Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys A?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Rasmus

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Rasmus »

Hej Elbarto!

Tack för dina intressanta inlägg! Jag ska själv också börja basåret vid SU nu till hösten och har funderat en hel del kring vilka möjligheter som ges att fritt välja kurser från basåret. På gymnasiet gick jag samhälle men läste till Matte D och efter att jag i vintras bestämde mig för att det var läkare jag ville bli har jag gjort prövningar på Komvux i Kemi A och Fysik A för att börja beta av kurser. Efter att jag dock nätt och jämt klarade MVG i Fysik A på prövningen och jag hört från alla håll hur fruktansvärd Fysik B är bestämde jag mig för att spela säkert och köra på basåret istället. Vill absolut inte riskera att sänka mitt snitt från gymnasiet som bara är två prövningar bort från 22,5... Eftersom de på basåret börjat tillämpa den nya gymnasieformens kurser där poängfördelningen i fysikkurserna ändrats var jag rädd för att jag skulle bli tvungen att läsa Fysik 1 också för att få läsa Fysik 2. Av dina inlägg verkar det ju dock inte som det bör vara några problem för mig att få skippa Fysik 1 vilket känns väldigt skönt! :) Vad jag också har grunnat på är om det är möjligt att, just på grund av att jag redan har läst så mycket från basåret, få kunna ha en liten specialdeal och läsa in de kurser som fattas nu under höstterminen så att man kan söka till VT14. Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle gå men antar att jag inte har något att förlora på att skicka ett mail till SYV:en på basåret och fråga. Jag ser till och gör det ganska omgående och meddelar här på tråden vad svaret blev.

Om jag var i din situation skulle jag nog strunta i att läsa Fysik 1 på basåret men jag tror ändå det skulle vara bra att ögna igenom kursen så att man i alla fall får ett grepp om grundläggande saker och begrepp inom fysiken. Nu har jag ju inte läst Fysik 2 än men eftersom en stor del kommer vara lärarledd undervisning kan jag inte tänka mig att du inte skulle kunna klara den om du verkligen gick in för det. :) Det är ju som du säger, man tjänar en hel del tid på att inte läsa den...

I alla fall riktigt kul att det kommer finnas en med samma mål på basåret! Jag antar att vi ses snart! :)
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Kul att du hittade hit Rasmus :) Snart är det ju terminsstart. Pirrar redan lite i kroppen, men det ska nog gå fint.

För dig som redan är klar med Kemi A, Fys A och Ma D, lär väl basåret bli rätt slappt (positivt). Smart att läsa resten på basåret, för att inte riskera att sänka ditt snitt! På basåret behöver du ju bara bli godkänd för att uppnå behörighet.
Eftersom de på basåret börjat tillämpa den nya gymnasieformens kurser där poängfördelningen i fysikkurserna ändrats var jag rädd för att jag skulle bli tvungen att läsa Fysik 1 också för att få läsa Fysik 2. Av dina inlägg verkar det ju dock inte som det bör vara några problem för mig att få skippa Fysik 1 vilket känns väldigt skönt! :)
Nej, det blir inga problem. Rent formellt i varje fall. Kan ju dock vara så att just de kapitel som lagts till Fysik 1, som inte ingick i Fys A, byggs vidare på i Fys 2. Då kanske du iaf behöver läsa igenom dessa kapitel i Fys 1 boken för att få 'ett grepp'. Rena spekulationer från min sida alltså.
Vad jag också har grunnat på är om det är möjligt att, just på grund av att jag redan har läst så mycket från basåret, få kunna ha en liten specialdeal och läsa in de kurser som fattas nu under höstterminen så att man kan söka till VT14. Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle gå men antar att jag inte har något att förlora på att skicka ett mail till SYV:en på basåret och fråga. Jag ser till och gör det ganska omgående och meddelar här på tråden vad svaret blev.
Gör det! Jag funderade förut på samma sak. Tror precis som du, att chansen att SU går med på det är låg. Men precis som du skriver, vad förlorar man på att fråga? Om SYV:en skulle säga att det blir alltför mycket studier för en termin, kom ihåg att du inte behöver Biologi A. Din bästa chans är väl att de respektive ämneslärarna går med på att 'pröva' dig i de kurser på behöver. För någon undervisning lär det tyvärr inte bli tal om. Undervisningen på SU:s basår följer nämligen ett fast upplägg som jag fått reda på genom en kompis som gått där nyligen.

SU:s basår börjar endast till HT, då man läser Bio 1, Kem 1 och Fys 1 som fortsätter in på VT. Sen Bio 2, Kem 2 och sist Fys 2 under VT. Matten läser man under hela året. Till viss del överlappar delkurserna varandra.

