Folkhögskoleomdöme, lottning?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
GHaa

Folkhögskoleomdöme, lottning?

Inlägg av GHaa »

Lottar de bland de som har HP-resultat, alltså om ena har 2.00 o den har 1.00, kommer de lotta? Om den med 1.00 har tur så kan den komma in trots att den har lägre HP? Eller är det så att den som
Har högst HP kommer komma först?
Gäst

Folkhögskoleomdöme, lottning?

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag undrar ifall de lottar de bland de som har HP-resultat, alltså om ena har 2.00 o den har 1.00, kommer de lotta? Om den med 1.00 har tur så kan den komma in trots att den har lägre HP? Eller är det så att den som
Har högst HP kommer komma först?
Gäst

Folkhögskoleomdöme, lottning?

Inlägg av Gäst »

Någon??
ludovicus

Folkhögskoleomdöme, lottning?

Inlägg av ludovicus »

Det är upp till varje universitet men om jag kommer ihåg rätt har alla gått ut och sagt att det använder hp. Endast om ingen har gjort hp blir det lottning eller inom ett specifikt hp resultat.
Gäst

Folkhögskoleomdöme, lottning?

Inlägg av Gäst »

Alltså rangordnar de, de som har högst HP värde går före men om de de är två stycken som har lika så lottas det. Det jag menar är om det är en med 1.8 RN med 1,5 och en med 1,5 då är 1,8 först och sedan lottar man blad de två med 1.5 och då kommer den efter, har jag förstått det rätt?
Gäst

Folkhögskoleomdöme, lottning?

Inlägg av Gäst »

Lottas om både två kan inte antas ja.
Gäst

Folkhögskoleomdöme, lottning?

Inlägg av Gäst »

Nej. Om det lottas så betyder det de facto att den sista platsen avgörs till vem den går. Varför skulle du lotta om du kunde ta in båda? Är orimligt att lotta och sen anta de personerna med lägre HP.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Tolka statistik: Folkhögskoleomdöme, skiljekriterie HP?

Inlägg av Nils »

GHaa skrev:Lottar de bland de som har HP-resultat, alltså om ena har 2.00 o den har 1.00, kommer de lotta? Om den med 1.00 har tur så kan den komma in trots att den har lägre HP? Eller är det så att den som
Har högst HP kommer komma först?
I de BF-kvoter där hp-urskiljning används är det den som har högst HP som kommer först, vid samma BF-poäng.
Skriv svar