Kan man läsa delar av basår?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
tink
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 nov 2015, 11:54

Kan man läsa delar av basår?

Inlägg av tink »

Jag har gått ekonomiprogrammet och läst både Matte 3 och 4. Är det ändå möjligt att läsa ett naturvetenskapligt basår men att hoppa över de delar som berör Matte 3 och 4? Om man ändå skulle läsa de delar som berör Matte 3 och 4 i basåret behåller jag väl ändå mina betyg i gymnasiekurserna Matte 3 och 4? Blir det då också möjligt att tillgodoräkna 1 meritpoäng för Matte 5 om jag prövar denna på komvux? Kommer Matte 5 då påverka mitt jämförelsetal?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Kan man läsa delar av basår?

Inlägg av Tesla »

Det beror på vad du menar med att "behålla". Gick du GY11 och läser en kurs du redan har läst och får högre(dvs. om du inte hade A) så kan du söka i en ytterligare kvot med kompletterade betyg, B2-kvoten. Men du behåller alltid ditt "ursprungliga" gymnasiebetyg och det är det du söker med i B1 kvoten - detta kan du aldrig ändra. Samma gäller med meritpoängskomplettering: läser du matte5 får du ett meritpoäng men bara i b2 kvoten. I b1 kvoten kommer det nya meritpoänget inte att tas med. Betyget(A-E) i matte5 kommer emellertid att räknas med i b2-kvoten, dvs. betyget påverkar ditt jämförelsetal(nytt för Gy11, gick du G-MVG så räcker det med godkänt).

Angående huruvida du behöver läsa ma3/4 under ditt basår ifall du redan har högsta betyg(eller av någon anledning inte vill höja dig) är jag tämligen säker på att du kan hoppa det :)
Skriv svar