Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

Prövningar kan du ju göra även utan undervisning. Du klarar säkert godkänt med endast kursboken till hjälp. Sen finns massvis med föreläsningar på Khan Academy, Youtube och flera andra hemsidor. Om antagningskraven för universitets-basåren är för tuffa i din hemort arrangeras en del basår på distans, av universitet på andra orter. Sen arrangerar även flera folkhögskolor NV-basår. Hermods behöver inte vara det enda alternativet, ifall du vill undvika kursavgiften.
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

När man ansöker hos kommunen att få göra en prövning måste man bifoga gymnasiebetyg eller annat intyg på att man läst kursen tidigare. Så tyvärr kan man inte läsa in en ny kurs själv för att sedan göra en prövning och få betyg. Hade definitivt varit ett alternativ annars! folkhögskolan här har bara basår inte bastermin, så den började i höstas och är full.
Har nu adressändrat till mina föräldrars adress som tillhör en annan kommun och ska läsa på distans via komvux där:)
Tack iaf för tips och råd!
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

Herregud vad lustigt hela komvux-systemet verkar fungera! I min kommun Stockholm, behöver man inte alls bifoga betygsdokument för att visa att man läst någon kurs förut för att få göra en prövning. Jag har själv skrivit en prövning i Matematik C på åsö vuxengymnasium, utan någon undervisning. Jag känner många som gjort likadant. Vid förfrågan blev jag t.o.m. erbjuden att skriva prövningar i fortsättningskurser som tex. Fysik 2 trotts att jag saknar betyg i Fysik 1.

Antingen finns olika bestämmelser för olika kommuner, eller också har någon av de SYV:ar du talat med helt enkelt fel. Jag skulle ärligt talat tippa på det senare. Nöj dig inte med att tala med en enda SYV, se till att prata med minst två. Det är inte ovanligt att de ger helt olika information.

Min flickvän pluggar faktiskt sista året på studieyrkesvägledarprogrammet. Hon vittnar om att de knappt får lära sig något alls om behörighet, antagning och betyg. De pluggar mest arbetsmarknad, psykologi, samtalsmetodik och sånt. Nu när hon praktiserar på en högstadieskola ringer hon mig och frågar hur behörighet och betyg fungerar. Jag skulle tippa att många av de som skriver på det här forumet vet mer om antagning och behörighet än de flesta nyexaminerade SYV:ar.

Men, vad skönt att du hittade en lösning via komvux på distans. Lustigt att det fungerade att bara adressändra till en annan kommun! Då måste det, även gällande detta, antingen finnas olika bestämmelser för olika kommuner eller så hade den SYV jag pratade med, som sa det där om 180h, haft fel!

Blir tokig på krångliga godtyckliga komvux!
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

Ja det var värst vad det var olika bud från olika studievägledare, skolor och kommuner! Ska kolla upp det där med prövning i kurser man inte läst igen, har vara frågat en person om det men kan ju hoppas hon hade fel!
Tack för hjälpen!
Nany

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Nany »

Hej!
Lite OT, men såg att flera i tråden skrivit att de tänkt söka in på HP-resultat runt 1.4, 1.5. Trodde att läkarutbildningarna i Sverige har en lägsta antagningspoäng på 1.65 ungefär? :tokig:
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

Nany skrev:Hej!
Lite OT, men såg att flera i tråden skrivit att de tänkt söka in på HP-resultat runt 1.4, 1.5. Trodde att läkarutbildningarna i Sverige har en lägsta antagningspoäng på 1.65 ungefär? :tokig:
Gränserna avgörs ju av konkurrensen som variera från termin till termin. Men du har rätt i att det inte gått under 1.65 i HP-kvoten. Källa:

http://läkarstudent.se/antagning.html#hp

HP används dock även vid urskiljning mellan samma meritvärde i BI-, BII- och BF -kvoterna.
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Backworldsman »

I just det här fallet så var det tal om det särskilda urvalet till Linköping där man konkurrerar med hjälp av högskoleprovet i kombination med en meritpoäng som man får från relevant yrkesverksamhet.

De särskilda urvalen kan ibland använda högskoleprovet i kombination med andra faktorer, t.ex. så kan det ha hänt att folk med så lågt som 1.2 på högskoleprovet blev antagna vid Karolinska Institutet om de även presterade bra på ett begåvningstest och de efterföljande intervjuerna.
Vera S

Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Vera S »

Hej!
Jag tror att jag har svar på denna fråga eftersom jag arbetar hos Hermods inom vuxenutbildningens sektor. Hermods har tyvärr inte i nuläge betygsrätt för att sätta betyg för privata personer. De kurser som du får läsa inom Hermods privat finns för att du ska kunna få en möjlighet att läsa en kurs med lärare kopplad till kursen och få lärarens bedömning och återkoppling under kurstiden. Det kan bli svårt att plugga alldeles själv, utan lärarhjälp. Eftersom Hermods inte har betygsrätten för privata personer, kan vi inte examinera dig heller utan du behöver i detta fall vända dig till din kommun efter att du läst färdigt kursen, och ansöka om en prövning. Gör du en prövning inom Komvux, får du ett betyg som räknas som alla andra betyg. Hoppas du fått svar på din fråga.
guest

Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av guest »

"Nej tyvärr kan jag inte bara skriva prövningar då jag inte läst kurserna på gymnasiet. Jag måste i så fall först gå utbildningen, tex via hermods för att sedan få ansöka om prövning"

Du har rätt att göra prövning i gymnasiekurser. Det spelar ingen roll om du gjort kursen på gymnasiet eller inte, du har rätt att göra en prövning för en avgift 500 kr. Jag är säker på det eftersom att jag själv har gjort prövningar i kurser som jag inte har haft på gymnasiet.


http://www.asovux.se/index.php?option=c ... &Itemid=58

Åsö vuxengymnasium erbjuder prövningar i massa kurser. Ta kontakt med de så hjälper de dig.
Skriv svar