Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
PHL

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av PHL »

Jag skall läsa tekniskt-naturvetenskapligt basår på Uppsala universitet:

"På basåret kan du läsa Introduktionskurs till basåret samt behörighetsgivande kurser motsvarande Matematik C, D och E, Fysik A och B, Biologi A och B samt Kemi A och B."

Snackade med en studie och yrkesvägledare under gymnasiet som berättade att man med basåret ändå skulle hamna i urvalsgrupp 1 när jag ville läsa kurserna som utökat program. Han hade alltså ingen koll? :konfys:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Nils »

Ifall Matematik E ingår i ett basår via universitet / högskola så får du inte några meritpoäng för den kursen; endast gymnasie- och komvux-kurser ger meritpoäng.

Har du tagit examen från gymnasiet eller ingår basåret i en kommande examen?
PHL

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av PHL »

Det är en kommande examen.
Meritpoängen är inga problem, det får jag från Moderna språk steg 3 och 4, Engelska A och B samt Psykologi/Svenska C. Det jag undrar över är hur betygen under basåret påverkar mitt betygssnitt samt vilken grupp jag hamnar i?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Nils »

Jag har inte hört tidigare om att det skulle gå att räkna med universitets-basår i en gymnasial examen, så jag har nog tyvärr inte något helt definitivt svar att ge.

Det normala, när man läser ett basår efter att tidigare ha tagit ut en gymnasial examen, är att endast komvux-basår påverkar betygssnittet och att basåret tillgodoräknas inom BII (kompletterade betyg) eller BF (om det var ett folkhögskole-basår).
Skriv svar