Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Vetinte

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Vetinte »

Har beslutsångest för tillfället. Finns inget annat program jag kan tänka mig att läsa än läkarprogrammet, men har endast ett HP som tar mig in på Lkpng eller Örebro. Men...det är så långt bort. Familjen, vännerna och flickvännen får jag lämna kvar hemma och det känns tungt. Dessa orter ligger 2 timmar från mig för tillfället...jag har ingen aning vad jag ska ta mig till. Känner dessutom ingen i Örebro och kommer ha det jävligt knivigt ekonomiskt. Känner bara för att ge upp och inte söka någonting och jobba något skitjobb fastän jag har högre ambitioner. Ansökan stänger ikväll...
Gäst

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Gäst »

Pga att Örebro och Linköping är städer folk flyttar till för att plugga så är det många som kommer börja där och inte känner till något eller någon om staden, så du är absolut inte ensam. Det blir ofta en mycket bättre gemenskap och klassammanhållning då än i städer som Stockholm där många redan har haft sina umgängeskretsar sedan dagis.

Sedan är det alltid ett plus att det är mycket billigare att bo och plugga i Örebro eller Linköping än om man pluggar i städer som Uppsala, Lund och Stockholm för att det är billigare med bostad och transport.
Vetinte

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Vetinte »

Visst låter det som gröna skogar men vet inte hur det blir i realiteten. Svårt att lämna sitt liv bara sådär.
Gäst

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Gäst »

Jag var i samma sits som du. Jag började, men hoppade sedan av. Efter att ha kämpat ett halvår kan jag nu börja där jag ville helst ville in. Enligt mig är saker som bostad och familj otroligt viktigt. Du säger att du har "högre ambitioner" - det rör sig om ett halvår/år av plugg för att säkra din plats på ett annat lärosäte(under tiden kan du ju dessutom resa och tjäna pengar).

Sen är ju alla olika. Enligt mig är det ju emellertid ändå minst 5,5 år du ska vara på den orten. Ett år av arbetande/resande är ett helt OK pris att betala för att få det på just den orten du vill enligt mig
Gäst

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Gäst »

Vet inte var du bor, men alltså 2 timmar är ju iiiiiingenting. Du kan ju utan problem åka hem varenda helg om du vill det.

Sökte du?
Vetinte

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Vetinte »

Jag sökte och jag kommer med största sannolikhet in. Får se hur jag löser det, men mitt ljuva hem kommer jag onekligen sakna!
Oskarkb
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 apr 2015, 16:09

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Oskarkb »

Kul att du sökte!
Jag förstår till fullo vad du menar. Familj, flickvän, lägenhet, kompisar, restauranger, fet plånbok, nöjen... Allt detta kommer du behöva kompromissa på. Jag tyckte det i början var en helt ohållbar situation när jag flyttade från mina kära stad och min heltidstjänst som tandläkarassistent. Varför göra sig av med så mycket värdefull last?!

Men att leva som student kommer vara den bästa tiden i ditt liv och som student reser du lätt. Det var/är under min studieperiod jag verkligen har börjat resan av förståelse vad som är viktigt i livet. Jag har aldrig ägt så lite prylar men samtidigt aldrig haft så många kontakter och vänner.
I alla studentstäder så finns det studenter som arbetar aktivt för att du redan från dag ett ska känna dig välkommen till både staden och ditt presumtiva kompisgäng. Efter en-två veckor kommer du vara trött på socialt umgänge och nästan be om en paus hehe.

Sen dilemmat med familj och flickvän är ju bara något att lösa! Skype fungerar utmärkt att hålla kontakt med familjen de helger de/du inte hälsar på. Flickvännen får helt enkelt också lära sig att kompromissa och uppoffra. För det är ju lite vad ett förhållande handlar om...
Kanske försöka hitta en liten stad på mitten där ni kan träffas?
Senast redigerad av Oskarkb den 29 apr 2015, 11:57, redigerad totalt 1 gånger.
Vetinte

Vågar jag söka till Örebro eller Linköping?

Inlägg av Vetinte »

Oskarkb skrev:Kul att du sökte!
Jag förstår till fullo vad du menar. Familj, flickvän, lägenhet, kompisar, restauranger, fet plånbok, nöjen... Allt detta kommer du behöva kompromissa på. Jag tyckte det i början var en helt ohållbar situation. Varför göra sig av med så mycket värdefull last?!

Men att leva som student kommer vara den bästa tiden i ditt liv och som student reser du lätt. Det var/är under min studieperiod jag verkligen har börjat resan av förståelse vad som är viktigt i livet. Jag har aldrig ägt så lite prylar men samtidigt aldrig haft så många kontakter och vänner.
I alla studentstäder så finns det studenter som arbetar aktivt för att du redan från dag ett ska känna dig välkommen till både staden och ditt presumtiva kompisgäng. Efter en-två veckor kommer du vara trött på socialt umgänge och nästan be om en paus hehe.

Sen dilemmat med familj och flickvän är ju bara något att lösa! Skype fungerar utmärkt att hålla kontakt med familjen de helger de/du inte hälsar på. Flickvännen får helt enkelt också lära sig att kompromissa och uppoffra. För det är ju lite vad ett förhållande handlar om...
Kanske försöka hitta en liten stad på mitten där ni kan träffas?
Det är lite det som är jobbigt - att lämna allt bakom sig och se nya människor och nytt folk som sin nya "familj". Sedan är man givetvis även skraj inför arbetsbördan på läkarprogrammet...men jag får väl klura ut nåt, som du säger:)
Skriv svar