Hjälp! Vilket lärosäte rekommenderar ni?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Hjälp! Vilket lärosäte rekommenderar ni?

Inlägg av Ecasson »

Hej, jag behöver rangordna mina val och behöver därmed lite hjälp.


Har bott i Malmö i snart 5 år och Lund borde kännas som ett naturligt val, men det finns 3 saker som inte passar mig angående Lund:

1) Ogillar staden och stämningen. Känner mig obekvämt varje gång jag befinner mig in Lund. Kan inte förklara varför det är så.
2) Studenters åldern. Har studerat i Lund i höstas och var omgiven av unga (18-21) år studenter. Kan inte ansluta mig med dem. Även när jag var 19 och började plugga på universitet var mina kamrater 25+. Är 24 år.
Har provat vara med om studentlivet in Lund men var helt omöjligt. Att supa ihjäl och förkläda sig i Snövitt är ett tryck jag kan inte bära.
3) Uppläget i Lund är jag inte så nöjd med heller.


När det gäller uppläget så känner jag att Uppsala, Örebro och Linköping har det bästa. Örebro och Linköping utesluter jag eftersom de kör hårt på PBL och de är små städer, vilket jag vill helst undvika.


Uppsala känner dock det bästa alternativet upplägg-och studiemässigt. Gillar uppläget, gillar dessutom det faktumet att PBL är en lagom del. Men frågan är... hur ska jag trivas i staden när den är väl en studentstad? Har för mig att studenterna är äldre i Uppsala än i Lund i alla fall, men festandet och studentlivsstämningen kvarstår.


På tal om Karolinska räcker betyget inte till höstantagningen, förmodligen till vårterminen så därför räknar jag inte KI med. Fokuset på biokemi och cellbiologi är dock något som gör mig ifrågasätta KI för min situation.

Göteborg känns någorlunda det andra valet för mig. Göteborg är ett stor stad, inte så studentlivspräglad, inget PBL. Det enda som jag inte gillar är upplägget.

En viktig aspekt som borde nämnas är att jag leder av en kronisk sjudom och borde välja således den minst kalla platsen för att bo i de kommande år. + 2-3 grader på vinter skulle göra en stor skillnad för mig.

Alltså:

1. Uppsala (+ upplägget, + magkänsla,
- studentstad, - vädret)
2. Göteborg (+ storstad, + inte studentlivinriktat
- upplägget, - vädret)
3. Lund (+ vädret
- studentliv, - uppläget, -staden)

Örebro, Linköping (små städer)
Umeå (för äckligt kallt)
KI (betyget räcker troligtvis inte till HT)


Hur skulle ni tänka på saken hade ni varit mig?
Tom

Hjälp! Vilket lärosäte rekommenderar ni?

Inlägg av Tom »

Du verkar uppenbarligen inte gilla upplägget på de flesta ställen verkar det som, så välj det stället där DU tror du kommer trivas bäst.

Uppsala är en väldigt trevlig stad och studentlivet är ganska så sofistikerat trots att det ses som en studentstad. Mindre overaller och maskerader och mer kostymer och klänningar med fina middagar och trevlig sång.
Anonym

Hjälp! Vilket lärosäte rekommenderar ni?

Inlägg av Anonym »

Vad menar du med att du inte gillar upplägget i Göteborg?
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Hjälp! Vilket lärosäte rekommenderar ni?

Inlägg av Ecasson »

Jag menar ämnena, deras utformning och omfattning.
gast

Hjälp! Vilket lärosäte rekommenderar ni?

Inlägg av gast »

Är du säker på att du ska bli läkare? Du verkar inte gilla människor eller medicin/kemi/biologi.

On topic är Lund och Uppsala nästan identiska vad gäller studentmiljö, har pluggat i båda orter. Gillar du inte stilen i Lund, gillar du inte den i Uppsala.

Lycka till
Anonym

Hjälp! Vilket lärosäte rekommenderar ni?

Inlägg av Anonym »

Ecasson skrev:Jag menar ämnena, deras utformning och omfattning.
Man läser samma ämnen på samtliga lärosäten och omfattningen av dessa ska vara likvärdig... Hur terminerna är upplagda är komplext och svårt att sätta sig in på förhand, t.ex. säger "Kirurgi" hela termin 8 inte så mycket på egen hand. Frågan om upplägg handlar snarare om PBL eller traditionell undervisning, Göteborg siktar huvudsakligen på det sistnämnda men med mindre inslag av PBL ibland. Vad man föredrar är en smaksak, själv förstår jag inte hur folk står ut med PBL, men smaken är som baken.
De "äldre" studenterna stod tydligen ut med dig när du var "ung", kanske finns det yngre människor som har en högre mognadsgrad som du trots allt kan "ansluta dig med". 24 är ingen ålder, du kommer ha kurskamrater närme 50, även om dessa är i kraftig minoritet.
Skriv svar