrt! isf hade många gjort detta :blinkar:
Jag

Betyg?

Inlägg av Jag »

Verkar att det är basår + högskoleprov som gäller.
Gäst

Betyg?

Inlägg av Gäst »

Kompletteringsbetyg
Har du läst och fått betyg i en kurs som inte ingår i gymnasieexamen räknas det som en komplettering. Att "komplettera" betyder alltså i de här sammanhangen att läsa och få betyg i en kurs man behöver för att bli behörig eller en kurs som ger meritpoäng. Du kan också läsa en kurs du vill höja betyget i. Kompletterade betyg kan påverka ditt meritvärde. Om du söker till flera utbildningar som inte har samma behörighetskrav kan ditt meritvärde bli olika för de olika utbildningarna.
De tre olika varianterna av kompletteringsbetyg beskriver vi här.
Behörighetskomplettering
Har du läst kursen för att skaffa dig behörighet till en utbildning, kallas kompletteringen behörighetskomplettering. En behörighetskomplettering räknas alltid med oavsett om det höjer eller sänker ditt meritvärde.
Utbyteskomplettering
Har du läst och fått ett högre betyg i en kurs som du redan hade i gymnasieexamen, kallas det kompletterande betyget för utbyteskomplettering, eftersom det handlar om att byta ut, eller ersätta det lägre betyget med ett högre.
Meritpoängskomplettering
Om du inte kommer upp till maximala meritpoängen 2,5 genom din gymnasieexamen, kan du komplettera med kurser som kan ge meritpoäng.
Skriv svar