Vilken studieort för föräldrar?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
mikaell

Vilken studieort för föräldrar?

Inlägg av mikaell »

Hej alla föräldrar som pluggar!

Vilken studieort rekommenderar ni? För- och nackdelar. Var är det långa dagar? Mycket egenstudier? Etc.
Gäst

Vilken studieort för föräldrar?

Inlägg av Gäst »

Hejsan!

Jag är inte förälder men jag skulle gissa på att skolorna med PBL har mest ledig tid. Göteborg t.ex. baserar sin utbildning på många föreläsningar medans det är få på skolorna med PBL eftersom tanken är att studenterna själva ska söka fakta och lära sig det som är relevant.

Skulle rekommendera Örebro eller Linköping först, därefter resten av skolorna samt Göteborg sist i ditt fall.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Vilken studieort för föräldrar?

Inlägg av Tesla »

Det stämmer att Göteborg har mycket föreläsningar, men en skillnad är att det är få föreläsningar som är obligatoriska - till skillnad från PBL som är obligatoriska.
Gäst

Vilken studieort för föräldrar?

Inlägg av Gäst »

I Linköping (och i Örebro) vad jag vet så är alla föreläsningar frivilliga (vilket i och för sig är väldigt få, ofta inte mer än 5 per vecka). Däremot är basgrupperna (2 timmar á 2 gånger i veckan) samt några få moment per termin som t.ex. någon labbrapport eller t.ex. obduktion kan vara obligatoriska, dessa moment är kanske i snitt någon gång per månad under terminerna om man slår ut alla tillfällen på en termin. De är väldigt noga med att påtala när saker är obligatoriska eftersom det är så sällan.

Ska dock tilläggas att det finns många tillfällen som olika teoretiska labbar, vanliga labbar samt olika moment som t.ex. hjärtundersökningar på klinik som är väldigt intressanta och givande att gå på finns på schemat som inte är obligatoriska men som jag skulle rekommendera att man gick på om man har möjlighet.
Skriv svar