Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Vad är bäst för forskning - läkare eller biomedicin?

Rankingar, möjligheter, studentliv, studieavgifter, et cetera.

23 dec 2016, 14:46

Hej, är helt inställd på att det är forskning som jag vill syssla med i framtiden och jag har kollat igenom kursplanerna för både läkarprogrammet och biomedicin där det senare känns mer lockande.

Men sen får man ju höra om arbetsmarknaden för biomedicinare och att läkare har minst lika bra möjligheter till forskning utöver möjligheterna att falla tillbaka på läkaryrket/öppna egen klinik och inte nog med det så är även lönen högre vid forskning för läkare generellt.

Mitt intresseområde inom forskning ligger främst i stamcellsforskningen och sen så kan man ju inte låta bli att fascineras av crispr-cas9 och möjligheterna där.

Kort sagt så vill jag inte veta saker utifrån samband/statistik, jag vill verkligen ner på djupet och förstå varför dessa samband existerar om någon hänger med på hur jag tänker.

Så utifrån detta, vad väljer ni för utbildning?

Har också kollat lite på olika specialiteter för läkare och fastnat lite för bl.a. klinisk kemi samt mikrobiologi, där borde det ju finnas goda möjligheter till egen forskning samtidigt som du har en trygg lön i ryggen. Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Tack för att ni tar er tid och God Jul på er :)
ecneicS
Blivande läkarstudent