Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

Hej!
Jag jobbar i nuläget som sjuksköterska men ska söka in till läkarprogrammet i Linköping till hösten 2014 via kvoten "särskilt urval".
Behöver komplettera med Kemi B, Fysik B och Biologi B nu under våren för att bli behörig.
Har försökt söka via komvux i Stockholm men de prioriterar de som inte har kompletta gymnasiebetyg pga högt söktryck. Universiteten verkar också ha högt söktryck på sina basterminer och vågar inte riskera att inte få läsa kurserna nu i vår. Kontaktade därför Hermods vuxengymnasium, där man kan få läsa samma distanskurser som komvux erbjuder om man betalar själv. Efter avslutad kurs kan man ansöka om ett intyg om att man läst och klarat kursen, men man får alltså inte något giltigt betyg. Nu undrar jag;
- Är det här intyget giltigt för att ge mig behörighet till läkarprogrammet?
Jag har talat med flera olika Studievägledare på olika universitet i Sverige, med Hermods, med komvux, med VHS (Verket för Högskoleservice) och med studievägledare på Antagningsservice men ingen kan svara säkert på min fråga.
Har lagt ner flera timmar på att undersöka frågan för att få ett klart besked och har ingen lust att betala flera tusen kronor för kurser jag inte sedan kan tillgodoräkna mig!
Någon som har erfarenhet av detta som "privat" betalat och läst någon kurs på Hermods?
Jag är inte intresserad av något betyg i ämnena då jag ska söka in på Högskoleprovet, och har därmed heller inget behov av att göra någon prövning efter genomgången kurs.
Tacksam för hjälp!
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

Låter väldigt underligt att komvux skulle sortera bort dig för att du har fullständigt gymnasiebetyg. Det har aldrig varit något problem för mig, och det är heller inget jag hört talas om. Du har inte bara pratat med någon SYV med dålig koll då? Det finns ju annars massor av distanskurser via NTI och flera andra skolor. Distanskurser är ju väldigt billigt för skolan, och många fler elever kan erbjudas plats. Har du testat att söka en av dessa? Jag har iaf blivit antagen till både vanliga komvuxkurser och distans nyligen, trotts att jag har gymnasiebetyg.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Nils »

Hur generösa kommunen är varierar från kommun till kommun, Stockholm är en av de mer återhållsamma...

Vad gäller Emmys fråga så skulle jag gissa att intyget skulle fungera - man ska ju kunna tillgodoräkna sig kurser och behörighet utifrån andra dokumenterade källor till kursernas motsvarande kunskap. Det är därför som bland annat basår vid folkhögskola och högskola kan användas för att få behörighet.

Jag vet dock ingenting helt säkert om detta.
Konstigt också att UHR inte kunde besvara frågan. Skickade du ett mail direkt till dem eller skickade du in frågan via frågefunktionen på antagning.se?
elbarto

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av elbarto »

En studievägledare på Hermods borde ju kunna svara på din fråga.
sust1200
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 okt 2013, 21:20

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av sust1200 »

Hej Emmy!.

Jag ska också söka via HPSU i linköping HT2014 och är Sjuksköterska. Och så Ska jag också läsa in behörigheten som saknas då jag fick IG i Fysik B och Matte D i gymnasiet.

Har du läst kurserna tidigare eller är det nya för dig?, eftersom du läst matte D kanske du gått natur?,

/Mvh
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

Tack för svar,
Sökt flera kurser via komvux i Stockholms kommun och sedan fått besked att jag inte blivit antagen. De sorterade väl inte bort mig egentligen, men söktrycket är för högt för att de ska kunna anta alla och då har de valt att de utan kompletta gymnasiebetyg ska få första tjing, vilket jag iofs kan förstå...
Finns säkert chans att jag kommer med förr eller senare, men vågar inte chansa då jag bara har vårterminen på mig att läsa in de tre kurserna.

Elbarto: NTI-skolan samarbetar med komvux och man måste bli antagen via dem för att kunna gå distanskurserna, så där verkar inte heller finnas någon chans i nuläget...

