Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Nils »

Emmy skrev:Tack för engagemanget Nils! Dessvärre hjälper svaret mig inte. UHR skriver ju "Ja, om dessa betyg är vanliga betyg så kommer de att tas med i beräkningen." Men Hermods delar endast ut ett intyg på att man klarat kursen, det är inget allmängiltigt betyg. För att få betyg i kursen måste man i så fall göra en prövning via komvux, och det är det jag försöker få klarhet i om jag kan slippa i och med att jag endast ska söka in på HP och bara behöver visa att jag läst de kurser som krävs för att bli behörig.
Verkar som om jag inte kommer bli klokare än så här, så kanske bäst att göra prövning i samtliga kurser om jag väljer att läsa de själv via Hermods...
Innehåller Hermods intyg någon betygsgradering eller är det bara ett intyg på att du har klarat av kursen?
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

Dr0gba: Nej tyvärr kan jag inte bara skriva prövningar då jag inte läst kurserna på gymnasiet. Jag måste i så fall först gå utbildningen, tex via hermods för att sedan få ansöka om prövning.

Nils: Nej ingen betygsgradering, utan endast ett intyg om att man klarat kursen.
Det verkar vara det som gör att jag får så tveksamma svar om ett intyg därifrån gäller som behörighetsgrundande eller ej.
Jag får nog helt enkelt göra en prövning också för att vara säker? Eller skicka in ett intyg och se hur det registreras som meriter på antagning.se
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Nils »

Emmy skrev:Nils: Nej ingen betygsgradering, utan endast ett intyg om att man klarat kursen.
Det verkar vara det som gör att jag får så tveksamma svar om ett intyg därifrån gäller som behörighetsgrundande eller ej.
Jag får nog helt enkelt göra en prövning också för att vara säker? Eller skicka in ett intyg och se hur det registreras som meriter på antagning.se
Jag har skickat ett till mail med förtydligande om att det rör sig om ett intyg utan betyg.
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

När jag först läste den här tråden tyckte jag att det lät mycket underligt att du blivit bortprioriterad av komvux, enbart på grund av att du redan uppnår allmän högskolebehörighet. Det fick mig att oroa lite över mina egna komvux-planer. Därför ringde jag faktiskt komvux center idag för att se hur det ligger till med bortprioritering pga tidigare studier. Den SYV jag talade med verkade mycket kompetent. Enligt honom är redan uppnådd allmän högskolebehörighet INTE grund för bortprioritering vid antagning till komvux. Däremot är den som tillgodogjort sig minst 180 HP eller en treårig yrkesförberedande utbildning obehörig att söka till komvux. Mycket underlig regel tycker jag själv. Din sjuksköterskeutbildning är skälet till att du bortprioriterats av komvux centrala antagning.
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

Jag kan tillägga att antagningsgränserna till universitetens basår troligen är på väg upp i Stockholm. Enligt Björn Lüning, kemilärare på SU:s basår (och medförfattare till kursböckerna) kommer SU:s basår halveras till nästa läsår (HT14-VT15) och därefter läggas ned helt och hållet. Orsakerna uppges vara både ekonomiska samt en ovilja att bedriva gymnasiekurser på universitetet. Detta bör leda till att fler söker sig till Södertörns NT-basår, komvux och folkhögskolorna. Om antal sökande inte också sjunker borde färre platser innebära högre antagningsgränser.
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

Nils: tack igen för hjälpen!

Elbarto: Jasså så man får inte läsa på komvux alls om man har 180 HP sedan tidigare? Hade jag ingen aning om, hittar inte den informationen någon stans.
I brevet från komvux stod det att jag inte blivit antagen då de prioriterade de utan kompletta gymnasiebetyg och inget annat...
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

Lustigt.. Jag kan inte göra mer än att vidareförmedla vad SYV:en sa till mig.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Nils »

Det blev ett mer definitivt besked nu...
Nils skrev:Ifall en person läser en gymnasial kurs via Hermods, och sedan får ett intyg på att denne har klarat av kursen men INTE något betyg, skulle det fortfarande räknas som giltigt för tillgodoräknande av behörighet? Skulle kursen fortfarande kunna ge eventuella meritpoäng, fastän man bara får ett intyg och inte ett betyg?
UHR skrev:nej betyget måste vara utfärdat på ett betygsdokument som är godkänt, med betygsvärde.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Nils »

Jag antar att du fortfarande kan testa att skicka in intyget och se hur UHR bedömer det - men huvudspåret är nog annars att göra prövning via komvux.
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

Okej, får nog räkna med att svaret med största sannolikhet är att intyget inte gäller.
Men ganska intressant vem som vill läsa en sådan kurs privat då och betala 3000 kr när den inte på något vis är behörighetsgrundande till högre studier. Nåväl, det är väl bara att bita i det sura äpplet och göra en prövning efter varje kurs i så fall om jag tvingas välja Hermods. Tack igen Nils!
Skriv svar