Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gäst

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Gäst »

Som topic lyder... är detta värt?

KI är knappast bästa skolan i landet utan det handlar ju i princip bara om prestige.
Jag vill väldigt gärna jobba utomlands i framtiden och jag har hört delade åsikter.
Vissa personer påstår att det spelar roll vid eventuella intervjuer vart man har pluggat, vissa att det ej gör det.

I USA räknas ju usmle poäng högst, men har hört att dem också ansett KI som god merit vid anställningsintervjuer.

Än så länge har jag KI högst upp på antagningslistan, men jag funderar att ändra detta och stryka utbildningen.
Att hitta bostad i Stockholm är bara helt och hållet förjävligt och jag vet inte om jag är så sugen att betala 5000kr i månaden för att hyra ett rum i någon av stadens förorter...

Bor nuvarande i Göteborg i familjehemmet.
Här skulle jag förmodligen kunna bo gratis, få tvättade kläder och mat på bordet.
Kanske inte så privat eftersom jag bor vägg i vägg med familjen men det är ju inte mer privat när man delar lägenhet med ngn gubbe eller gumma eller 3 andra studenter ...

Sen så skulle jag säkerligen ha det mycket lättare att hitta eget boende när jag väl känner för det med tanke på att man växt upp i staden och har massor med vänner och kontakter.

Så vad är era tankar?

Är KI värt bara prestigen? Bara på 1 år (9månaders studier) hade det kostat mig att hyra ett rum (5000x9) 45000!!!

Det är ju helt o hållet löjligt!
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av svante »

Rent spontant skulle jag säga nej, det är inte värt att flytta. Speciellt inte om det är "statusen" du är ute efter.
Saxar en text i samma ämne.

För det första så gäller det säkert för många nya studenter att de ska bygga sitt första egna hem. Alltifrån osthyvel, handdukar, lakan etc skall införskaffas. Jag tror många underskattar hur mkt detta kostar.

För det andra verkar det som att folk underskattar hur mycket det kostar/kräver att byta stad.
Jag har flyttat mellan städer 5-6 gånger, då mellan olika länder så man är i princip begränsad till en eller ett par resväskor.

Ekonomiskt sätt skulle jag verkligen inte rekommendera någon att byta stad, det är en hel del kostnader som tillkommer för att man inte är hemma i stan. Alltifrån att man inte kan ringa en polare/familjemedlem för att få hjälp med att leverera nåt från IKEA till att man inte har tillgång till cykel,bil, gymkort eller vad man nu sitter på.

Självklart är det säkert många som letar efter "äventyr", och då kan man ju vikta att planera en utbytestermin eller att läsa i en annan stad. Men underskatta inte den ekonomiska besparing man gör av att stanna i en stad man har sitt sociala nätverk

Slutligen, om du vill flytta ut och om att bo själv har stort egenvärde för dig så skulle jag rekommendera det. Kanske tom i samma stad från början. Om man är väldigt inne på att skaffa nya vänner och leva ett studentliv så är det också en annan sak.
Men om du väger status mot arbetet, absolut inte värt det.
Gäst

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Gäst »

Absolut inte. Om man inte är från Stockholm är det verkligen ovärt att börja plugga här, både på ett akademiskt och socialt plan. HHS skulle väl i så fall vara det enda undantaget.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Crayon »

KI ger ett plus i kanten när du söker dig utomlands, speciellt i USA, men ekonomiskt är det vansinne för dig att flytta. Stannar du kvar slipper du kanske ta det där extrajobbet på Statoil och kan fokusera på dina studier och det är där du verkligen kan ge dig goda chanser att ta dig utomlands. Står du ut med att bo hemma så rekommenderar jag detta.
Gäst

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Gäst »

Varför är då HHS enda undantaget?

Ja men KI ger ju fördel utomlands men ja ekonomiskt är det döden...
Det är förbannat svårt att väga upp...

Kan jag ens stryka utbildningar nu på antagning.se?
Frinav

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Frinav »

Det tycks finnas ett överflöd av troll här på forumet som uttrycker sig nedlåtande mot vår ädla huvudstad och universitet. Stockholm är den nordiska civilisationens epicentrum och KI är ett av de mest prestigefyllda och största medicinska universiteten i världen, varför skulle man inte vilja studera här?

Några bra anledningar enligt mig är att man slipper PBL-flum, bra klinisk utbildning (kolla handledarenkäten), bra möjligheter för utbytesstudier/forskning,etc. Överhuvudtaget är utbildningen väldigt bra, men det har ju andra lärosäten också såklart. Men Stockholm i sig är en väldigt vacker och fin stad. Sen rent ekonomiskt borde Stockholm vara den lättaste platsen att kamma hem ett relevant och bra extrajobb i.

Motivera gärna varför KI inte är bra ur ett akademiskt eller "socialt plan" (som om lärosäte/stad har betydelse för hur stor framgång man har socialt :skrattar: ).
Frinav

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Frinav »

Jag svarade alltså på "Gäst".

För TS är det dock inte värt i och med att hens familj bor i Göteborg; då är det lika bra att studera där. Men för andra som inte bor på någon universitetsstad och har koppling till Sthlm via släkt/liknande ser jag inga problem med Sthlm/KI.
Jspr

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Jspr »

Ja, du kan fortfarande stryka utbildningar:
Kan jag ändra ordningen?
Svar:
Efter sista anmälningsdag kan du bara stryka utbildningar. Du kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet, som sker några dagar innan antagningsbeskedet kommer, se Viktiga datum. De utbildningar du har satt under den du stryker flyttas då upp i anmälan. Utbildningarna är fortfarande i tid.
Lägger du till en utbildning efter sista anmälningsdag blir det en Sen anmälan.
/saxxat från antagning.se
Gäst

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Gäst »

KI är det bästa alternativet från ett internationellt perspektiv. Men sanningen är att om man inte har provresultaten (USMLE) sållas man direkt bort ändå. Bostad i Stockholm är ingen lek. Har man tur får ett rum i Märsta. Den sociala biten beror så klart på individen själv men gemensamt för studenter i studentstäderna är att de flesta är nya i staden och börjar socialt från 0. I Stockholm är de flesta härifrån. Man har liksom sina kompisar redan. Självklart kan man lära känna nya människor men det är som sagt kanske inte det lättaste när man bor åt helvete.

Jag vill understryka att jag har bott i Stockholm hela mitt liv och älskar denna stad.
Men jag skulle inte rekommendera att flytta hit bara för att studera.
Gäst

Värt att flytta till Stockholm endast för KI?

Inlägg av Gäst »

Har haft exakt samma tankar som dig med den lilla skillnaden att jag absolut inte kommer ta bort KI. Jag ska dit nu i höst. Känner inte för att ta ett universitet som är 95% bra när jag kan få 100%.
Dessutom så ska det bli kul att bo i en storstad då jag kommer från en mindre stad. Bostaden löser sig alltid och är inget du bör oroa dig över mer än initiellt.

Ingen PBL, högst internationell status, Stockholm och allt vad det har att erbjuda samt en ny start i en ny stad. Du väljer dock givetvis själv
Skriv svar