Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys A?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Ja just nu känns den biten riktigt seg. Dock försöker jag ändå tänka att det medför vissa positiva konsekvenser med att vänta också. Mitt HP behöver förbättras för att jag ska kunna känna mig säker på att komma in på de ställen där jag helst vill gå (1,1 efter första gången nu i våras) och jag får fler försök plus mer tid till att plugga till det också om jag väntar till HT15.
Att göra gamla prov är nog bästa förberedelsen inför HP. Finns tyvärr inte inte så många av det nya HP-provet än. Men se till att göra dem som finns i varje fall, om du vill maximera ditt HP-resultat i höst. Jag hoppas också på en höjning. Skrev inte nu i våras men fick 1.45 HT13 och det var innan jag hade läst Ma C+D. Matte har varit min svagaste länk på HP. Hittills har jag höjt mitt HP-resultat varje gång jag skrivit provet, så en höjning till 1.5/1.55 känns realistisk.
Sen ska jag även läsa två engelskakurser vid SU (vardera 7,5 hp) nu till hösten vid sidan om basåret vilka jag ser som en förberedelse till de två prövningar jag måste göra för att komma upp i 22,5.
Det blir ju väldigt mycket för dig i höst! Basåret, två engelska kurser, plugg inför HP och dessutom jobb under kvällar och helger. Imponerande om du klarar av allt. Jag kliver kanske över en social gräns här nu. Jag har fått lära mig den hårda vägen (egen erfarenhet) att det kan det ju vara värt att fundera på vad en mycket hög arbetsbörda under en längre period kan komma att innebära för den sociala tillvaron. Du har ett långt krävande program framför dig också, från att du blivit antagen. Detta råd kommer inifrån glashuset. Du känner såklart dig själv bäst.
Men det kan också bli samma som för dig att jag kanske också behöver vänta till VT15 innan jag kan börja. Det beror på hur mycket jag lyckas höja mitt HP eftersom jag gärna skulle vilja komma in i antingen Sthlm, Göteborg, Uppsala eller Lund. Var siktar du på att läsa?
Jag är nöjd bara jag blir antagen. Känner inte att jag har råd att vara petig. Men programmet är trotts allt 11 terminer långt. Hamnar helst inte i Umeå eller Örebro. Skulle bli riktigt nöjd om jag blev antagen i Linköping. KI, Uppsala och Lund ligger högst på min lista. Allra helst KI eller Uppsala, eftersom jag har ett liv här i Stockholm.
Jag ska ringa och höra med dem och sen skriva här. Men känner mig ändå lite osäker på om det är värt det för min del. Då får jag läsa in allting själv och det är väldigt tidskrävande. Och har ju en del vid sidan om att göra också (har inte sökt några studiemedel så ska dessutom jobba lite kvällar och helger). Den där på KTH är ju lärarledd undervisning vilket blir en stor skillnad.
Skriv gärna här om du ringer och pratar med dem!
Jag tror absolut att du skulle klara det om du får grönt ljus från den Komvux-skolan. För då är det väl lärarledd undervisning? Och att komma in på läkarlinjen är ju en stor motivationsfaktor för att plugga stenhårt! :-) Inbillar mig också att det är lättare att få godkänt på Komvux än vad det är att få det på basåret på universitet men det är egentligen en ganska ogrundad hypotes...
Ja det är lärarledd utbildning på komvux. Får jag grönt ljus är det möjligt att jag skulle klara kurserna i tid. Jag kommer isf få göra upp en plan för hur jag bäst kan planera min tid samt överväga om det är värt de uppoffringar jag kan tvingas göra för att komma i mål. Ingen aning om det är enklare att få godkänt på komvux. Får troligen svar från komvux på måndag!
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Det blir ju väldigt mycket för dig i höst! Basåret, två engelska kurser, plugg inför HP och dessutom jobb under kvällar och helger. Imponerande om du klarar av allt. Jag kliver kanske över en social gräns här nu. Jag har fått lära mig den hårda vägen (egen erfarenhet) att det kan det ju vara värt att fundera på vad en mycket hög arbetsbörda under en längre period kan komma att innebära för den sociala tillvaron. Du har ett långt krävande program framför dig också, från att du blivit antagen. Detta råd kommer inifrån glashuset. Du känner såklart dig själv bäst.
Tar förresten tillbaka mitt råd! Kom på att du faktiskt får en mass tid över under basårets HT, eftersom du redan läst Kemi 1, Fysik 1 och Ma D. Med det i åtanke är det nog en ganska rimlig arbetsbörda trotts allt!
Rasmus

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Rasmus »

Tack för alla dina tips och råd! :-)

