Akut hjälp - höja meriter eller gå annan utbildning?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
anonym

Akut hjälp - höja meriter eller gå annan utbildning?

Inlägg av anonym »

Hejsan jag måste ta ett viktigt beslut och behöver all hjälp jag kan få. Jag har 21.30 i betyg och kom inte in på läkarlinjen detta året. Jag vet inte om jag kommer in nu till våren och hoppas på att ni ska hjälpa mig. Mina föräldrar är emot att jag väntar med att söka för att de tror att jag inte kommer att komma in och därför kommer jag kasta bort en termin. Nu när jag sökt till läkarlinjen hamnade jag på reserv mellan 80-160 vilket innebär att jag inte kommer ha någon chans till våren. Jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska vänta eller om jag ska börja plugga något annat eller flytta utomlands. Be om ursäkt ifall mitt inlägg är flummigt men behöver verkligen all hjälp. Jag ser inte mig själv plugga något annat än läkare :ledsen:
Ebi

akut hjälp

Inlägg av Ebi »

Ditt största problem i det du skriver tycks vara dina föräldrar, eller åtminstone så som du beskriver att de hanterar situationen. Jag vet att det kan vara svårt när man inte testat på det så ofta, men det första du ska göra är att sluta lyssna på vad de tycker och tänker.

Så nu när den saken är ur världen kanske du kan börja tänka själv lite klarare.

Det är sannerligen ingen hets med något alls. Jag gissar att jag är lite av ett extremt exempel men kanske kan illustrera ur ohetsigt det verkligen är. Jag är 34år, har pluggat lite blandade grejer under typ 8år på olika universitet, rest runt i världen under ngr år, haft en del olika jobb, bränt nästan ett år på WoW när de släpptes, nästan tappat CSN på att jag krökade way mkt under en termin i Uppsala, etc etc.

Hursom, nu börjar jag på läkarbanan till hösten och siktar på att lägga de 330hp till de 500hp jag redan har. Sannolikt blir jag farsa på vägen med.

Jag lever och har det bra. Det är ingen hets med något.
advice

akut hjälp

Inlägg av advice »

Satsa på högskoleprovet? :blinkar:
Gäst

akut hjälp

Inlägg av Gäst »

Ebi, du är fan kung.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

akut hjälp

Inlägg av Crayon »

Sök till våren du, har du de nya gymnasiebetygen tycker jag att du borde ha god chans på flera universitet då. En termin hit eller dit spelar absolut ingen roll i slutändan. Vill du blidka dina föräldrar något kan du ju försöka göra något som ger meriter inför framtiden under tiden.
Anonym

akut hjälp

Inlägg av Anonym »

Okej så jag ska börja på något för att ha något att göra. Jag tänkte sjuksköterska för är väldigt intresserad av vården. Alltså det är svårt att förklara situationen men jag måste på något sätt göra något. Jag har inte rätt till mer undervisning om jag ska plugga upp mina betyg jag vet heller inte ifall jag kan fp något bidrag medan jag är hemma.

Jag har inte läst engelska 7 istället har jag läst matte 5 där jag fick B. Men ifall jag pluggar engelsks 7 och får A där räknas det som kompleterande ? Kommer det höja mitt snitt ?
Kistud

akut hjälp

Inlägg av Kistud »

Nej det kommer inte hjälpa att plugga upp några få betyg för då är du i annan kvot (BII) o då behövs i princip max. Du kommer in på våren någonstans i sverige de lovar jag (örebro, linkö, umeå)
Plugga upp om du vill, de skadar inte för då kan du söka i två kvoter. Men de hjälper inte som sagt om du inte går all in då max behövs för BII kvoten.

Jag antar att du har 21.3 BIEX
anonym

akut hjälp

Inlägg av anonym »

Tack för hjälpen :) ja Biex
Men tycker ni att jag ska satsa på hp eller börja på någon kurs/utbildning.

Jag har inte läst engelska 7 alls hamnar jag i den kompletteringskvoten om jag läser det nu??
Om jag nu hamnar i kompletteringskvoten förlorar jag min plats i BIEX??
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

akut hjälp

Inlägg av Tesla »

Om du läser upp ett betyg som inte är med i ditt "slutbetyg" så räknas det inte med ifall det inte är meritpoängsgivande, dvs. att du meritpoängskompletterar. Så ifall du läser engelska 7 och erhåller merit från det kommer du att hamna i kompletteringskvoten - om du inte erhåller merit från kursen kommer den inte att räknas med alls i snittet. Du kan inte längre läsa upp betygen via t.ex. komvux men det du kan göra är prövningar. Då skriver du i princip ett nationellt prov och erhåller ett betyg efter det. Ifall du vill läsa upp dina betyg kan du läsa mer om prövningar här: http://www.skolverket.se/bedomning/prov ... an-1.10305 - observera att kommunerna varje prövningstillfälle oftast tar ut en avgift på 500 kronor.

Ditt andra alternativ är att satsa på högskoleprovet, det finns här flera sidor som hjälper dig men de kostar ofta pengar. Mitt råd till dig är att kontakta de som gör HP i Umeå och be dem skicka gamla prov alternativt skriva ut dem och bara nöta samt analysera dina fel. Det kryllar av tips till HP på nätet så googla runt lite bara.

Ditt tredje alternativ är att vänta och jobba/studera något annat i väntan på vårterminen. Även om du har goda chanser att komma in skulle jag inte tagit risken - men hur viktigt det är för dig att börja just till våren kan bara du svara på. Du kan ju alltid kombinera ex. lite HP plugg med jobb/högskolestudier?


Avslutningsvis är det bara du som vet hur ambitiös du är och hur viktigt detta är för dig. Är det läkare i Sverige till våren som gäller, punkt slut? Isåfall skulle i alla fall jag se till att höja mina chanser till antagning ytterligare. Att börja läsa på ett program om man är HELT SÄKER på att man kommer att hoppa av den tycker jag personligen är jättedåligt då du ockuperar någon annans plats som(förhoppningsvis) skulle fullföljt hela utbildningen för att arbeta med det och inte bara använda det som tidsfördriv. Är du intresserad av vården finns det gott om enstaka kurser som bara sträcker sig över en termin i skillnad för ssk-programmets 3 år.

Lycka till!

(Skrivet från mobilen)
Anonym

akut hjälp

Inlägg av Anonym »

Precis så tänker jag med. Men jag tänker också på att jag kanske inte kommer in och då förlorar jag min plats där och hamnar ett år efter ...
Skriv svar