Omöjligt att bli antagen?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Hopp

Omöjligt att bli antagen?

Inlägg av Hopp »

Hej!
Jag har inte gått natur på gymnasiet utan pga olika omständigheter gick jag barn och fritid.
Det var ju ett dåligt beslut . Men gjort är gjort.

Jag har okej betyg ( 17) men verkligen inte så jag kommer in på läkarlinjen.
Så hur gör jag?

Jag behöver komplettera med Bi 2+2, ke 1+2 fy 1+2 och matematik 3c och 4 för att ens bli behörig.
Så hur gör jag detta smartast?
Genom vuxenutbildning som påverkar betygen eller folkhögskola / universitet? ( i såfall finns basår på folkhögskola / universitet i Skåne/ Blekinge inom snar framtid?
Kan jag läsa kurserna 1 på vux och resten på folkhögskola/ universitet ?
Jag behöver också komplettera betyg så det blir topp. Men vilka betyg ska jag komplettera? Jag menar jag har över 2500 poäng, kan jag då räkna bort de kurser jag har sämst betyg i? Isåfall hur många?
Har läst Bf ämnen och det är något jag bara har VG i . Även idrott b, matlagning och bild är inte MVG. Kan jag ens läsa upp dessa?
Jag är ju ändå rätt duktig i naturämnen och matte men bild och idrott går bara inte.
Tilläggas kan att matlagning och trafikkunskaper var tillval så vet inte hur det räknas då?
Hur gör jag med meritpoäng? Vad läsa? Har MVG i hälsopedagogik om det hjälper.
Hur jag än gör hamnar jag i kompletteteringsgruppen och inte direktgruppen?

Tänker såklart göra högskoleprovet med men chanserna där är inte stora.

Är det kört?
Tacksam om någon vill förklara. Har läst och läst men blir mer och mer förvirrad.
Behöver en plan

/ Sofie
Zod

Omöjligt att bli antagen?

Inlägg av Zod »

Jag har inte så bra koll på betygen, gymnasiekurser m.m. men jag var i en liknande situation som dig 2013 och min lösning på problemet blev högskoleprovet och komvux på distans så jag kan ge några tips om det.

Det är defintivt inte kört men det kommer ta tid och viljestyrka. Jag hade struntat helt i betygen och bara sett till att få godkänt på alla kurser som behövs för behörigheten. Komvux på distans rekommenderas verkligen, exempelvis NTI-skolan. Sedan måste du få 1,7+ på högskoleprovet vilket kommer vara det svåra. Det enklaste sättet enligt mig är att få 2,0 på den kvantitativa delen och 1,4+ på den verbala delen.

Det billigaste sättet är att skaffa någon bra bok i matematik, motsvarande den första matematikkursen på naturvetenskapliga programmet, och gör därefter alla gamla högskoleprov sedan 2011 HT på tid. Jag använde mig av Hpguiden istället för en matematikbok för att få en bra grund men den avgörande höjningen fick jag genom att göra gamla prov på tid och då spenderade jag inte en minut på Hpguiden halvåret innan. Hpguiden är alltså inte nödvändigt, en matematikbok går lika bra.

Analysera dina svar och täpp till kunskapsluckor som du upptäcker. Du måste också upptäcka vad du gör för misstag och hur lång tid du tar på varje del. Försök bli snabb på DTK och börja alltid med DTK när du skriver högskoleprovet för där kan man få många enkla poäng om man inte är stressad, de andra uppgifterna går bra att göra under stress. Lyckas du bli snabb på DTK så kommer du ha gott om tid över till de andra delarna. Fastna inte på någon uppgift på XYZ/KVA/NOG i längre än ca 30-45 sekunder, hoppa då över den och gå tillbaka till den på slutet. Se till så du fyller i på rätt ställe i svarshäftet och inte glömmer någon uppgift när du hoppar mellan uppgifter.