Ja gamla prov är alltid bra! Jag köpte HP-guiden också men har tyvärr inte hunnit köra så mycket med den nu i sommar då jag jobbat och varit bortrest mycket. För mig handlar det nog även mycket om att klara provsituationen och inte bli för nervös så att det låser sig vilket det lätt gör för mig i sådana situationer. Du har inga tips där? :-) Gjorde ett gammalt prov hemma dagarna innan provet i våras och det gick mycket bättre än själva provet så ska försöka hitta någon strategi för att kunna slappna av mer på provdagen. Det var tvärtom för mig, kvantitativa delen gick betydligt bättre än verbala och tyvärr känns ju den svårare att höja sig på. På något sätt känns det rätt hopplöst att bara sitta och nöta ord... Har ingen aning om hur mycket jag skulle kunna höja mig på HP men verkar ju som om alla höjer sig åtminstone några snäpp genom att skriva flera gånger!

Ja men precis som du skrev i ditt andra inlägg, det enda jag kommer läsa från basåret i höst blir ju Biologi 1 så basåret kommer ju som tur var inte vara så påfrestande denna höst. :-) Det kommer heller inte bli så mycket jobb, typ varannan helg och kanske någon kväll i veckan så den biten blir heller inte så tuff. Annars håller jag med dig om att det (i alla fall för min del) hade varit att ta vatten över huvudet om man dessutom hade haft fulltidsstudier med basåret! Och just det sociala får inte förringas, är ganska nyinflyttad i Sthlm också så känner inte så många här och man vill ju kunna ha tid till att lära känna lite folk! :-)

Självklart kommer jag också vara nöjd bara jag kommer in någonstans, men håller med dig om att just Umeå och Örebro vore skönt att slippa... Har under min uppväxt bott ganska länge i Umeå och det känns som jag lagt den staden bakom mig nu så att behöva flytta tillbaka vore mindre kul. Linköping skulle också funka kanon för min del. Dock är jag ruggigt taggad på KI men vet ju inte hur rimligt det är att tänka sig att kunna höja mitt HP till 1,5-1,6 vilket verkar krävas för att man ska kunna känna sig relativt säker. Får se helt enkelt. Vill heller inte känna att det måste bli KI eftersom att pressen då ökar när jag skriver HP och att jag på så vis blir ännu mer nervös...

Jag tror faktiskt jag har bestämt mig för att det får bli basåret här i Sthlm nu och att jag därför inte heller bryr mig om att kolla upp om jag skulle kunna få tenta av kurserna tidigare på de där distansutbildningarna som fortfarande var öppna för sen anmälan. Jag skulle, om det nu skulle gå att läsa kurserna, behöva plugga in dem helt själv och det är väldigt tidskrävande. Sen blir basåret i Sthlm också en chans att träffa nya vänner här vilket är en väldigt viktig omständighet. Om jag väntar får jag fler chanser plus mer tid att plugga till HP samt till prövningarna. Annars skulle jag få den där nästintill orimliga arbetsbördan du avrådde mig från förut... Än så länge är jag bara 20 också så ett halvår till gör inte så mycket.

Okej ja du får också tänka över om det är värt att göra så om du skulle få klartecken från Komvux. Skriv här när du vet hur det blir så jag vet om vi kommer plugga basåret tillsammans! :-)
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

För mig handlar det nog även mycket om att klara provsituationen och inte bli för nervös så att det låser sig vilket det lätt gör för mig i sådana situationer. Du har inga tips där? :) Gjorde ett gammalt prov hemma dagarna innan provet i våras och det gick mycket bättre än själva provet så ska försöka hitta någon strategi för att kunna slappna av mer på provdagen.
Tror det är väldigt individuellt vad som triggar nervositet, hur den yttrar sig och bäst motarbetas. Är nog rätt svårt att ge några bra tips utan vidare.
Det var tvärtom för mig, kvantitativa delen gick betydligt bättre än verbala och tyvärr känns ju den svårare att höja sig på. På något sätt känns det rätt hopplöst att bara sitta och nöta ord... Har ingen aning om hur mycket jag skulle kunna höja mig på HP men verkar ju som om alla höjer sig åtminstone några snäpp genom att skriva flera gånger!
Tur då att det är färre ord på nya HP än gamla! Engelska-delen går kanske bättre efter att du läst engelskkurserna.
Och just det sociala får inte förringas, är ganska nyinflyttad i Sthlm också så känner inte så många här och man vill ju kunna ha tid till att lära känna lite folk! :-)
Gör man sig tid, finns det nog god chans att lära känna folk under basåret :)
Jag tror faktiskt jag har bestämt mig för att det får bli basåret här i Sthlm nu och att jag därför inte heller bryr mig om att kolla upp om jag skulle kunna få tenta av kurserna tidigare på de där distansutbildningarna som fortfarande var öppna för sen anmälan. Jag skulle, om det nu skulle gå att läsa kurserna, behöva plugga in dem helt själv och det är väldigt tidskrävande. Sen blir basåret i Sthlm också en chans att träffa nya vänner här vilket är en väldigt viktig omständighet. Om jag väntar får jag fler chanser plus mer tid att plugga till HP samt till prövningarna. Annars skulle jag få den där nästintill orimliga arbetsbördan du avrådde mig från förut... Än så länge är jag bara 20 också så ett halvår till gör inte så mycket.
Låter som att du tagit ett väl genomtänkt beslut!
Okej ja du får också tänka över om det är värt att göra så om du skulle få klartecken från Komvux. Skriv här när du vet hur det blir så jag vet om vi kommer plugga basåret tillsammans!
Inget definitivt svar än :) hittills har jag bollats runt lite mellan olika personer. Skriver här när jag fått ett besked om komvux! Lutar dock åt basåret.
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Rasmus, om du läser detta så blev det iaf klart idag att jag INTE får läsa Fy 2 och Ke 2 på NTI i höst. Den SYV jag talade med först var öppen för idé men bollade frågan vidare till en skolledare. Även denna var till en början öppen, men bad mig kontakta en administratör inom Stockholms Kommun. Denne föreslog att NTI genomför en så kallad 'pedagogisk bedömning' av mig, som hade kunnat leda till en 'pedagogisk rekommendation' av NTI:s SYV. Om en sådan rekommendation (tillsammans med min individuella studieplan) hade skickats till en administratör inom kommunen, hade jag kunnat tillåtas läsa kurs 2 på NTI.

