Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Lakarkungen
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2016, 19:46

Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land?

Inlägg av Lakarkungen »

Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land ska jag välja?

Jag vill betala så lite pengar som möjligt, men ändå ha en bra läkarutbildning som ger mig tillåtelse att arbeta som läkare inom EU och Sverige.

Det är billigt att bo i Polen, ungefär 3,5k SEK för ett 40 m2 rum, maten kostar 1k/månad, buss/tåg 200 kr/månad, el 500 kr/månad, internet 100 kr/månad.

Samtidigt kostar det ungefär 90.000 SEK varje år för bara kostnaden för utbildningen i Polen... Som jag har förstått det så håller Polen världsklass, mycket plugg och så... Mer än läkarprogrammet i Sverige som jag har förstått det.

Men jag vill inte ha en massa onödiga saker samtidigt som man inte bör kunna när man läser läkarprogrammet, jag vill mest ha dom nödvändiga sakerna.

Vilka länder ska jag välja mellan? Ett bra läkarprogram, billigt varje år för själva studierna, förhållandevis billigt att bo i det landet osv... (Inte Rumänien, har hört en massa dåliga saker om Rumänien så det skippar jag).

Hur mycket förväntas man plugga på läkarprogrammet utomlands, alltså självstudier om man exkluderar föreläsningar osv.

Hjälp mig Nils, alla moderatorer och alla andra... Var ska jag läsa? Mvh
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land?

Inlägg av Nils »

Hej,

Om du vill slippa studieavgifter kan kanske Norge eller Danmark vara alternativ?
Lakarkungen
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2016, 19:46

Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land?

Inlägg av Lakarkungen »

Jag har inte så bra betyg samt inte så bra hp resultat dock har jag behörighet, jag kan "köpa ut mig" om jag skriver så, bara läkarprogrammet utomlands innehåller det man behöver veta för att bli läkare samt är så billigt som möjligt att plugga så är jag nöjd.
Lakarkungen
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2016, 19:46

Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land?

Inlägg av Lakarkungen »

Måste man redovisa på engelska inför klassen också även om man är utlänning? (Som jag... Svensk).
Lakarkungen
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2016, 19:46

Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land?

Inlägg av Lakarkungen »

Hur många timmar per vecka måste man plugga självstudier för att klara av läkarprogrammet i till exempel Polen om man kan en OK engelska?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Jag kommer gå läkarprogrammet utomlands, vilket land?

Inlägg av Nils »

Lakarkungen skrev:Måste man redovisa på engelska inför klassen också även om man är utlänning? (Som jag... Svensk).
Var?
Lakarkungen skrev:Hur många timmar per vecka måste man plugga självstudier för att klara av läkarprogrammet i till exempel Polen om man kan en OK engelska?
Jag kan ha hört 50 timmar men har inte någon säker kunskap om det.
Skriv svar