Kursortsval - var bör jag ansöka?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
SnurrigBoll

Kursortsval - var bör jag ansöka?

Inlägg av SnurrigBoll »

Halloj alla glada!

Jag är en framtida läkarstudent som står inför lite av ett lyxproblem. Jag kan bli antagen till samtliga läkarprogram i Svea Rike. Då jag har familj och vidare ca en timma från Göteborg, har jag länge sett det som det självklara valet av lärosäte, har även min vänner som läser där som är nöjda med valet. Jag har tidigare hört att det inte skulle vara någon skillnad i kvalité mellan de olika lärosätena, men nu när det börjar dra ihop sig mot sökningstider har jag träffat ett antal personer som menat att detta inte är helt sant. Därför har jag nu börjat fundera på ifall det kanske är dumt att välja Göteborg bara för att det är närmast och lättast för mig.

Det bör tilläggas att jag har bostadskötid i Göteborg så jag kommer kunna få boende där, vilket jag inte lika lätt kommer kunna få någon annanstans.

De lärosäten jag funderar över är KI eventuellt Uppsala, KI eftersom de har högst anseende forskningsmässigt, och Uppsala för studentlivet.

Vad anser ni om de olika utbildningarna? Är det bättre att plugga där man har anknytningar, eller finns det kanske till och med fördelar att söka sig någonstans nytt?

Tack på förhand!
Jspr

Kursortsval

Inlägg av Jspr »

Det är klart att det finns fördelar både med att söka sig bort och att hålla sig hemmavid. Beror lite på personlighet och vilka förutsättningarna är där du befinner dig.

På det stora hela är det ju fantastiskt att åtminstone under en period bo i en studentstad. Om du tror att du skulle uppskatta den typen av tillvaro kan jag inte annat än rekommendera det. Det skulle nog övertrumfa övriga skäl imo.

Annars kan det t ex vara så att man är uppvuxen i ett hem som det har varit svårt att frigöra sig från av olika skäl. Då kan en flytt till en annan stad vara guld för ens personliga utveckling (bli vuxen eller vad man kallar det). Samt att om man fortsätter röra sig i sina invanda kretsar hemma blir det svårt att skapa sig själv på nytt då ens omgivning hela tiden påminner en om vem man var förr. Vår omgivning påverkar oss kraftfullt hela tiden och det kan gå åt båda hållen, utvecklande eller inte utvecklande.

Det kan vara stora ekonomiska och bekvämlighetsmässigt fördelaktiga aspekter att bo kvar där man är ifrån. Tror du att det kommer vara en faktor så är det ett argument för att stanna.

Till syvende handlar det om vad du känner personligen. Same good old, eller new and fresh?
Skriv svar