Nya kurser- Kan ersätta gamla?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
KarlJohanG
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 apr 2016, 09:46

Nya kurser- Kan ersätta gamla?

Inlägg av KarlJohanG »

Hej! Har inte lyckats få något konkret svar på det här så söker mig nu desperat hit för att se om någon här kanske har några erfarenheter.
Min situation ser ut såhär:
Har ett slutbetyg utfärdat 2011 från ett medieprogram. Håller nu på att läsa biologi/kemi på komvux för att bli behörig till läkare. Som jag har förstått det så kommer biologi 2 (inte biologi 1) samt kemi 2 (inte kemi 1) att räknas in i mitt snittbetyg eftersom de är behörighetsgivande för just läkarprogrammet.

Jag håller samtidigt på att pröva upp gamla betyg, och det jag undrar är då ifall kemi 2 och biologi 2 (totalt 200 poäng) kommer att ersätta 200 poäng från mitt slutbetyg..? För man får väl inte söka in med mer än 2500 poäng?
För att göra frågan lite mer konkret: Jag har ett VG i kursen "Medieproduktion B", en 100- poängskurs.
Kommer jag behöva pröva upp denna kursen, eller kommer den att ersättas utav t.ex. Biologi 2?

Jag förstår att de inte kan ersätta t.ex. svenska, estetisk verksamhet, naturkunskap eller dylikt som är grundläggande behörighet. Snackar om kurser utöver grundläggande. Vore enormt tacksam för svar ifall någon har erfarenhet av det här, har försökt prata med många studievägledare i Göteborg om detta och inga har några vettiga svar, endast teorier..

Mvh KJ
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Nya kurser- Kan ersätta gamla?

Inlägg av Ecasson »

Det stämmer. Bara de allra sista kurserna räknas in i betyget, dvs Bi2, Kemi2, Fy2, Ma4.

De lägre kurserna (Bi1, Ke1 till exempel) räknas in BARA om de höjer meritvärdet. Du kan alltså få E i Bi1 och sedan A in Bi2, ditt betyg kommer bara påverkas av Bi2 betyget.
Skriv svar