Påverkar studieort möjligheterna till AT?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Nuukeer
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 okt 2016, 20:53

Påverkar studieort möjligheterna till AT?

Inlägg av Nuukeer »

Hur påverkar valet av studieort möjligheterna till att skaffa sig AT-tjänstgöring vid olika orter? Mer specifikt, om jag söker in på KI, hur påverkas möjligheterna till att göra min AT-tjänstgöring i Norrland jämfört med om jag läser i Umeå? Är det via kontakter som tjänsterna tillsätts? Sådant kan jag tänka mig blir lite svårare med avseende på Norrland om jag läser på KI.

Edit: Jag undrar det motsvarande för de kliniska terminerna. Hur stora är valmöjligheterna beträffande vilket sjukhus man gör klinen på? Är man helt och hållet på valt sjukhus under klinen eller åker man till universitetet någon gång ibland under dessa terminer? Påverkar val av sjukhus nämnvärt hur bra det ser ut på CV:t, är det något som rekryterare lägger någon större vikt på? Är det vissa AT-tjänster (eller sjukhus att göra de kliniska terminerna på) som är mer eftertraktade för att de är påtagligt "bättre" ur några viktiga aspekter (som inte är upp till personlig smak, tex läge)?

Jag behöver knappast några fullständiga svar på dessa frågor, men kanske antydningar om i vilken riktning svaret ligger eller länkar till ytterligare resurser.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Studieort och ort vid AT-tjänst

Inlägg av Nils »

Mitt intryck är att vad som står i examensdokumentet inte spelar roll. Däremot kan det hända att du på orten har möjlighet att göra ett bra intryck, nätverka och så vidare, vilket kan spela en stor roll.
Skriv svar