Tyvärr backade NTI. Studieledare ville inte göra någon bedömning av mig. Därför blir det alltså definitivt SU:s basår för mig i höst :) Jag är både glad för att min höst äntligen känns spikad och less för att jag hade kunnat fixa behörighet till VT14 om NTI hade 'spelat boll'.

VT15 here we go :P
Rasmus

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Rasmus »

Hej igen!

Sorry att jag inte svarat tidigare, har varit mycket med jobb och annat denna vecka.

Då ses vi den 27:e på inskrivningen! :-) Ska bli grymt skönt att äntligen få komma igång med att fixa behörigheten så att man känner att man börjat jakten mot att bli antagen! Förstår att det är lite blandade känslor för dig men du får tänka på att när man väl kommit in i arbetslivet spelar ett år mer eller mindre ingen roll. :-) Jag antar väl också att du kommer skriva hp nu i höst och i vår vilket skulle kunna leda till att dina chanser till HT14 skulle öka.

Ja nervositeten på hp är helt klart ett problem för mig. Och är ju lite svårt att veta vad man ska göra åt det också. Men ska testa lite olika metoder innan så förhoppningsvis kanske någon kommer funka. Att vara väl förberedd, d.v.s. att man gjort många gamla prov eller liknande uppgifter, är ju också ett sätt att kunna få ett större lugn över situationen eftersom man är fullt medveten om vad det är som kommer komma. Det är synd att det bara går en gång i halvåret också eftersom man annars skulle kunna skriva så många prov så att man vande sig vid provsituationen och då skulle ju heller inte ett prov ha samma betydelse heller. Ja det är tur att orden blivit färre men samtidigt så kräver MEK:en ett ganska stort ordförråd också... Tror ändå inte jag kommer lägga så mycket krut på svenska ord till höstens prov då jag precis kommit igång med plugget alldeles nyss. Sen därefter får jag analysera om det är värt att göra en attack med orden till vårens och eventuellt nästa hösts prov (om jag inte kommer in till HT14).

Det blir helt enkelt spännande att se hur man kommer ligga till efter detta år! :-)

Ses den 27:e! :-)
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Jepp, ses den 27:e :)
Ummdoc

Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys A?

Inlägg av Ummdoc »

Nu fortsätter jag ställa frågor i en gammal tråd, förhoppningsvis svarar nån vänlig själ..
:)

Jag läste samhällsvetenskapliga programmet men läste även Kemi A, Fysik A och Matematik C (samtliga och enda ämnen som jag fick VG i) Läste 150 p utökat och kunde således lägga ut Matte C och få 22,10 i snitt. Jag har sedan läst Natv. basår vid Gu. För att nu vara säker på att komma in har jag självklart tänkt att göra prövningar i dessa ämnen. MEN så läser jag här att A-kurserna inte behövs för behörigheten. Frågan är då; Kan jag läsa två löjliga gymnasiekurser på komvux och byta ut mina VG i kemi och fysik???
Nån som vet?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys A?

Inlägg av Nils »

Menar du att du skulle läsa om A-kurserna för att höja betygen i dem?
Gäst

Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys A?

Inlägg av Gäst »

Nej, jag menade om man kan läsa helt nya kurser och byta dem mot gamla...känns iofs för lätt för att vara sant...
Skriv svar