Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
abbej123
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2016, 21:08

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av abbej123 »

Hej!
Jag är en kille som går sista terminen på gymnasiet och har velat bli läkare sedan en lång tid tillbaka... Då jag insett att mina betyg inte riktigt kommer nå upp till att utbilda mig i Sverige har jag börjat kika runt på olika universitet utomlands. Min tanke för stunden är att studera i Polen eller Lettland (Riga) då jag hittat en hel del information som verkar trevlig om olika universitet där. Jag har en fråga vad gäller just universiteten i sig. Jag pratade med ett företag som sköter kontakten mellan skolor och elever och rekryterar nya elever och enligt dem så var stora universitet i Polen så som Gdansk, Wroclaw och Warzawa inget att rekommendera av den anledningen att det var så många studenter att man blev lidande under praktiken?

På det här företaget föreslog man istället ett polskt universitet i staden Lodz. (Är det någon som har erfarenhet av detta universitet?)

Jag kommer nu in på det rubriken säger och vad min slutliga fråga faktiskt är... Hur ska jag tänka när jag väljer universitet? Har ett universitet som Lodz lägre "status" internationellt än exempelvis Warzawa eller Rigas universitet? Jag tänker på ifall man skulle vilja arbeta internationellt senare etc, jag vill ju ha alla möjligheter så att säga. Hur ska jag tänka? Är det någon som har information eller erfarenhet av några av dessa universitet som skulle kunna dela med sig, och är det någon som vet ifall ens examen har någon inverkan på ens möjligheter i framtida arbetsliv?

Tack på förhand! :) :tummarupp:
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Om du tänker dig jobba i Qatar, United Arab Emirates etc så är det ingen idé att plugga i Polen eller andra universitet som finns i Östeuropa. DU kommer knappt kunna få jobb där eftersom de anser att deras metod är för dåligt d.v.s. de litar inte på de som får examen från dessa universitetet.
I Sverige är det lite svårare att få AT om du har pluggat i Polen, det är inte en regel som säger det utan det är bara vad chefer föredrar, en som kommer från utlandet eller en som får examen i Sverige och kan systemet utan problem?
Lycka till med ditt val :)
Senast redigerad av Mustafa Al-Attar den 04 jan 2016, 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av Nils »

Mustafa,
Menar du Östeuropa? ;)
Gäst

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av Gäst »

I Sverige spelar det ingen roll var du pluggat, du kommer att få AT eller underläkarvik (om du har leg inkluderat i utbildningen) oavsett.
I Nordamerika spelar det roll eftersom att de har krav (vilket Sverige inte har). Jag rek dig att du söker dig till ett universitet där du får leg inkluderat så slipper du AT och istället börja som underläkare eller göra KULT ("mini-AT") som är 1 år med leg-lön.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Ja Nils, tack för att har rättat mig :D
Mustafa Al-Attar
Gäst

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av Gäst »

Tack för svaren!
Men ni skulle inte tro att det spelar någon större roll ifall jag studerar i Polen eller Riga med andra ord? Har en dröm (som många andra) att eventuellt arbeta i USA i framtiden men det är inte alls säkert. Anledningen att jag undrar är bara så inte USA har någon liknande syn på dessa länder precis som Qatar har som nämnt... Tror ni att det spelar någon roll?

+ Har ni någon erfarenhet av Riga Stradin resp. Gdansk och Warzawa? Vilket ska jag söka mig till, och varför?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av Nils »

ARWU, generella rankingen:
http://www.shanghairanking.com/
* Jagiellonian University, 301-400
* University of Warsaw, 301-400

QS, medicin:
http://www.topuniversities.com/universi ... se+search=
* Jagiellonian University, 301-400

THE, generella rankingen:
https://www.timeshighereducation.com/wo ... /length/25
* University of Warsaw, 501-600
* Gdańsk University, 601-800
* Jagiellonian University, 601-800
* University of Latvia, 601-800
* University of Silesia, 601-800

Det verkar alltså som att Polen ligger bättre till än Lettland, särskilt universitetet i Warszawa.

Vill du definitivt söka dig till "kräsna" länder efter läkarexamen så kan det vara värt att satsa på antagning i Sverige, även om det kan ta längre tid än de östeuropeiska alternativen.
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Påverkas ens "status" som läkare av vart man tagit examen?

Inlägg av whodis »

I USA kan det spela roll var du pluggat. Beror på vad du kommer att söka (Residency), USMLE-resultat, rekommendationsbrev, forskning, etc. Sen måste du se om universitet i öst har en förbindelse med den stat i USA du vill arbeta i. Exempelvis är California väldigt kräsna. Om du vill satsa på USA och alla stater där, satsa då på att komma in i Sverige.
Om du satsar på jobb i Sverige så spelar det ingen roll om du pluggat i ett hål eller på KI, då kommer att få jobb. Dessutom så slipper du att göra AT med en examen från öst. Du kommer alltså få bättre lön och tidigare ST än studenterna i Sverige.
Skriv svar