De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Nils »

När det gamla linjegymnasiet ersattes av det nya programgymnasiet, och den relativa betygsskalan 1-5 (där 5 är bäst) ersattes med en skala med kriterier per betygssteg (G, VG, MVG), fanns det ett tag parallella antagningskvoter för de gamla respektive de nya gymnasiebetygen. Tanken var att eftersom de två varianterna av betyg inte var särskilt jämförbara så vore det inte rättvist att de skulle konkurrera mot varandra.

Det var dock inte helt oproblematiskt att ha två separata kvoter och därför har det tidigare avfärdats att en sådan lösning skulle vara aktuell inför införandet av den nya betygsskalan A-E (där A är bäst). Att ändringen endast gäller nya namn på betygsstegen och införandet av några nya betygssteg, istället för en mer grundläggande förändring, bidrog antagligen till den inställningen.

Regeringen har dock ändrat sig och har nu bestämt att det trots allt skall bli parallella kvoter för de nya respektive gamla betygen under en övergångsperiod. Anledningen är farhågor om att de nya betygen kan få svårigheter att konkurrera med de gamla eftersom det är tänkt att det skall vara svårare att uppnå högsta betyg i den nya skalan.

Övergångsperioden varar från höstterminen år 2012 (troligen år 2014, journalisterna verkar vara lite förvirrade) till vårterminen år 2017.


Källor:
Göteborgs-Posten
Lärarnas Nyheter
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av empezar »

Används det nya betygssystemet just nu?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Nils »

Systemet började användas läsåret 2011/2012. De som går gymnasiet enligt de nya läroplanerna bör alltså ta studenten 2014.

Oklart vad som händer för dem som (dessförinnan) går komvux och sätter ihop ett betyg som delvis består av kurser enligt nya läroplanen / betygsskalan.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Spock »

Jävla regeringen.

Jag kommer ta ut ett slutbetyg (inga kompletteringar) om ca ett år och en sak jag gladde mig åt var just det faktum att jag skulle konkurrera med med eleverna från gymnasiet, som läser enligt det nya betygssystemet. Men nu ser det alltså ut som om jag kommer hamna i en liten skitkvot.

hur stor kommer min kvot bli?

Visst, jag har möjlighet att ta ut ett slutbetyg enligt de nya bestämmelserna (gymnasieexamen). Men då kan jag inte tillgodoräkna mig meritpoäng från områdeskurserna, samt svenska 3 kursen blir obligatorisk om jag inte minns fel...

Jätte tack för nyheterna Nils.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Nils »

En gissning vore att kvoten/kvoterna kan bli proportionella mot antalet behöriga ansökande inom den/dem. De nya betygens antagningskvot(er) skulle alltså antagligen utgöra en allt större andel av de antagna, ju närmare vårterminen 2017 vi kommer.

(jag gissar att det blir en ny BI och en ny BII, snarare än endast en ny kvot, men det verkar inte finnas någon säker källa att hänvisa till ännu)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Spock skrev:Jävla regeringen.

Jag kommer ta ut ett slutbetyg (inga kompletteringar) om ca ett år och en sak jag gladde mig åt var just det faktum att jag skulle konkurrera med med eleverna från gymnasiet, som läser enligt det nya betygssystemet. Men nu ser det alltså ut som om jag kommer hamna i en liten skitkvot.

hur stor/liten kommer min kvot bli? :(

Visst, jag har möjlighet att ta ut ett slutbetyg enligt de nya bestämmelserna (gymnasieexamen). Men då kan jag inte tillgodoräkna mig meritpoäng från områdeskurserna, samt svenska 3 kursen blir obligatorisk om jag inte minns fel...
Jag tycker inte att denna beslut skulle påverka dig mycket Spock!
För att det finns ju elever som går på vuxentutbildning enligt det gamla system och jag är säker på att många personer inte vill läsa emligt det nya betyg systemet d.v.s. läsa Gymnasietarbete, Svenska 3 och Historia som ska också bli ett kärnämne. Av denna anledning blir dem tvunga att läsa enligt nya betygsystemet vad gäller betyg F-A, men samtidigt tar dem ett slutbetyg som gör att de hamnar med samma grupp du hamnar i :glad: vilket ökar ju din chans eftersom du har fixat många MVG ( A ). Och i fall många tror att de har bättre chans att bli antagna med det nya systemet så är det ingen problem, eftersom det blir ju mindre som tar slutbetyg vilket innebär färre sökande i denna grupp.
Dessutom om du fixar mer än 21,8 vilket jag antar att du kan då har du en garaenterad plats på fler än två lärosäte
Senast redigerad av Mustafa Al-Attar den 22 maj 2012, 17:57, redigerad totalt 4 gång.
Mustafa Al-Attar
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Spock »

Du har säkert rätt Nabster!

Snart är det ju inte en massa människor direkt från gymnasiet som konkurrerar med sina gamla okompletterade betyg. Men jag hoppas verkligen att vi fortfarande har en kvot för B1- och en för B2 precis som för de med gymnasieexamen...
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

mmmm, Jag undrar om hur platserna ska fördelas?
Mustafa Al-Attar
VolvoSwe

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av VolvoSwe »

Detta var ju lysande... går ut teknisk med antagligen 20,0. Undrar vilken kvot jag hamnar i när jag blandar betyg...

Älskar att regeringen är så konsekvent när de håller på och bestämmer.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya gymnasiebetygen får en egen kvot

Inlägg av Nils »

Jag har en misstanke om att personer med blandade betyg (gammalt slutbetyg med nya betyg som komplettering) fortfarande hamnar i kvoten för gamla betyg. Ifall det vore lätt för gamla betyg att hamna i den nya kvoten så skulle det omintetgöra poängen med att ha separata kvoter.

(Jag skulle dock gissa att slutbetyg som består av blandade kurser kanske kan räknas som nya slutbetyg snarare än gamla. Ifall myndigheterna vill göra det lätt för sig så kan de rentav nöja sig med att bara titta på datumet som ett slutbetyg är utfärdat. Förhoppningsvis ger VHS mer definitiv information snart.)
Skriv svar