Hade SU:s basår börjat både till HT och VT (som i Uppsala) hade det nog inte varit något problem för din del att hoppa på termin 2. Min syster fick faktiskt läsa båda terminer samtidigt på Uppsalas basår(!) Hon gjorde det av samma anledning som du, att snabbare uppnå behörighet att söka läkarprogrammet.

Nu har visserligen sista ansökningsdag inför HT passerat för länge sen. Men hade jag varit i din situation hade jag sökt naturvetenskaplig bastermin i Uppsala till HT. Den är utformad för studenter som redan har Ma 3/C, Kem 1/A och Fys 1/A men behöver Ma 4, Kem 2 och Fys 2 och Bio 2.
- http://www.uu.se/digitalAssets/132/1327 ... n-webb.pdf
Om jag var i din situation skulle jag nog strunta i att läsa Fysik 1 på basåret men jag tror ändå det skulle vara bra att ögna igenom kursen så att man i alla fall får ett grepp om grundläggande saker och begrepp inom fysiken. Nu har jag ju inte läst Fysik 2 än men eftersom en stor del kommer vara lärarledd undervisning kan jag inte tänka mig att du inte skulle kunna klara den om du verkligen gick in för det. :) Det är ju som du säger, man tjänar en hel del tid på att inte läsa den...
Tack för tipsen. Jo, jag hade nog i varje fall tänkt läsa igenom Fys 1 boken, oavsett om jag väljer att läsa kursen eller inte.
I alla fall riktigt kul att det kommer finnas en med samma mål på basåret! Jag antar att vi ses snart! :)
Håller med :) tror faktiskt det är en hel del människor på basåret som går i samma tankar.
Rasmus

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Rasmus »

Jajamensan! Det blir riktigt kul! :)

Haha ja det blir rätt slappt men skönt också. Är väldigt skönt att man bara får behörigheten!

Det låter väldigt bra! Hade en Fysik 1-bok ett tag när jag pluggade in Fysik A och har läst lite i den men ska se till att vara uppdaterad på de kapitel som inte ingår i Fysik A innan jag börjar med Fysik 2.

Jag ska skicka mail till SU idag och fråga och skriver här vad de svarar. Det är det jag tänkt att de kanske skulle kunna ställa upp på, att man får pröva sig alltså. Hade inte en aning om att Uppsalas basår börjar varje termin. För om det skulle vara så och de accepterar en sen anmälan är det ju bara att köra där! Och om det skulle vara möjligt att göra som din syster men inte acceptera en sen anmälan kommer jag bli i det närmaste obeskrivligt less på mig själv för att inte kollat upp saker och ting noggrannare innan... Vill ju självklart kunna börja plugga så fort som möjligt! Av länken verkar det dock som om basterminen bara går att söka till VT men jag ringer och hör vad de säger...

Okej låter kanon!

Ja det skulle vara riktigt kul med många andra med samma mål! :)
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Jag ska skicka mail till SU idag och fråga och skriver här vad de svarar. Det är det jag tänkt att de kanske skulle kunna ställa upp på, att man får pröva sig alltså.
Ja, posta här sen! Ska bli intressant att höra vad dem säger. Funkar det vill jag göra samma sak.
Hade inte en aning om att Uppsalas basår börjar varje termin. För om det skulle vara så och de accepterar en sen anmälan är det ju bara att köra där! Och om det skulle vara möjligt att göra som din syster men inte acceptera en sen anmälan kommer jag bli i det närmaste obeskrivligt less på mig själv för att inte kollat upp saker och ting noggrannare innan... Vill ju självklart kunna börja plugga så fort som möjligt! Av länken verkar det dock som om basterminen bara går att söka till VT men jag ringer och hör vad de säger...
Tittade lite närmre på den där länken. Verkar som att du har rätt om basterminen, att den endast startar till VT.. Det står dessutom att Uppsalas basår endast börjar till HT! Jag gav alltså felaktig information i mitt förra inlägg, ber om ursäkt för det! Nu slipper du iaf känna dig less på dig själv :) Uppsala måsta ha förändrat sitt upplägg för basåret sen min systers tid, kanske pga de minskade årskullarna.
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

- http://www.kth.se/utbildning/program/te ... 0-hp-1.708

- http://www.kth.se/utbildning/program/te ... 5-hp-1.707

Däremot tror jag att du kunde ha sökt dessa två på KTH! Den senare kursen är faktiskt öppen för sen anmälan! Visserligen är det tekniskt basår/termin. Då verkar biologin inte ingå. Men Bio B (50p) klarar du säkert MVG i på en komvuxprövning. Om det är någon extra matte på som du inte behöver på tekniskt basår kan du ju strunta i den delkursen. Då får i varje fall Fys 2 och Kem 2 utan att riskera att sänka ditt betygssnitt.


