Irländska betyg, saknar lite poäng & vägledning!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
nilsshannon

Irländska betyg, saknar lite poäng & vägledning!

Inlägg av nilsshannon »

Hej alla!

Har läst runt lite på forumet och kände ändå att min fråga var relevant så jag kör på!

Gick ut gymnasiet på Irland, omvandlade sedan betygen genom UHR och fick fram 18.33 innan meritpoängskompensationen. Med kompensationen har jag alltså 20.58. Detta har jag fått dubbelkollat av UHR för att vara 100%.

Mina betyg som behörighet i svenska gymnasieskolan.

Svenska 3 Biologi 2 Matematik 3b
Engelska 6 Historia 2a

Ett tag var jag inne på en ekonomiutbildning så jag har pluggat upp Samhällskunskap 1b på komvux. Får betyget snart men det kommer bli ett C. (behövde bara godkänt och hade personlig stress samt jobbade fulltid).

Som jag förstår så saknar jag en del ämnen för att bli behörig, Kemi 2, Fysik 2 samt Matte 4. Detta har jag inga problem med att plugga upp men det kommer inte att höja mitt snitt antar jag? Om vi antar att jag får A på alla dvs.

Frågan är därför om min enda chans är Högskoleprovet? Är medveten att jag ligger en bra bit under gränsen med betygen.
kollen

Irländska betyg, saknar lite pöäng & vägledning!

Inlägg av kollen »

Du kan komma in via BII men då måste du läsa upp de flesta betygen.
Tjena

Irländska betyg, saknar lite pöäng & vägledning!

Inlägg av Tjena »

Hej nilsshannon!

Läs upp behörigheten till läkarprogrammet och plugga parallellt till högskoleprovet. Alternativet att läsa upp flertalet ämnen tar betydligt längre tid och är knappast värt mödan.
nilsshannon

Irländska betyg, saknar lite pöäng & vägledning!

Inlägg av nilsshannon »

Tack för svaren alla! Som jag förstår det måste jag enbart få godkänt iom att det är bara behörigheten som räknas?

Uppskattar verkligen detta.
kollen

Irländska betyg, saknar lite pöäng & vägledning!

Inlägg av kollen »

Hej. Nja du har mycket att göra föra att fixa HP eller BII. Det är inte så bara!!
nilsshannon

Irländska betyg, saknar lite pöäng & vägledning!

Inlägg av nilsshannon »

@kollen

Sjävklart har jag mycket att göra. Men jag läste någonstans att jag endast behöver bli godkänd i dem ämnena om jag enbart ska söka i HP-kvoten? Detta är någorlunda viktigt om jag ska lägga upp tidsfördelningen mellan betygen/HP.
kollen

Irländska betyg, saknar lite pöäng & vägledning!

Inlägg av kollen »

Ja det är rätt om du satsar allt på HP.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Irländska betyg, saknar lite pöäng & vägledning!

Inlägg av Solixxxx »

Hej nilsshannon!
För att räkna ut ditt meritvärde bör du först läsa upp några kurser för att bli behörig(Engelska 6&Svenska3, Matte 4, biologi 2, fysik 2 och kemi 2).
Därefter kan du med hjälp av några beräkningar hitta det sökta meritvärdet, och med tanke på att du läser upp ämnen så kommer du hamna i urvalsgruppen BII. Jag har tyvärr ingen koll på Irlands system, men jag tror att du kommer få högre meritvärde än 20.58:))))
Jag tror att det är bättre om du satsar på betygen och pluggar till HP vid sidan om :glad: :glad: :glad: :ler: :ja:
Lycka till :tummeupp: :tummeupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Irländska betyg, saknar lite poäng & vägledning!

Inlägg av Nils »

Hej nilsshannon!

Du kan höja din betygspoäng genom att få A i kurser som du kompletterar med.
Det är bara "meritpoängskompensation" som inte påverkas.

Du kan alltså nå 20,00+2,25 ifall du kompletterar med tillräckligt många A-betyg (det krävs dock cirka 1.000-1.100 kurspoäng för att nå hela vägen till 20,00). Det skulle räcka vid samtliga lärosäten med lägre BII-gränser än KI (och även KI-gränsen kan vara på väg ner).
http://läkarstudent.se/antagning/sverige/#bii
Skriv svar