Borde jag stryka läkarutb?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Kal

Borde jag stryka läkarutb?

Inlägg av Kal »

Jag bor i Sthlm och kommer undan billigt genom att snylta på föräldrarna som så många andra ungdomar gör. Har sökt till läkare vid KI, UU, ÖRE i den ordningen. Nu är det så att jag eventuellt bara kmmer in på Örebro med 1.75, och i vår kanske jag istället kan komma in på KI eller uppsala (göra hp igen, dessutom göra PIL). Att dra till Örebro hade kostat väldigt mkt...vas tycker ni?
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Borde jag stryka läkarutb?

Inlägg av svante »

Det är en så personlig sak att andras svar knappast hjälper.
Men här är ett par punkter där du bör fundera på.
- Boende, kolla hur mkt det kostar i örebro och hur svårt det är att få tag på lägenhet
- Individualism / frihet, hur mkt värderar du att få bo själv stå på egna ben? (som du gör på egen ort och egen lya)
- Ekonomi, hur mkt dyrare/billigare skulle det vara där/här? SL-kortet är dyrt men å andra sidan kanske du kan spara pengar genom att bo hemma etc.
- Logistik, Har du saker du ska göra i stockholm ofta? hur bekvämt är det med tåg/buss och hur ofta skulle det behövas.
- Hobby, har du båt/sport/scout/volontär/företag etc i stockholm och finns det ersättningar eller annat i örebro?
- Socialt, vill du skapa nya nätverk och bredda dig lite eller är du bekväm och inte vill skiljas från vänner / kära?
Kal

Borde jag stryka läkarutb?

Inlägg av Kal »

Rent ekonomiskt är det bättre att stanna hemma, och att flytta hemifrån som 18 åring känns tidigt, visst hade jag börjat läkarprogrammet ett halvår tidigare i örebro men är det verkligen värt att ta studielån, skilja sig från vänner osv för? Är det någon mer som tycker det låter som en bra anl att vänta ett halvår?
Steff

Borde jag stryka läkarutb?

Inlägg av Steff »

Tycker definitivt att du borde vänta. Allt blir så mycket enklare när man kan bo kvar på "sin" ort, där man har stödet från familj och vänner.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Borde jag stryka läkarutb?

Inlägg av svante »

Det låter helt klart rimligt. Sen det där med att inte ta studielån låter däremot osmart.
Räntan på studielånet kommer sänkas till under 1% om den inte redan är det.
Ett sånt lån får du inte tag i så lätt. Jag skulle nog ta ut dem pengarna iaf och antingen leva lite, resa etc eller spara.
Kipp

Borde jag stryka läkarutb?

Inlägg av Kipp »

Är läkarstudent på KI. Jag skulle säga att du definitivt borde dra till örebro. Det är värt erfarenheten och 4 månader där borta är inte så farligt. DU kommer lära dig MYCKET och det kommer hjälpa dig när du väl börjar med det aningen tyngre plugget vid KI. Har själv varit på uppsala tidigare och kan säga att det hjälpte då KI's 2 första terminer verkligen är lite köttigare. Dessutom kan det hända att du inte får bättre eller inte det går med PIL, då har du bara kastat ett halvår. Nej, gå till örebro eller uppsala! Du kommer absolut inte ångra det för det är bara en massa kul. Du kommer älska läkarprogrammet, bästa jag gjort i mitt liv.
Gäst

Borde jag stryka läkarutb?

Inlägg av Gäst »

Vill bara flika in att jag inte håller med Kipp - du "kastar" inte bort ett halvår. Jag väntade 1,5 år efter gymnasiet och arbetade inom vården, läste enstaka kurser och reste och under den tiden utvecklades och fick erfarenheter som läkarprogrammet aldrig hade kunnat ge mig.

Sen det här att man ska börja på ett 5,5 års program bara för att fördriva tiden får mig(nästan) att vilja införa terminsavgifter...


Kort sagt: Fråga dig själv, efter du vägt de faktorer som Svante postade ovan mot varandra, vad du vill. Blir svaret att det är KI du vill till så vänta till VT 16 - om du emellertid är osäker på vad du vill så ge Örebro ett försök. Börja bara inte ett program fastän du är fast besluten på att lämna det efter 1 termin.


Lycka till! :- )
Skriv svar