Mina betyg räcker inte... Ge upp? Plugga utomlands?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

Mina betyg räcker inte... Ge upp? Plugga utomlands?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ska snart ta studenten och kommer gå ut med 19,8 i snitt. Som ni ser räcker inte mina betyg till att bli antagen i Sverige men jag vill helst plugga här.

Så min fråga är, vad ska jag göra? Ska jag ge upp eller plugga utomlands i Polen typ? Vad kan jag göra för att kunna studera i Sverige?

Har redan gjort högskoleprovet och vill komplettera upp betygen på Komvux men vet inte hur man gör och om det går?

Kan någon snälla hjälpa mig.

Tack så mycket.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Mina betyg..

Inlägg av Hakke1 »

Tjena gäst!

Alt 1: Satsa stenhårt på HP-plugg! Med 1.7 ska du iaf kunna komma in på någon ort.
Alt 2: Om du har ett HP kring 1.5 => sök PIL på KI! De tillsätter 1/3 av sina platser (52-54 platser) via denna kvot.
Gäst

Mina betyg..

Inlägg av Gäst »

Har redan gjort högskoleprovet och fick 1,1 första gången. Ska jag satsa på Hp?

Kan någon snälla hjälpa mig. :ledsen:

Tack så mycket.
bee

Mina betyg..

Inlägg av bee »

NEJ. Satsa på högskoleprovet. Satsa. Satsa. Satsa.
duvetvem

Mina betyg..

Inlägg av duvetvem »

Satsa på högskoleprovet. Det är 100ggr mer värt det att plugga 1 år inför HP än 6 år i Polen.
Gast

Mina betyg..

Inlägg av Gast »

Satsa på högskoleprovet! Jag fick 1.3 första gången och kom till slut upp till 1.8 efter ett antal försök :ler: att kolla på PIL och Umeås alternativa urval kan ju också vara en idé!
Eli

Mina betyg..

Inlägg av Eli »

Enligt mig också lätt värt att vänta med att komma in och istället satsa på HP. Om du vill läsa i Sverige. Personligen hade jag inte velat läsa utomlands med tanke på hur bra jag tycker det är på GU och vad jag har hört från vänner som pluggar utomlands. Men många är nöjda och trivs bra, jag tror bara inte jag skulle göra det. Men tänk på att det är olika, känn efter själv om du vill testa att plugga utomlands eller om det känns ok för dig att jobba på att höja hp och försöka komma in här hemma.
Skriv svar