Gör högskoleprovet i vår och se vad du får för resultat, jag kämpade mig upp från 0,8 till preliminärt 1,85 på det senaste provet så ingenting är omöjligt, men räkna med att det kan ta några år. Ge inte upp!
Gäst

Omöjligt att bli antagen?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag håller själv på att komplettera upp mina behörigheter för att kunna komma in på läkarprogrammet. Eftersom jag samtidigt jobbar så har jag läst Ma 1/2c/3c och Bio 1/2 på distans.
Fy 1/2 och Ke 1/2 har jag läst på plats eftersom det varit en del laborationer. Rent praktiskt har det inneburit en lektion i veckan i lektionssal, resten har jag gjort hemma på kvällar och helger. Innan jul kommer jag att skriva provet för Ma 3c och i vår kommer jag att läsa Ma 4 vilket kommer att vara klart innan sommaren.

Utifrån mina förutsättningar (studievana, läshuvud, familjesituation och jobb) så är det lättare att skriva ett bra högskoleprov än att få högsta betyg i alla ämnen. Vartefter jag läst de olika ämnena så har "matte-delen" på högskoleprovet blivit lättare och inte alls så "omöjligt". Verbala delen blir också lättare efterhand som jag läser de texter och artiklar som krävs för de olika kurserna.

Under tiden jag gjort ovanstående har jag skrivit ett par högskoleprov med bättre och bättre resultat.
Fördelarna tänkte jag skulle vara att jag dels kunde jobba, dels skulle komma in i studierutinerna igen och dels slippa att fundera på olika "hur räknas mitt betyg i ... vad händer om läser...", utan det är högskoleprovet som gäller.
Nackdelen har varit att det har tagit två år.

Nu verkar vi vara lite olika eftersom jag har valt att låta det hela ta den tid det tar, medan jag får intrycket av att du vill helst vara klar "nyss" :-)

/ H

P.S Jag läste också ett praktiskt program, och jag är fortfarande nöjd med det beslutet.......... D.S
gast

Omöjligt att bli antagen?

Inlägg av gast »

@zod
Väldigt bra tips för högskoleprovet måste jag säga och inspirerande att läsa.
Kan man få fråga hur många år det tog för dig att ta dig från 0,8 till 1,85 ?
Gäst

Omöjligt att bli antagen?

Inlägg av Gäst »

@zod
Skulle vilja fråga dig ett par saker.
Har du möjlighet att lämna din e-post?


Hälsningar
Niklas
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Omöjligt att bli antagen?

Inlägg av Wolthura »

Hej!

Jag skulle verkligen satsat på att hitta en bra folkhögskola i din närhet, så nedan belyser jag ffa detta även om jag vet att komvux + HP funkar bra för många andra.

Så. Folkhögskola. Här läser du 1-2 år, och det fina i kråksvängen är att du även kan komplettera med kurser på komvux som du alternativt behöver efter FHS, t.ex. fysik B eller liknande (alla FHS har ej det i sitt utbud) och då behöver du enbart ha behörigheten i ämnet alltså G. Med detta tillvägagångssätt skulle du även kunna läsa komvux parallellt med FHS, det är dock ganska tufft men går bra om man är strukturerad (= du kan bli klar på 1 år om du kompletterar med alla kurser på komvux som FHS inte ger dig under året).

Det som är bra med FHS är att dom brukar vara väldigt tillmötesgående med att sätta ihop ett schema för just dig, du behöver inte läsa kurser som du redan har behörighet och kan ofta, sett till att det schemamässigt fungerar, skräddarsy ett program åt dig (men att du läser natur som grund). Ytterligare har du även tillgång till en lärare precis som på gymnasiet. Går du sen ut FHS med högsta betyg kommer du inte att behöva göra ett >1,65 HP som den rena HP kvoten kräver utan statistiskt sett verkar 1,25 eller högre räcka. Nu låter det som att jag lovprisar FHS, men jag vet av personliga erfarenheter att det är rätt svårt att plugga komvux och HP själv hemma så för mig var FHS riktigt bra.

Stort lycka till!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Skriv svar