Jag såg också på antagning.se att det är flera lärosäten som erbjuder basåret på distans, med start till HT. Flera av utbildningarna är dessutom öppna för sen anmälan. Jag tror att det är mer troligt att man kan peta och välja i kurspaketet på en distansutbildning (än på en vanlig utbildning) då undervisningsmaterialet ändå troligen är färdigt och tillgängligt från start. Ska ringa ett par samtal imorgon! Kanske låter någon mig läsa Fys 2/B, Kem 2/B och Bio 2/B, under HT så jag har behörigheten i tid till att söka programmet till VT14! (hoppas hoppas hoppas)
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Jag såg också på antagning.se att det är flera lärosäten som erbjuder basåret på distans, med start till HT. Flera av utbildningarna är dessutom öppna för sen anmälan. Jag tror att det är mer troligt att man kan peta och välja i kurspaketet på en distansutbildning (än på en vanlig utbildning) då undervisningsmaterialet ändå troligen är färdigt och tillgängligt från start. Ska ringa ett par samtal imorgon! Kanske låter någon mig läsa Fys 2/B, Kem 2/B och Bio 2/B, under HT så jag har behörigheten i tid till att söka programmet till VT14! (hoppas hoppas hoppas)
Ingen framgång här! Ringde nyss runt till de lärosäten som anordnar basåret på distans. Även om undervisningsmaterialet är färdigt så krävs administration och laborationer för givna kurser. Därför går det att läsa de delkurser man behöver i den ordning man vill. Synd.. Tror inte jag kommer hinna fixa behörighet till VT14, trotts allt. Prövningar hade kanske funkat, men har en hyra att betala så jag klarar mig inte utan CSN hela terminen...
Rasmus

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Rasmus »

Hej igen!

Jag har ringt och skickat mail till UU men inte fått något svar ännu. Men är nog som du och jag kommit fram till att man bara kan söka basterminen till VT. Har nu också mailat SYV:en på SU (försökte ringa men inget svar) och väntar spänt på svar...

Den senare på KTH som är öppen för sen anmälan är endast behörighetsgivande för högskoleingenjör (och lite annat) vilket innebär att 2-kurserna inom fysik och kemi inte ingår i den basterminen. Om den andra öppnar för sen anmälan så skulle ju det vara ett bra alternativ. Biologi 2 bör man ju kunna fixa MVG i genom prövning som du säger! Vi får hålla oss uppdaterad på om den kommer öppna för sen anmälan. Dock kan jag tänka mig att den utbildningen skulle kunna vara ganska populär och därför är nog chanserna små att det öppnas en sen anmälan.

En fundering jag har angående de där distansutbildningar som fortfarande är öppna för sen anmälan som du ringde till är om man kan anmäla sig till prövning på Komvux och därigenom få ett laborationsintyg. Så den enda form av administration som de behöver göra är att se till så att man får skriva ett prov som de sedan rättar. Jag gjorde nämligen så i våras att jag började läsa Kemi B för att jag tänkte ta den som prövning och då anmälde jag mig till prövningen på Komvux i Sthlm inklusive laborationsdelen. Jag kunde inte medverka på själva provet eftersom jag var på språkresa men genomgick laborationerna och fick sedan ett laborationsintyg att jag klarat laborationsmomenten för Kemi B. Tanken var att sedan ta själva provet i Göteborg efter att jag kom hem men tills dess hade jag insett att det nog var bättre att spela säkert och köra på basåret. Vilka ställen var det du ringde till? Jag skulle kunna ringa och fråga kring just den biten!

Troligtvis lutar det åt för mig också att jag inte kommer att kunna bli behörig förrän HT15 men man vill ju verkligen kolla upp allt innan man ger upp om VT14! :)
Rasmus

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Rasmus »

Sådär. Nu har jag fått svar från en SYV på SU och det gick inte att tenta av dessa kurser på höstterminen. Så nu lutar det ju tyvärr väldigt starkt åt att det inte kommer gå att söka förrän till HT14 för min del.

