Analys av utvecklingen för betygsgränser

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
sture

Analys av utvecklingen för betygsgränser

Inlägg av sture »

Hej, Här kommer mitt sista inlägg. Tack Nils för att du har skapat denna fantastiska informationskälla till de som behöver den. Mycket intressant information och vägledning.
Nu till varför jag skriver. Jag är pappa till en 95: a som till slut inte fick möjlighet att gå läkarlinjen vilket var telningens mål. Det är OK men då jag följt läkarantagningen under 12 månaders tid vill jag ändå dela med mig av vad jag kommit fram till. Själv är jag civilingenjör med mkt goda kunskaper i statistik och matematik så det har varit min fokus under tiden jag har följt utvecklingen på intagningspoäng. Jag vill säga grattis till alla 93or och 94or ni är vinnare i betygsomläggningen. De som kommit in nu under ca 21:60 hade aldrig kommit in om ändringen inte skett. Otur för alla 95or och 96or som trots höga betyg relativt inte kommer in på utbildningen de vill. Jag vill dock säga till alla i BIEX kvoten att HT2016 och VT 2017 kommer bli Er möjlighet. Då kommer de i BI inte ha en chans då ni kommer i Princip ta 100% av alla platser i Urval 1. Jag gissar på att gränsen VT 2017 hamnar strax under 21 i meritpoäng på reservintaget i BIEX. BI kommer att att få ca 1/3 av alla platser ovanifrån vilket innebär väldigt få "riktiga" BI kommer in då. Gissar att BI hamnar på ca 0,5 poäng över BIEX 2017. Tips till BIEX sök alla Universitet för att undvika det orättvisa i de nya betygen. BI får problem att ta platser då de bara kommer att står för ca 1/3 av ansökningarna och då blir det tufft. En annan sak jag noterat under mina studier av statistik är att de som kommer med utländska betyg i BI är extremt gynnade, Tex har du pluggat i Libanon som har samma skala som i Sverige 1-20 poäng så räcker det med 16 poäng i Libanon för att söka på 22,5 Meritpoäng i Sverige!!! Dvs man kommer i framtiden garanterat in på KI trots att man i Svenska betyg bara har 16 poäng plus de 2,5 extra meritpoäng som man får per automatik om man har 16 poäng med Libanesiska betyg. Ni måste lobba för att detta ändras det är ju helt barockt. Likaså gäller AU1 i Umeå, i och med att BIEX sjunker med ca 0,5 till 0,7 poäng så måste detta kompenseras jämfört med BII kvoten som kommer att ungefär samma meritpoäng framigent.

Lycka till

MVH

Sture


Med vänlig hälsning Sture
Cabbage

Analys

Inlägg av Cabbage »

Hej Sture

Jag kan förstå din frustration men jag vill påpeka någonting viktigt du tar upp i din tråd. Först vill jag säga att det är orimligt att jämföra svenska betyg direkt med utländska betyg. Det var jag som startade tråden där jag frågade om konvertering av mina betyg ett tag sedan. För länder som har i grund och botten ett system som utformas efter det franska utbildningssystemet (själva Frankrike, Libanon, Tunisien mm.) så är det väldigt sällsynt att åstadkomma mention Trés Bien (16+) och därför är reglerna snällare. I Liabnon, där jag gick ut, så är ett tumregel ätt du inte får under vilka omständigheter full poäng i språk, filosofi, historia, biologi mm. Systemet är så även i de andra länderna som följer ett liknande system. Full poäng betyder att ditt verk är komplett men inget i livet är komplett. Du förlorar poäng för att systemet säger till lärarna tydligt och klart att ni får inte ge utt max poäng. Ett betyg som är 16 eller högre är därför lika bra som att få A i Sverige. Sen vill jag säga att ingen i Libanon, som du tar upp, kan delta i BI när de konkurrera för en plats till läkare, eftersom vi måste lägga till kurser som krävs till särskild behörighet. Hoppas att mitt inlägg klargjorde det för dig. :)
sture

Analys

Inlägg av sture »

Hej, OK ett absolut sista inlägg. Det var inget påhopp på libanesiska betyg. Titta på konvertering av danska betyg till svenska jämfört med konvertering av svenska betyg till danska. Likaså har vi i Sverige ett system där det för läkarprogrammet endast tas in dryg 25% från nya betyg från gymnasiet. resten är en salig blandning av omvägar. Svenskt utbildningsväsen prioriterar mycket märkligt. Sen undrar vi varför betygen sjunker i skolan! Jo behovet av att vi lär oss när vi skall är inte stort för efter skolan kan vi fuska på HP-provet eller läsa upp efteråt. Att göra rätt från början verkar vara B. I Danmark är det som ett annat exempel 80% som kommer in på betyg och man har 10% bonus på betygen 2 år efter gymnasiet. Det är sunt, de är mer aktsamma om offentliga utgifter.

