Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Gäst skrev:Nabster: Komplettering av matte E på ett natur-/tekniskt basår sänker inte ditt betygsgenomsnitt (förutsatt att du inte har betyg i Matte E från gymnasiet).
Jag har ringt VHS i Maj tror jag och de sa att om jag hade läst ett basår, då skulle Matte E sänka mitt slutbetyg!
Mustafa Al-Attar
Gäst

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Gäst »

Ok, men VHS har fel. Som så många gånger förr.
Anna880

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Anna880 »

Det här råkade jag också ut för, men fick reda på det i tid så att jag hann "rätta till" mitt betyg. Man måste alltså ha MVG i Matte E om man läst Matte D på naturvetenskapligt basår. Kontaktade VHS flera gånger och fick olika svar av alla jag pratade med. Till slut var det en som mejlade över bedömningskriterierna till mig och där stod det klart och tydligt att det var MVG som krävdes. Hoppas det löser sig och lycka till!
VolvoSwe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2012, 16:29

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av VolvoSwe »

Ja, detta är en svår djungel. Det fungerar som att:
Har du läst en kurs som ger meritpoäng räknas betyget i denna kurs också in i ditt snitt.

Någon som har lite mer fakta om hur man gör med samlade betygsdokument och hur man gör med dem? Kanske är lite för sent för mig, men det hade vart lite intressant att veta.
1988_1988

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av 1988_1988 »

Skickade iväg detta mail till "syvfrågor" på VHS eftersom jag blev förvirrad av allt det jag läser på denna tråden, följande mail skickade jag;

Hej!

Jag ska söka till läkarprogrammet 2013, jag läser just nu ett naturvetenskapligt basår på universitetet för att komplettera behörigheten då jag läste samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet. Jag planerar även att läsa Matematik E (som är en valbar kurs på basåret) för att få meritpoäng på denna kurs men såg på läkarstudent.se att om jag läser en kurs som INTE ingår i behörigheten till läkarprogrammetså sänker den mitt betygsgenomsnitt?! Stämmer verkligen detta?


Följande svar fick jag idag;

Hej!
Kurser du läser på basåret påverkar aldrig ditt meritvärde, det ger dig bara behörighet i kurserna.
Matematik E på basår skulle alltså varken sänka ditt snitt eller ge dig några meritpoäng.

Om du läser kurser på Komvux är det andra regler som gäller. Då skulle du kunna få meritpoäng för Matematik E, men kursen skulle också kunna sänka ditt betygsgenomsnitt.

Vänliga hälsningar,
Tommy Sellberg
VHS Antagningsservice


Har VHS fel?? Jag är fortfarande lika förvirrad! :perplex:
Gäst

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Gäst »

Jag kan endast tala utifrån egna erfarenheter, men mitt betyg i matematik från basåret (GU) påverkade inte mitt snitt och jag fick ej heller meritpoäng från kursen. Med tanke på att maxbetyget är VG så hade det ju varit synd om det dragit ned snittet, vilket hade hänt i mitt fall. På Komvux kan du få meritpoäng men riskerar samtidigt att sänka snittet. Så svaret du fick från VHS verkar vara sanningsenligt, även om jag fått olika svar av VHS, studievägledare på universitet, studievägledare på basåret innan. Lycka till

Kristoffer
1988_1988

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av 1988_1988 »

Tack för snabbt svar Kristoffer!
Skönt att höra att Matematik E på basåret inte sänkte ditt betygsgenomsnitt! :ja:
Då läser jag E-kursen på basåret, kommer jag inte in i Sverige så har jag ju användning av Matematik E om jag skulle söka till Danmark!
TACK! :flinar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Nils »

Jag kontaktade VHS angående betygspåverkande Matematik E efter inläsning av basår (högskola):
Stämmer det att kursen Matematik E kan påverka betygssnittet när man har läst in den (för läkarprogrammet) särskilda behörighetskursen Matematik D via ett basår?

Om ja, kan man åtgärda det genom att sedan läsa Matematik D och få MVG i betyg på den kursen?

Jag frågar inte för egen räkning utan för att bringa klarhet i en pågående diskussion, där en ansökare till läkarprogrammet säger sig ha fått lägre betygssnitt efter att ha läst Matematik E för meritpoängen:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=2279&p=9324
Jag fick nyss detta svar:
Det går egentligen inte att ge ett generellt svar på din fråga för det är många olika faktorer som spelar in för hur meritpoäng och jämförelsetal räknas ut. Som jag förstår din fråga är det en sökande till läkarprogrammet som har ett slutbetyg som inte ger behörighet i matematik D och har läst basår för att få behörigheten. Om sökande då även läser matematik E kommer behörigheten till utbildningen att tas från Matematik E, inte basåret. Det innebär att betyget i Matematik E kommer att räknas in i jämförelsetalet och sökande kommer också att få meritpoäng för kursen. Eftersom betygsvärdet räknas med kan det innebära att jämförelsetalet blir lägre.

Om sökande går upp i prövning i Matematik D kommer behörigheten att tas från det betyget och det betygsvärdet kommer att räknas med i jämförelsetalet.
PHL

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av PHL »

Har läst den här tråden två gånger nu och blev faktiskt bara mer förvirrad. Kan någon vänlig själ räta ut mina frågetecken?
Jag ska läsa ett basår till hösten och har varken läst matte D eller E tidigare. Kommer min prestation på dessa kurser att kunna ha någon inverkan på mitt nuvarande snittvärde(22,5)? Och kommer jag att hamna i kompletteringsgruppen?
Gäst

Re: Fick lite fel info från syo :/ (Matematik E efter basår)

Inlägg av Gäst »

Ifall du inte är behörig sedan tidigare så hamnar du i kompletteringsgruppen.

Vilket slags basår - universitet/högskola, komvux, folkhögskola?

Ingår matematik e eller tänker du läsa kursen efter basåret?
Skriv svar