Vad ska jag göra för att bli antagen i Lund?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Martin06

Vad ska jag göra för att bli antagen i Lund?

Inlägg av Martin06 »

Hej,
Jag gick ut gymnasiet 2006 med MVG i alla ämnen förutom ett VG i Engelska B.

Jag läste biomedicin i Lund efter studenten och tog min magisterexamen 2010. Idag, 6 år senare funderar jag på att läsa läkarutbildningen i Lunds universitet.

Min fråga lyder:

Vad ska jag göra för att bli antagen till läkarutbildningen i Lund?

Tusen tack för hjälpen,

Bästa hälsningar,
Martin
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

För att bli antagen till Lunds universitet

Inlägg av Tesla »

Det är bara för dig att söka när ansökningsperioden inför VT17 öppnar nu i höst. Eller har jag missuppfattat någonting? Du har behörigheten och tillräckliga betyg.
Bee

Komma in i läkarutbildningen

Inlägg av Bee »

Du ska söka till läkarutbildningen via antagning.se :) (om det var svar på din fråga?)
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

För att bli antagen till Lunds universitet

Inlägg av Hakke1 »

Precis som Tesla säger är det nog bara för dig att söka - med dina betyg lär du komma in i Lund. Då ansökningarna för HT16 stängt (antagning.se) får du vänta till i höst för att söka till VT17. Lycka till! Det är en väldigt rolig utbildning och du kan säkert tillgodogöra dig moment från din biomedicinska utbildning :ja:
Martin06

För att bli antagen till Lunds universitet

Inlägg av Martin06 »

Hej,

Tack för era svar.

Behöver jag läsa upp engelska B? Jag har bara ett VG i kursen.

Tack,

Martin
Lundabo

För att bli antagen till Lunds universitet

Inlägg av Lundabo »

Nej, det behöver du inte. Dina betyg är bra nog. Välkommen till Lund!
Martin06

För att bli antagen till Lunds universitet

Inlägg av Martin06 »

Hej igen,

Det var goda nyheter det :)

Jag bli väldigt lycklig om jag kommer in vt 2017.

Tack för informationen,

Bästa hälsningar,
Martin
Sami

Komma in i läkarutbildningen

Inlägg av Sami »

Hej,

Du har inte nämnt vilken linje du läste på gymnasiet. Jag antar att du är behörig att söka till läkarprogrammet.
Har du skrivit hp tidigare? Om inte så gör det till hösten.
Sedan kan du även se till att ha fullpott på meritpoäng dvs 2.5 p. Detta kan du få om du har läst Matte 5 eller högre (motsvarande Matte E eller högre), Engelska 6 och 7 ( motsvarande B och C) samt språk kurser från steg 3 och uppåt. Har du inte dessa kurser så kan du läsa dem till hösten. Då är betyget inte viktigt utan det räcker med att du klarar kurserna. Och slutligen, detta är inte prio, läsa upp betyget i Engelska B. Jag tycker att det sistnämnda inte är nödvändigt. Lycka till!
Skriv svar