MVH

Sture
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Analys

Inlägg av janne »

Intressant det du skriver Sture, tackar för din analys har själv funderat länge på detta. Som läkarstudent i Uppsala måste jag berätta att jag chockades av att se hur många elever från Finland det var, de som har betyg från Libanon är ytterst få i jämförelse med dessa. Finländarna själva förundras över hur man kommit in på betyg då de upplever det lättare att komma in med finländska betyg.
Ecasson

Analys

Inlägg av Ecasson »

Absolut struntprat. Konversionen blir helt orättvist för de utländska. Jag kan prata utifrån mitt exempel.

Först - jag skulle ha konkurrerat inom B1, men jag hamnade i B2. Vi vet att B1 innebär oerhörda flera chanser.
För det andra - Jag skulle ha fått 22,2 om det hade räknat korrekt, men jag fick bara ''21.90''

Så snälla, sluta gnälla. Pratar du orättvisor, så snälla ta hänsyn till den löjlighet Högskolerådet gör gentemot de utländska.
gast

Analys

Inlägg av gast »

Hej. Som ett exempel så var andelen antagna utan svenskt personnumer 5% vt2016 jämfört med 2% för ett år sedan. Det är 3% mer än snittet av totala intaget till vårens utbildningar. Viktigt att man skiljer på krav på behörighet och kvotgrupp! I och med de nya betygssystemet så blir den svenska betygsskalan missgynad gentemot gällande algoritmer för omräkning av utländska betyg. Det är bara gå in o se på UHR så ser man det!
Ecasson

Analys

Inlägg av Ecasson »

Absolut fel.


Intaget av dessa utan svenskt personnumer beror på de sjunkande betygen.
Det har blivit mycket lättare att komma in på utbildningen och de utländska erfar samma sak.
Sluta hitta fel på ert system gällande de utländska betygen. Jag lovar att det inte är fallet, de utländska blir utsatta för ännu flera orättvisor än ni hävdar!
Systemet i och för sig är katastrofalt, jag håller med, med vi alla leder av det. Kanske de privilegierade är de ''andra nordiska bröderna'' såsom danskarna, finns etc.
Cabbage

Analys

Inlägg av Cabbage »

Att ha svenskt personnummer innebär inte att man kan inte ha utländska betyg
gast

Analys

Inlägg av gast »

De sjunkande betygen de 4 sista intagen beror på betygsomläggningen till 5 gradig bokstavsskala istället för mvg vg o g. I teorin kan man få alla B i den nya betygsskalan vilket då ger 20 poäng vid full merit. I mvg systemet kunde det ge 22,5 i alla fall i teorin alltså alla mvg. Det är det som gör de sjunkande intagningspoängen de sista åren. Dessförrinan var det utökningen av utbildningsplatserna. Det innebär ju inte att de som slutat de sista två åren i gymnasiet har sämre betyg, de har en annan skala och det är de missgynnade av och de äldre betygskvoterna gynnas av det. Detta konstaterades ju i UHRs utredning efter HT2015 intagen. Obs detta gäller vid höga meritpoäng alltså över 17,5 innan meritpoängen. Under 17.5 får det den motsatta effekten.
Sirre

Analys av utvecklingen för betygsgränser

Inlägg av Sirre »

Tja, pluggar T1 på UU, född 96, och kan till viss mån hålla med att BIEX missgynnas. Jag förstår dessutom din frustration angående de utländska betygen, men jag är dock riktigt glad att vi har många finskar i klassen. Har lärt mig sjukt mycket Finska. Dessutom finns det tid för att söka till läkarprogrammet senare för din 95:a. Att inte bli antagen första gången är OK. Man kan komplettera eller göra andra saken. Men att skriva ett långt inlägg som, i varje fall jag ansåg, var väldigt påhoppade är nog inte lösningen! Simma lugnt!
Skriv svar