De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gäst

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Gäst »

Gissningsvis betygsätts de nya kurserna enligt det nya systemet även om man har ett slutbetyg enligt den gamla skalan.
Rasmus

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Rasmus »

Jag fick mig nyss en rejäl tankeställare då jag hela hösten har utgått från att det inte längre är möjligt att göra prövningar i kurser från den gamla gymnasieförordningen. När jag igår skulle gå in och anmäla mig till prövningar i Kemi 1 och Fysik 1 i Umeå så verkar det dock som de fortfarande erbjuder prövningar enligt den gamla gymnasieförordningen. Jag skickade även ett mail till en lärare på skolan och frågade om så var fallet och fick svaret att han trodde det. Någon som vet säkert? Ifall det fortfarande skulle finnas möjlighet att göra kurser från den gamla gymnasieförordningen vore det fantastiskt eftersom det betyder att man slipper det nya betygssystemet...
Gäst

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Gäst »

Jag har planerat att göra prövningar i kurser från den gamla gymnasieskolan då jag tog studenten i våras. Där jag ska göra mina prövningar i Stockholm så vet jag 100% att de kommer det vara IG-MVG skalan och gamla kurserna då det står så på hemsidan och jag kontaktat dem. Nu vet jag inte säkert ifall det är så för andra ställen men längst ner så står det att:
http://www.skolverket.se/kursplaner-och ... ng-1.10305
"De kurser som gällde före den 1 juli 2011 prövas enligt den äldre gymnasieförordningen (1992:394). Sådan prövning får dock göras senast den 30 juni 2016."
Hoppas även du får gamla betygskalan! :)
Rasmus

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Rasmus »

Alltså shit vilken lättnad jag upplever just nu! :glad: Har gruvat mig oerhört mycket för att få den nya betygsskalan... En fråga bara, har du redan betyg i de kurser du ska göra prövning i eller ska du läsa in dem från scratch? Jag tog också studenten i våras men gick samhälle så har inga betyg i naturkurserna som jag planerar att göra prövning i (Kemi A, Kemi B, Fysik A, Fysik B och Biologi B). Funderar på om andra regler gäller då man inte har betyg i kurserna sedan innan. Tack så mycket för svar! :glad:
Gäst

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Gäst »

Jag har redan betyg i de kurserna då jag läste natur/natur. Men jag tror att du bör få göra prövningar enligt IG-MVG skalan trots att du inte läst kurserna. Såhär ser det ut för oss i Stockholm iallafall enligt hemsidan: http://www.asovux.se/index.php?option=c ... &Itemid=58
"Om du saknar betyg i en viss kurs, behöver komplettera eller läsa upp dina gymnasiebetyg, kan du gå upp i prövning"
och längre ner så står det att betygen på prövningarna är enligt IG-MVG skalan. Jag uppfattar det som att man bör få betyg enligt IG-MVG skalan trots att man gör en prövning i en kurs som man inte läst i gymnasiet. Hoppas att det är samma sak i Umeå, men du kanske borde ringa dem som håller prövningarna i Umeå och se till så du kan prata med någon ansvarig som vet helt säkert. :)
Rasmus

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Rasmus »

Okej men nu hittade jag tyvärr denna svidande mening på skolverkets hemsida...
"Den som vill pröva en äldre kurs måste ha påbörjat en kurs, delkurs eller projektarbete före den 1 juli 2012."
Men det är nog ändå bra att som du skriver ringa och höra med dem vad som gäller. För enligt hemsidan som du länkade till verkar det onekligen som man bör kunna få betyg enligt den gamla skalan även om man inte tagit kursen på gymnasiet. Dessutom är det prövningsmöjliga kursutbudet av de kurser från den nya gymnasieförordningen väldigt begränsat i Umeå än så länge. I vilket fall som helst var det två kurser jag inte fick MVG i på gymnasiet så dessa borde jag i alla fall kunna göra prövning och få betyg från den gamla skalan. :glad:
Gäst

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Gäst »

Fast de reglerna gäller för "prövning i vuxenutbildning" det är väl typ komvuxliknande, vi som tagit studenten i vår med giltigt slutbetyg är väl "prövning av äldre kurser i gymnasieskolan". Så då borde de gå att pröva upp kurser man inte läst med IG-MVG skalan. Men kan ha helt fel då jag inte har superkoll, bara så jag tolkar det. Aa görså, hoppas att dem säger att du får pröva upp enligt gamla betygskalan klart bättre än A-F. Hursomhelst hoppas de går bra med prövningarna för oss båda :D
Rasmus

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Rasmus »

Det kanske är så! Hoppas hoppas! Nu har jag i alla fall skickat iväg ett mail till studievägledarna på Komvux i Umeå och frågat vad som gäller. Blir väldigt spännande för det är precis som du skriver mycket lättare med den gamla skalan. Ja verkligen! Tack ska du ha och lycka till! :flinar:
Linn123

De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Linn123 »

Jag vill söka in till läkare, har läst fysik 2, kemi 2, matematik 4 och biologi B. Är det ett problem att jag har blandat det nya och gamla sytemet? Själv tog jag studenten 2013 och så mitt slutbetyg har bara det gamla systemet. Har dock läst till de nya kurserna i kemi, fysik och matte eftersom jag gick samhäll och gjorde en prövning i biologi B och valde Biologi B istället för biologi 2 eftersom det är 50 poäng istället för biologi 2 som är 100, tänkte det skulle var lättare för mig att få ett bra betyg. Jag kommer antagligen söka in genom hp kvoten och inte betygen men har jag krånglat till det eller kommer det gå utan problem för mig att söka in?
Guest

De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Guest »

Det ska inte vara några problem. Jag sökte förra terminen med blandade betyg, utan några anmärkningar.
Skriv svar