Nils: Jag talade i telefon med någon person på UHR som är ansvarig för antagningsprocessen och behörighet men han visste inte. Han frågade även flera andra personer där men ingen visste säkert. Det enda svaret jag fick var att om de hade fått in ett sådant intyg från Hermods utan något slutbetyg så skulle det vara upp till det Universitet jag sökt till att bestämma om intyget gäller eller ej. Men då jag kontaktade studievägledarna på Linköpings Universitet dit jag ska söka så vet de inte heller.
Har skickat frågan via formulär på antagning.se också, och ringt flera olika samtal men som sagt, inget klart besked endast gissningar.

sust1200: Matte D har jag läst sedan tidigare men inte Kemi B, Fysik B och Biologi B, de är nya. Jag började läsa naturvetenskaplig linje men ändrade sedan inriktning då jag var mer intresserad av psykologi och språk just då, vilket jag verkar få äta upp nu:)
Vad har du för HP-resultat? Visst kan man skriva och ansöka med resultat även från ett prov man skriver nu i vår?

Någon som har några fler förslag på vem jag kan fråga gällande intyg från Hermods?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Nils »

Jag fick svar från UHR:
Nils skrev:Ifall en person har gått gymnasial vuxenutbildning via Hermods, men betalade för kurserna själv istället för att ansöka via kommunens Komvux, kommer de kurserna fortfarande att räknas med i betygsgenomsnittet? Kan de användas för att uppfylla den särskilda behörigheten? Kan de ge meritpoäng på samma sätt som om man hade läst vid Hermods via Komvux?
UHR skrev:Ja, om dessa betyg är vanliga betyg så kommer de att tas med i beräkningen.
Vänligen besök länken som jag bifogar för att se vad som gäller när man har kompletterande betyg:

https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... fore-2010/
Besvarar det din fråga?
sust1200
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 okt 2013, 21:20

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av sust1200 »

Hej!

Det man inte gjorde då får man helt enkellt göra nu :). Men det är modigt utav dig att ta klivet ut och börja läsa en sådan tung utbildning som läkare.

Jag fyller själv 28 i år, och längtar och hoppas på en chans att komma in i höst.
Jag söker med mitt HP prov jag skrev nu i höstas. Förhoppningsvis räcker det.. men jag vet inte.
fick 48/80 på Kvant, 59/80 Verb.

Vilket jag hoppas kan generera ett 1.4 beroende på normeringen. Troligen skriver jag provet i vår igen.

Vilket Hp resultat söker du med?

/mvh
Emmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2013, 15:32

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av Emmy »

Tack för engagemanget Nils! Dessvärre hjälper svaret mig inte. UHR skriver ju "Ja, om dessa betyg är vanliga betyg så kommer de att tas med i beräkningen." Men Hermods delar endast ut ett intyg på att man klarat kursen, det är inget allmängiltigt betyg. För att få betyg i kursen måste man i så fall göra en prövning via komvux, och det är det jag försöker få klarhet i om jag kan slippa i och med att jag endast ska söka in på HP och bara behöver visa att jag läst de kurser som krävs för att bli behörig.
Verkar som om jag inte kommer bli klokare än så här, så kanske bäst att göra prövning i samtliga kurser om jag väljer att läsa de själv via Hermods...

sust1200: Jag fyllde 26 i år och har arbetat som sjuksköterska sedan januari 2011. Visst blir det många studieår men ångrar inte alls att jag läste till sjuksköterska, tycker man har fått mängder av givande kunskap gällande bemötande och olika typer av vård och behandling, teamarbete och inte minst en god insyn i hur arbetet som läkare kommer vara - gott som ont!
Jag tycker att utbildningen och jobbet inom sjukvården har fått mig att växa som person och livserfarenheten man har i bagaget tror jag är ett stort plus när man väl börjar sina läkarstudier :)
Jag skrev Högskoleprovet för första gången någonsin nu i oktober, fick 46 på kvant och 64 på verbala, så vårt snitt lär ha blivit ungefär det samma? :) 1,5 om jag har tur och 1,4 om jag har otur enligt tidigare normeringstabeller! Tror det är ungefär där intagningsgränsen har legat tidigare terminer?
DrOgba

Re: Ger intyg från kurser på Hermods behörighet?

Inlägg av DrOgba »

Hej!

Kan du inte tänka dig att skriva prövning istället? Det blir 500/kurs men det blir betydligt billare än 4000/kurs.
Skriv svar