Antagningsprov i Tjeckien

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Antagningsprov i Tjeckien

Inlägg av Zou »

Nu är det så att jag sitter och kollar runt på lite äldre antagningsprov till de tjeckiska universiteten.

http://www.med.muni.cz/index.php?id=349 - länk till proven.

Har lite svårt att bedöma svårighetsgraden på dessa prov - frågade min syster som pluggar på läkarprogrammet på KI, hon sa att det var lätt, å andra sidan var hon en klippa på naturämnena från gymnasiet. Jag förstår vissa frågor men inte alla.

Min fråga lyder:
Kommer dessa frågor att bli "lätta" efter att man läst bi b, fy b, ke b?
Sia
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:38

Re: Hur svåra är dessa prov? [Antagningsprov]

Inlägg av Sia »

Hrm... Har nu snabbkollat genom år 2006:s prov på de tre delarna. Angående biologiprovet klarar man det mesta genom att ha läst både A och B (förekommer en hel del saker, t.ex. det där med celldelning, som finns i A-kursen). När det gäller kemiprovet är det faktiskt ganska lätt jämfört med Ke B så man klarar det nog ganska bra med kursen i baggaget, men gäller att ha läst A-kursen också så man har koll på "the basics". Tyckte att fysikprovet var svårare och vissa saker hade man inte riktigt lärt sig på kursen, men de flesta frågorna bör gå att klura ut.

Observera att mina kommentarer kan vara vinklade eftersom jag har läst alla B-kurserna men gillar (och är troligtvis bättre på) biologi och kemi. =)
Nilssonen
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 dec 2009, 20:00

Re: Hur svåra är dessa prov? [Antagningsprov]

Inlägg av Nilssonen »

Har också funderat på detta. Själv ska jag ge mig på antagningsproven till Gdansk/Warsawa och Masaryk University till våren.
Undrar om det finns någon här som har skrivit proven som använde sig av några speciella böcker för att studera?
Tänkte mest på att proven är på engelska och märker själv att min engelska är lite rostig när det kommer till fysikens och kemins termer. Har läst både fysik och kemi när jag var en utbytesstudent i USA för två år sedan men det känns som jag behöver påminna mig själv lite. :pinsamt:
Rumpan

Re: Hur svåra är dessa prov? [Antagningsprov]

Inlägg av Rumpan »

Hej!

Hur är det med de här antigningsproverna, är det som i Sverige att man plockar ut en viss mängd ansökanden helt baserat på provresultaten, eller blir provet ett komplement till betygen?
Gäst

Re: Hur svåra är dessa prov? [Antagningsprov]

Inlägg av Gäst »

Alla som klarar intagningsprovet kommer in. Betygen betyder ingenting. Gränsen var 50 procent men kan ha ändrats. Speciella böcker på dålig engelska finns och besvarar alla frågor som kan komma på provet.
Skriv svar