Sökes: PBL och tidig patientkontakt

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Sökes: PBL och tidig patientkontakt

Inlägg av Ecasson »

Hej,

Jag vill satsa på att komma in det läkarprogrammet som passar mig bäst och således frågar jag er:

Vilket/vilka lärosäte har PBL (helst inte fullt, 50-50% skulle vara perfekt) och så tidig som möjligt patientkontakt (det viktigaste kriteriet)?

Utförliga svar är mer än välkomna
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

PBL och Tidig Patientkontakt

Inlägg av Tesla »

Uppsala, Lund och Umeå har PBL, men inte lika mycket som i t.ex. Örebro/Linköping. När det kommer till patientkontakten har nog alla lärosäten börjat med tidig patientkontakt. Något lärosäte har kanske någon dag mer eller mindre men summa summarum är att det kommer röra sig om några få dagar/termin oavsett vilket lärosäte du går på. I Göteborg är det t.ex. 3 dagar på vårdcentral första terminen och 3 dagar på sjukhus andra terminen. Syftet är att inspirera och att man ska få en inblick i sitt framtida yrke.
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

PBL och Tidig Patientkontakt

Inlägg av Ecasson »

Hej Tesla,


Tack för svaret!


Hur är det med KI?Inget PBL alls?
Patientkontakten?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

PBL och Tidig Patientkontakt

Inlägg av Tesla »

Så som jag har förstått det har inte KI, likt Göteborg, PBL under preklin. Har för mig att de började med PBL inslag men återgick sedan till det gamla...

Patientkontakten är jag som sagt tämligen säker på är ungefär samma på samtliga 7 lärosäten(dvs. ett fåtal dagar/termin i mestadels inspirerande syfte).
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

PBL och Tidig Patientkontakt

Inlägg av Hakke1 »

KI har fått in lite mer PBL-grejer på preklin, men går inte att jämföra med de traditionella PBL-lärosätena. Vad gäller patientkontakt har vi (som majoriteten vad jag förstått) 2-4 vårdcentralsdagar T1-T3, men däremot är vi absolut tidigast ut på sjukhus. Redan efter halva T4 får vi komma ut på sjukhus och ha kursen Klinisk Diagnostik och allt vad den innebär samtidigt som det är x antal patientmöten inbokade på en också. KI har alltså kortast preklinperiod för att kunna göra plats för SVK (studentvalda kurser) om ca 37.5hp som kommer i olika perioder på T5-T11 - något som man är ensamma om såvitt jag vet. :ja:
Skriv svar