Finländska gymnasiebetyg

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Anto Annika Perttula
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 apr 2015, 13:06

Finländska gymnasiebetyg

Inlägg av Anto Annika Perttula »

Då jag i en annan tråd kommenterade på någons kommentar om att det var "superlätt" att få 22,50 med finska gymnasiebetyg och konstaterade sedan att den diskussionen var off-topic för den tråden, flyttar jag mina kommentarer hit så att de inte stör ämnet i andra tråden.
kollen skrev:Hej. Jag står fast vid att det är lätt att få 22.5 med det finländska betygsystemet jämfört med det nya i Sverige. För att få 22.5 behövs 9 av 10 i Finland och i Sverige måste man ha 20 av 20 i poäng. Lite fritt översatt så motsvarar 9 i det finländska systemet 20.5 i det svenska med meritpoäng o då kommer man inte in på läkarlinjen alls!!
"Kollen: Jag skulle inte säga att det är "superlätt" att få 22,50 i Finland! Den stora skillnaden är att uhr inte kollar specifikt på vilka meriterande kurser en läst eftersom det inte erbjuds exakt samma kurser i det finska gymnasiet som i det svenska (exv. "hälsopedagogik" går inte att läsa i det finska gymnasiet). I Finland kan du få betygen 4-10 för varje kurs. 4 är underkänt, du har alltså 6 stycken godkända betyg. I Sverige har du 5 stycken (A-E). Ditt betyg kommer från hur väl du presterat i proven. Hur aktiv du varit på lektionen påverkar inte. Dessutom räknas de obligatoriska ämnen i studentskrivningarna med till det medelvärdet som uhr skapar av de finska betygen. Studentskrivningarna är inte något lätt prov."

"Om du har läst gymnasiet både i Finland och i Sverige, då tycker jag att du har "rätten" att ange din personliga jämförelse kring "svårigheten" mellan det finska och det svenska gymnasiet, annars är det nog lite förgäves. Det är olika system, olika utbildnings-/skolkulturer, och jag vet inte hur väl en kan jämföra Finlands 6-skaliga betygssystem med Sveriges 5-skaliga samt att betygskriterier är olika i dessa länder. Dessutom räcker det inte med att jämföra bara dessa för att försöka påvisa "svårighet" som dessutom inte är något precist mått på något överhuvudtaget. Fast du kanske inte menar att det är lätt att få 9 eller 10 i det finska gymnasiet utan att en med betygsgenomsnitt på 9,0 (inklusive studentskrivningar som saknas i Sverige!) får 22,50 översatt till svenska betyg.

Jag antar att UHR, när de har valt hur olika länders betyg ska översättas till svenska, har tagit hänsyn till alla möjliga parametrar i sin bedömning som landat i att 9,0 i det finska gymnasiet motsvarar 22,50 i det svenska. Då har antagligen UHR, i samarbete med finska skol- och högskolemyndigheter, gjort bedömningen att de motsvarar varandra ganska väl."