Vilket land bör jag ansöka till?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Gäst

Vilket land bör jag ansöka till?

Inlägg av Gäst »

Hej! Det är så att jag står inför ett jobbigt beslut och skulle vilja ha hjälp av er.
Jag har sökt läkarprogrammet utomlands, både Riga och Gdansk. Vet inte om jag kommer in eller inte men har fått inbjudan till att jag antagningsprov för Gdansk och Riga får jag reda på efter juni.

Dock har jag även sökt till biomedicinsk analytiker, och in fråga nu är ska jag välja biomedicinsk analytiker och försöka komma in till läsprogrammet vi PIL eller ska jag utomlands? Kan ju fortfarande göra Pil, men tänker mer att då bor jag här i Sverige och blir inte lika mycket utgifter. Hur skulle ni gjort? :velig:
Gäst

Vad ska jag göra? Utomlands?

Inlägg av Gäst »

Innan du väljer en skola i öst kan jag tipsa dig om Italien. För Italienska skolan krävs att du gör ett IMAT test i september. Sedan är det skolstart i Oktober. Kan vara något svårare att komma in än i Polen/Lettland. Men avgifterna är 1/10 av de i Polen.

http://www.medschool.it/

Annars bör du väl satsa på Högskoleprovet tycker jag. Intaget till våren är betydligt lägre.
oscar

Vad ska jag göra? Utomlands?

Inlägg av oscar »

Det går att söka till läkarprogrammet i Danmark också. Där är utbildningen bekostad av den svenska staten (tror jag, utbildningen är gratis iallafall för oss svenskar), precis på samma sätt som i Sverige. Tyvärr har de bara ansökningsperiod en gång om året och den var i mars. Så ifall du vill söka dit får du söka nästa vår.
phil
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 aug 2016, 18:14

Vad ska jag göra? Utomlands?

Inlägg av phil »

Hej! Kul att höra att du har anmält dig till Gdansk.

Jag själv pluggar här sedan i höstas. Det är riktigt hårda tag och kräver mycket disciplin. Universitetet är väldigt klassiskt när det gäller undervisning då det är mycket självinlärning som följs upp med många provscenarion (lika mycket teoretiskt samt praktiskt). Under första året är anatomiundervisningen a och o. Det är en väldigt viktigt del av universitetets historia samt för studenter då det verkligen är en tuff ritual som sätter samtliga studenter på prov. Anatomi har undervisats på universitetet sen tidigt 1500-tal.

Studieavgifterna är ganska höga, men det jämnar ut sig då det är billigt att leva i landet. CSN täcker allt.

Om du/någon mer vill veta mer om universitetet så är det bara att fråga på.

En liten kul grej om någon vill läsa: Efter andra världskriget fanns det inte mer än 10 läsbara böcker kvar i hela skolans bibliotek. Karolinska institutet skänkte då över 3000 medicinska böcker på svenska och en hel del mikroskop för att hjälpa till med återuppbyggnaden.
Chaabi
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 nov 2017, 11:20

Vilket land bör jag ansöka till?

Inlägg av Chaabi »

Hej Phil hur kan man ta kontakt med dig skulle jätte gärna vilja ställa frågor om hur du tog dig till väga gällande antagning i Polen!
Skriv svar