Vilka orter har terminstentor respektive mindre tentor?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gäst

Vilka orter har terminstentor respektive mindre tentor?

Inlägg av Gäst »

Hejhej!
enkel fråga men ack så betydelsefull, vilka universitet kör terminstentor och vilka kör flera små?
av det jag läst har lund, KI och Linköping terminstentor medan uppsala och Örebro flera små. Hur ser det ut med Umeå och Göteborg?

sen läste jag äldre trådar om Örebro där flera ansåg att studietakten var extremt hög. Tom högre än ki. Stämmer det?
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

tentor och tempo

Inlägg av Hakke1 »

Hej Gäst! Snor mitt eget svar från en gammal tråd vad gäller KI:s tentor:

T1 = terminstenta på DFM1 (Den Friska Människan).
T2 = terminstenta på DFM2.
T3 = deltentor. Anatomi, neuro och patologi.
T4 = deltentor. Mikrobiologi/farmakologi, klinisk diagnostik. Avslutas med fyrterminstentan preklintentan.
T5-6 = medicinåret. Deltenta var 6:e vecka ungefär.
T7 = kirurgterminen. Terminstenta.
T8 = exjobb. Inga tentor.
T9 = neuro/psyk/öron-näsa-hals/ögon. Terminstenta.
T10 = Barn och obstetrik/gynekologi. Terminstenta på 22.5 hp (övriga 7.5 hp är studentvald kurs som har egna examinationssätt)
T11 = Deltenta Hälsa-miljö-samhällskursen. Sedan IST (integrerad sluttentamen) som skall vara sammanfattande för alla år, f.f.a. klinikdelen av utbildningen. Halva terminen är dock SVK:s och de har sina olika examinationssätt.
Eli

tentor och tempo

Inlägg av Eli »

Göteborg har inga terminstentor. Vi har tentor i slutet på varje kurs, eller flera deltentor på en kurs om kursen är lång. Hur många tentor per termin vi har kan variera, men vi tentar inte hela terminen på en gång.
studentumea

Vilka orter har terminstentor respektive mindre tentor?

Inlägg av studentumea »

Umeå har i stort sett enbart terminstentor, även under terminer med vitt skilda ämnen. Undantagen är att "Organsystemens struktur och funktion" löper över på T2 och T3 och har två tentor under T2 och sedan en tenta under T3 som omfattar hela kursen (1 och 1/2 termin), resterande del av T3 är en egen kurs med en egen tenta. T10 har man ingen tenta utan skriver examensarbete.
Skriv svar