Vad som jag grämer mig väldigt mycket åt är att jag faktiskt hade kunnat söka den där basterminen på KTH och bara tagit prövning i Biologi B och på så vis kunnat söka till VT14 men det verkar ju dessvärre som det är försent att söka den i nuläget. Så jag har alltså anledning till att känna mig less på mig själv trots allt, suck... Haha.
elbarto

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av elbarto »

Sådär. Nu har jag fått svar från en SYV på SU och det gick inte att tenta av dessa kurser på höstterminen.
Fan vad synd. Men det var ju trotts allt väntat..
Vad som jag grämer mig väldigt mycket åt är att jag faktiskt hade kunnat söka den där basterminen på KTH och bara tagit prövning i Biologi B och på så vis kunnat söka till VT14 men det verkar ju dessvärre som det är försent att söka den i nuläget. Så jag har alltså anledning till att känna mig less på mig själv trots allt, suck... Haha.
Mycket segt.. Själv hade jag ändå inte varit behörig att söka den kursen eftersom jag saknar Fys 1 och Kemi 1.
En fundering jag har angående de där distansutbildningar som fortfarande är öppna för sen anmälan som du ringde till är om man kan anmäla sig till prövning på Komvux och därigenom få ett laborationsintyg. Så den enda form av administration som de behöver göra är att se till så att man får skriva ett prov som de sedan rättar. Jag gjorde nämligen så i våras att jag började läsa Kemi B för att jag tänkte ta den som prövning och då anmälde jag mig till prövningen på Komvux i Sthlm inklusive laborationsdelen. Jag kunde inte medverka på själva provet eftersom jag var på språkresa men genomgick laborationerna och fick sedan ett laborationsintyg att jag klarat laborationsmomenten för Kemi B. Tanken var att sedan ta själva provet i Göteborg efter att jag kom hem men tills dess hade jag insett att det nog var bättre att spela säkert och köra på basåret. Vilka ställen var det du ringde till? Jag skulle kunna ringa och fråga kring just den biten!
Smart idé! Jag ringde till högskolan väst och högskolan i skövde. Här är en lista på de lärosäten som anordnar tekniskt/naturvetenskapligt basår på distans med start i höst.

- https://www.antagning.se/se/search?peri ... istance=on
Så nu lutar det ju tyvärr väldigt starkt åt att det inte kommer gå att söka förrän till HT14 för min del.
Jo, du har ju god chans att komma in till HT 15. Själv lär man få vänta till VT 15 om jag inte hinner fixa behörigheten till VT14. Det är ju alltid lägre antagningsgränser till VT.

Jag har bara gett upp hoppet om VT14 till 99%. Jag pratade med en SYV på NTI (komvux skolan) nyss som faktiskt tog sig tid att kolla upp om det skulle vara möjligt för mig att läsa Fys 2 och Kem 2 hos dem under HT, trotts att jag saknar Fys 1 och Kemi 1. Hon skulle prata med komvuxcenter, den egna skolan och kanske göra någon typ av pedagogisk bedömning av mig. Om jag skulle få grönt ljus (1 på miljonen) så kan jag ta Bio B på prövning. Då har jag hela behörigheten. Spelar ingen roll för mig att det räknas till mitt gymnasiebetyg eftersom jag söker läkarprogrammet via folkhögskole-kvoten (BF). Hoppas. Men det blir inte lätt bara för att jag skulle bli antagen. Kommer få säga upp mig från kvällsjobbet och satsa 100 % om jag ska klara kurserna på så kort tid.
Rasmus

Re: Krävs A-Kurserna För Behörighet? / NK B = Bio, Kem, Fys

Inlägg av Rasmus »

Ah det var riktigt synd, men inte heller oväntat.

Ja just nu känns den biten riktigt seg. Dock försöker jag ändå tänka att det medför vissa positiva konsekvenser med att vänta också. Mitt HP behöver förbättras för att jag ska kunna känna mig säker på att komma in på de ställen där jag helst vill gå (1,1 efter första gången nu i våras) och jag får fler försök plus mer tid till att plugga till det också om jag väntar till HT15. Sen ska jag även läsa två engelskakurser vid SU (vardera 7,5 hp) nu till hösten vid sidan om basåret vilka jag ser som en förberedelse till de två prövningar jag måste göra för att komma upp i 22,5. Men det kan också bli samma som för dig att jag kanske också behöver vänta till VT15 innan jag kan börja. Det beror på hur mycket jag lyckas höja mitt HP eftersom jag gärna skulle vilja komma in i antingen Sthlm, Göteborg, Uppsala eller Lund. Var siktar du på att läsa?

Jag ska ringa och höra med dem och sen skriva här. Men känner mig ändå lite osäker på om det är värt det för min del. Då får jag läsa in allting själv och det är väldigt tidskrävande. Och har ju en del vid sidan om att göra också (har inte sökt några studiemedel så ska dessutom jobba lite kvällar och helger). Den där på KTH är ju lärarledd undervisning vilket blir en stor skillnad.

Jag tror absolut att du skulle klara det om du får grönt ljus från den Komvux-skolan. För då är det väl lärarledd undervisning? Och att komma in på läkarlinjen är ju en stor motivationsfaktor för att plugga stenhårt! :-) Inbillar mig också att det är lättare att få godkänt på Komvux än vad det är att få det på basåret på universitet men det är egentligen en ganska ogrundad hypotes...
Skriv svar