21.7 i betyg, hur ska jag göra?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Gäst

21.7 i betyg, hur ska jag göra?

Inlägg av Gäst »

Hejsan för mig spelar det ingen roll var jag kommer in har 21.7 i betyg. Jag vet att jag kommer inte komma in till höst. Men till vår har jag kanske en chans. Är det viktigt att jag rangordnar eller spelar det ingen roll? Tycker ni att jag ska söka till ett land utanför Sverige eller vänta ?
KIkk

rangordna

Inlägg av KIkk »

är det Biex betyg? då kommer du in. BI? kommer också in. Söka utomlands? ALDRIG!!!!! VÄNTA

du kommer in va inte orolig.
KI först såklart. Sedan skulle jag säga Uppsala eller lund.
Gäst

rangordna

Inlägg av Gäst »

tack :glad: blev glad vill verkligen inte söka utomlands. Jag har dumt nog aldrig skrivit högskoleprovet men har varit upptagen och glömt bort det. Så är rädd att det ska påverka. Det är något som har fått mig att fundera väldigt mycket. Ja BIEX, men tror du jag kommer in till höst eller vår ??
Gäst

rangordna

Inlägg av Gäst »

Jag måste skriva igen för att se att jag har förstått det rätt men så det spelar ingen roll hur jag rangordnar mina val ? Jag ska inte ha det universitet som jag har stört chans att komma in i som nummer 1 utan den jag helst vill gå på. För som sagt det spelar ingen roll var jag kommer in. :glad:
Kikk

rangordna

Inlägg av Kikk »

Nej du ska inte rangordna efter vad du tror du har chans att komma in, ordna efter det du vill.
Låt säga att du har 21.0 och en annan person också har det. du söker Ki som förstaval och uppsala som andraval. Den andra personen söker endast till uppsala och har därmed det som förstaval. Vi säger att dina 21.0 inte räckte till KI, då kommer systemet automatiskt försöka få in dig i ditt andraval och om det inte går fortsätter den ner i ordningslistan. Iallafall så kommer systemet nu att försöka med ditt andraval, dvs uppsala. Men bara för att du har det som andraval och den andra personen som förstaval betyder det ej att han får förtur. Nej. Ni har EXAKT samma chans att komma in. Om det bara finns en plats kvar i uppsala så kommer systemet att lotta mellan ni två med exakt samma betyg.

Så nu vet du det :)
Rangordna efter det du vill, det kommer inte försämra dona chanser för de lägre satta lärosäten.

Ps.som du sa har du inget HP, det betyder att om den andra personen i detta scenario har ett HP resultat, låt säga (0.1, vilket är omöjligt dåligt) så kommer den personen att hamna före dig i antagningen!
Detta då det använs HP-urskiljning för personer med samma betyg!!! Dvs när betygen är lika kollar de på vem som har bäst HP. Även ett kasst HP är bättre än inget.

Välj KI! För din framtids skull
Kikk

rangordna

Inlägg av Kikk »

Och ja, du kommer in. Kanske inte i de populäraste (KI, lund), men någonstans. Dock skulle jag rekommendera att du söker om på nytt under våren, då kommer du nog även in på de populäraste om du nu lyckad få 21.7
Gäst

rangordna

Inlägg av Gäst »

Tack vännen snällt att du svarade :glad: nu vet jag det. Synd att jag inte gjorde HP...
Kan säga att jag har varit anmäld en gång( förra året )men åkte på en förkylning så kunde inte ta mig någonstans ...
Skriv svar