Vad ska jag göra?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

Vad ska jag göra?

Inlägg av Gäst »

Hejsan, jag har räknat ut mitt snitt nu och ligger på 21.35, jag vill plugga till läkare. Det är något som jag verkligen vill. Varje person som jag har sökt hjälp hos har mer försökt ändra mina mål. Men jag är fast besluten om att jag vill blir läkare. Jag vill plugga upp mina betyg och det gör jag genom prövning. Vilket jag tänker göra men är orolig för att mina chanser i Biex kommer att minska ? eller att jag inte ens finns med i den kvoten. Sen har jag inte gjort högskoleprovet, men jag ska göra det till höst, men jag känner att för mig är det kanske bättre att göra prövningar. Men varje person ( ja till och med syv) får det att låta omöjligt. kan jag göra prövning på distans ? eller på min gamla gymnasieskola ? alltså hur gör jag ?

Jag känner mig väldigt ledsen och förvirrad och har påtryckning från alla håll. Jag tar emot all hjälp :glad: :glad:

Eftersom jag inte kommer komma in nu till höst och inte har ett arbete så vill jag göra något. Jag vill inte sitta hemma och vänta, jag har inte någon säker plats på läkarlinjen så för mig är det viktigt att göra något. Jag ska göra högskoleprovet men måste träna till det. Vad ska jag göra vad är bäst för mig ??????
Gäst

vad ska jag göra

Inlägg av Gäst »

Vet du att du vad vill och är redo att investera tid och ork för att uppnå det ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna bli en duktig läkare.

Prövningar gör du inte "distans" utan på plats. Det är som att gå och skriva ett nationellt prov ungefär. Framförallt söker du till prövningar via Komvux men även din gamla gymnasieskola kan anordna prövning. Nackdelen med prövning är att det kostar cirka 500 kr/prövning och ofta finns det bara ca. två tillfällen per termin. Du kan emellertid göra prövningar även i andra kommuner ifall du vill pröva av fler betyg på en termin.

Om en prövning är svårt är individuellt. Tänk dig att det är ett nationellt prov i ämnet, låter det svårt? FÖrhoppningsvis kan du, eftersom du läst kursen, redan det mesta.

Vidare så försvinner du aldrig från någon kvot. Du kommer bara att söka i fler; att pröva/göra HP kan således ALDRIG försämra dina chanser.


Mitt tips till dig är att påbörja prövningar under hösten samt plugga till HP. Du fortsätter så i den takt du orkar/förmår tills dess att du antingen har fått tillräckligt högt betygssnitt i B2 kvoten eller HP kvoten.

Lycka till!
Lisa Johansson
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:12

vad ska jag göra

Inlägg av Lisa Johansson »

Hej! jag tycker att du bör ställa din fråga på http://www.fragasyv.se där riktiga studie- och yrkesvägledare svarar - du får snabbt svar från en behörig studie- och yrkesvägledare. Du skriver att till och med syv inte är uppmuntrande - med syv är också en person med sina egna åsikter, erfarenheter. Det finns andra syv-ar som kanske kan ge helt andra tips. Bra att få "second opinion" och även "tredje och fjärde... opinion". Fråga alla överallt & lyssna på alla men sen bestämmer du givetvis själv vilka av råden du vill använda dig av. Lycka till önskar jag dig! Lisa J.
Gäst

vad ska jag göra

Inlägg av Gäst »

Hejsan, tack för tipsen. Jag har funderat på att söka utomlands något som mina föräldrar är helt emot. Jag vill verkligen bli läkare och tänker försöka i sverige, men det låter väldigt omöjligt. Känner en person som väntade 5 år innan hon kom in på läkarlinjen och det känns väldigt jobbigt att behöva vänta så länge, därför tänker jag mig utomlands. Men att plugga utomlands har ju självklart många nackdelar. Samtidigt vet jag inte hur länge jag får vänta i Sverige för att komma in och kanske hinner jag till och med att bli färdigutbildad innan jag kommer in i sverige

Förresten är det någon som vet ifall man kan söka till läkarlinjen i Danmark till våren ??
Enannangast

vad ska jag göra

Inlägg av Enannangast »

Hej,
Kul att du vet vad du vill, och att det är att plugga till och bli läkare!

Kan tyvärr inte tillföra något om prövningar, men borde det inte vara så att man enbart kan höja betygen o inte sänka? Vore iaf bäst så...

Skulle definitivt testa att göra högskoleprovet, både en och två gånger, innan jag sökte mig utomlands, men det är jag det. Kan i så fall vara bra att ta hjälp av någon höskoleprovsexpert - det finns flera - för att få så högt resultat som möjligt. Har en bekant som gjorde det o fick nog högt resultat för att komma in på läkarprogrammet, även om det tog en termin (eller kanske två) extra. Man behöver inte alltid ha så bråttom, även om det känns så i yngre ålders (som jag gissar att du är :blinkar: ); du ska ju jobba som läkare länge...

Lycka till hursomhelst!
Guest

vad ska jag göra

Inlägg av Guest »

Hej!

Tycker absolut att du ska göra prövningar om du vill öka dina chanser så du hamnar i BII-kvoten. I vissa kommuner får man göra första prövningen i varje kurs gratis och vill man göra fler kostar det 500 kr (t ex. om man inte får det betyg man vill ha och vill göra om).

Samtidigt är det ju inte alls omöjligt att dina betyg räcker i BI eller BIEX till våren 2016 i Göteborg, Örebro eller Umeå (enligt våren 2015, och gränserna tros sänkas eller förbli ungefär samma enl. Nils.). Ligger själv på 21,04 och hoppas på att komma in till våren men ska även göra prövningar :)

Lycka till!!
Gäst

vad ska jag göra

Inlägg av Gäst »

jo jag ska göra prövningar jag har inget att förlora på det. Men samtidigt vill jag också plugga till hp. är det någon som har gjort prövningar ? hur var prövningarna ?

någon som vet något om Danmark ?
Gäst

vad ska jag göra

Inlägg av Gäst »

Jag har gjort prövningar och det är som den första skribenten sade: Som ett nationellt prov.

T.ex. matematik: skriva ett nationellt prov(del med miniräknare, del utan samt muntlig del).
ex. svenska/engelska: Skriva ett arbete och skicka in, skriva ett nationellt prov, göra muntliga nationella + redovisa två/böcker
ex. kemi/fysik/biologi: Skriva ett nationellt prov samt genomföra några laborationer

Som sagt, en prövning är som att hoppa över lektionerna och gå direkt på proven; du gör bara det obligatoriska. Google bara på "prövning + din kommuns namn" så finns nog information tillgängligt där du kan se pris etc.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Vad ska jag göra?

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Förresten är det någon som vet ifall man kan söka till läkarlinjen i Danmark till våren ??
Ansökningar till Danmarks vårterminer skickas in tidigt under våren under föregående år. Samma sak med Norge.

Jag skulle för övrigt gissa att 21,35 räcker inför VT16. Det hade räckt VT15 och det finns just nu ingenting som tyder på att gränserna blir högre inför VT16, snarare tvärtom.
http://läkarstudent.se/antagning.html#biex
Skriv svar