De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Nils »

Jag skickade följande frågor till VHS för någon dag sedan:

* Rör det sig egentligen om två nya kvoter, för kompletterade respektive inte kompletterade betyg?

* Ifall en person har ett gammalt slutbetyg och kompletterar med kurser enligt den nya läroplanen, räknas denne fortfarande till de gamla betygskvoterna?

* Ifall en person studerar på komvux och erhåller ett slutbetyg som består av kurser enligt både gamla och nya läroplanerna / betygsskalorna, räknas denne då till den nya betygskvoten?


Jag fick just ett svar från dem: de vet ännu inte när de kommer att ha fått den information som jag frågade om.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Spock »

Det ska bli mycket intressant att se hur det här slutar.
Jixo

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Jixo »

Finns det mer information kring detta? Undrar om det hela är klart eller inte ännu. Jag kommer själv nog att få blandade betyg och undrar såklart hur detta påverkar mig och mina chanser. Har fortfarande chans att få ett högt snitt om jag ser till att göra bra ifrån mig så kan jag fortfarande i bästa fall få runt 21.90, men troligen så kommer jag inte att lyckas..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Nils »

Det är inte klart ännu, tyvärr...
Gäst

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Gäst »

Nils skrev:Det är inte klart ännu, tyvärr...
It is a bit strange the thought of "fairness" (or unfairness to let the two systems compete in the same quote system) Competing between the two Swedish scoring systems old MVG,VG,G,IG vs new 7 scale system..and thus having two seperate qoutes? Interesting that fairness is brought up now....IB students (having 7 scale system) have been fairly??? (or?) competing for places against the old system all the time. I hope that IB students can compete in both of these systems and for once they will get a fair chance at getting into the programs which attractive...45 in the IB system is next to impossible and to have a chance in sweden you need at least 37 (which is in the top 7% of all IB candidates world wide) IB students have had no choce but to take their education outside Sweden...I hope this changes and a farness is given to these students in BOTH systems (as they are competing against the old and SHOULD unrelated to the date of their diploma be abel to compete with the Swedish system qoutes 7 scale system (as it is close to the same as IB ) and should realistically be handlesd the same way IB converstion and having only one quote system
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av empezar »

/agree on that.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mm91
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2012, 21:19

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av mm91 »

Enligt Lärarnas riksförbunds artikel så börjar övergångsperioden först HT 2014, vilket verkar mer rimligt med tanke på att, som tidigare nämnts det inte finns några sökande från det nya systemet förrän 2014. Att det skulle börja gälla redan till hösten måste vara en felskrivning som skett i Göteborgsposten.
VolvoSwe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2012, 16:29

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av VolvoSwe »

Inga nya tankar och uttalanden om detta? Jag sitter nämligen på teknisk utbildning i gamla skalan och snart biologi 1+2 och kemi 2 i nya....
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Nils »

Har inte hört något nytt.
NIngudo

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av NIngudo »

En liten fråga:

Ifall man nu skulle välja att komplettera sitt gamla avgångsbetyg, kommer prövningarna betygsättas enligt det nya betygsystemet?
En annan fråga:
Kan man göra omprövningar eller välja bort udda ämnen som idrott, estetisk verksamhet, projektarbete?

Sitter här och funderar på ifall det dels är möjligt att läsa upp sina betyg till 22.5 (on konkurera inom BII kvoten) och dels ifall det är värt det...
Skriv svar